Technická a emisná kontrola je nočnou morou mnohých slovenských vodičov. Hlavne tých, ktorí sú si vedomí, že ich auto nie je práve v reprezentatívnom technickom stave. V skutočnosti sa jej však vôbec nemusíš obávať, keď vieš, na čo konkrétne si dávať pozor, a auto správne pripravíš.
Medzi šoférmi koluje množstvo rôznych mýtov, ktoré pochádzajú zo starých čias a v dnešnej dobe už dávno neplatia. Preto ak nechceš skončiť smutný s dočasnou STK, radšej im never a spoliehaj sa na fakty. Pozor si daj hlavne na tieto časté polopravdy.
1. Poškodenia na karosérii nikto nerieši
Po našich cestách jazdí kopec áut, ktoré majú prasknuté nárazníky či prehrdzavené diely karosérie. Možno si tak vravíš, že keď takéto autá prechádzajú cez STK, vizuálny stav naozaj netreba riešiť. Opak je však pravdou. Áno, pokiaľ je poškodenie len malé a nijakým spôsobom nezhoršuje bezpečnosť či funkčnosť auta, technik na STK ho pravdepodobne označí len za drobnú chybu a kontrolou prejdeš.
Ak ale má prasklina ostré hrany, nárazník nedrží na mieste a niektorý plech je prehrdzavený tak, že v ňom máš dieru, takéto nedostatky sú už považované za vážne a kontrolou neprejdeš. Radšej preto nepodceňuj veci, ktoré sa na prvý pohľad javia ako drobnosti, a daj ich do poriadku, aby si na STK neostal nemilo prekvapený.
2. S technikom sa dá vždy nejako dohodnúť
V minulosti to tak naozaj bolo. Nechal si nejaké to „všimné“, prípadne si sa s technikom zarozprával, skamarátil a nad nejakými drobnosťami vďaka tomu prižmúril oko. Dnes je ale situácia trochu iná. Ako už istotne vieš, každá STK je podrobne monitorovaná kamerami a za podvody hrozia veľké sankcie.
Keď ti napríklad nesvieti svetlo, nikto nad tým už neprižmúri oko, lebo na záberoch z kamier je jasne vidieť, že nefunguje. A podobne je to aj s inými zrejmými chybami. Nespoliehaj sa preto na to, že problémy tvojho auta nejako vykecáš.

3. Výfuk nedymí, takže emisná kontrola bude v pohode
Pokiaľ ti auto po pridaní plynu zreteľne dymí načierno alebo namodro, je takmer isté, že cez emisnú kontrolu neprejdeš. Ak nevidíš žiaden zreteľný dym, stále to nie je znak toho, že je všetko v poriadku. Na emisnej kontrole sa totiž nemeria len samotná dymivosť, ale aj obsah jednotlivých chemických zlúčenín vo výfukových plynoch.
Keď sú hodnoty niektorého škodlivého plynu zvýšené, nemusí sa to prejavovať na vyššej dymivosti, ale počítač to ukáže. A môže sa ti stať, že cez emisnú kontrolu neprejdeš. Preto ak máš obavy, že tvoje auto by nemuselo prejsť, daj si ho pred EK skontrolovať v servise.
4. Ak auto neprejde, je to veľký problém
Keď sa náhodou stane, že tvoje auto neprejde cez technickú alebo emisnú kontrolu, nie je to koniec sveta. Nemusíš sa báť žiadnych hororových scenárov. Vozidlo bude dočasne spôsobilé na jazdenie a do 60 dní musíš dať zistené vážne nedostatky do poriadku. Napríklad, keď nedostaneš STK kvôli tomu, že ručná brzda má slabú účinnosť a nesvieti ti jedna žiarovka v zadných svetlách, dáš si v servise nastaviť ručnú brzdu, vymeniť žiarovku a do 60 dní prídeš opäť na STK.
Pri opakovanej technickej kontrole sa preverujú len časti, ktoré naposledy nevyhoveli, takže technik sa pozrie len na žiarovku a ručnú brzdu. Keď to bude v poriadku, získavaš plnohodnotné potvrdenie o kontrole a na 2 roky máš pokoj. Opakovaná kontrola býva navyše lacnejšia ako klasická.

5. Drobné úpravy na aute si technik nevšimne
Pokiaľ si dáš na svoje auto malé predĺženie spojlera, LED pásiky do predného nárazníka, prípadne decentné kryty prahov, možno si vravíš, že technik na STK si to nevšimne a nechá ťa bez problémov prejsť. Toto je však častý mýtus. Akékoľvek úpravy, ktoré menia vonkajší vzhľad auta a jeho proporcie karosérie, musia byť homologizované a zapísané vo veľkom technickom preukaze.
Technikom STK prechádzajú cez ruky stovky áut a ver tomu, že dobre vedia, ako daný model vyzerá a či je na ňom niečo neoriginálne alebo nie. Pokiaľ teda máš na karosérii nelegálne úpravy, pred technickou kontrolou ich daj dole. A potom ich radšej naspäť nedávaj, lebo problémy ti môžu narobiť aj pri obyčajnej policajnej kontrole na ceste.





















