Tlačidlo na zatvorenie okna potvrdenia platby
Tvoje predplatné bolo aktivované
Pondelok 23.12.2024
sk
Nadežda
, Naďa
cz
Vlasta

Najvplyvnejšie hrané filmy všetkých čias. Poznáš velikánov kinematografie?

Prvý zvukový film, technologické zázraky a ikonické diela symbolizujúce historické udalosti veľkých dejín.


Muž s kinoaparátom

Vraciame sa do ruskej montážnej školy, v ktorej sa v druhej polovici dvadsiatych rokov odohrávali experimenty so strihom a filmovým jazykom. Jedným z najextrémnejších tvorcov tejto „školy“ bol ruský režisér a teoretik Dziga Vertov.

Ten hlásal, že film by sa mal zbaviť hocijakej dramatizácie, hocijakého scenára a tvorca by si mal vystačiť so zábermi obyčajnej reality, ktoré pozliepa „montážou“, a vytvorí tak dokonalý film.

Jeho najznámejším a najvplyvnejším filmom je Muž s kinoaparátom z roku 1929. Tu Vertov naplno uplatňuje svoje teórie a predvádza film postavený čisto zo záberov života v uliciach a tvorby filmu. Vertov vo filme vytvára paralely medzi životom obyčajného robotníka a filmára. Sledujeme prácu más, ale aj komorné strihanie filmových záberov. Muž s kinoaparátom sa dá kategorizovať ako experimentálna „mestská symfónia“, čo sú filmy postavené na sledovaní „pulzu“ mestského života.

man with a movie camera
Wikimedia Commons

Vertov experimentuje s formou a vytvára vizuálnu poéziu postavenú na základoch ruskej montážnej školy. Objavujú sa tu náznaky vizuálnych efektov, Vertov natáča z vozov, zo striech, strihá na seba obrazy, ktoré spoločne vytvárajú nevidené asociácie. Muž s kinoaparátom je veľkolepý dlhometrážny experiment, ktorý (podobne ako Krížnik Potemkin) ovplyvnil celý rad dôležitých režisérov ďalšej generácie.

Krstný otec

Kto nepozná Krstného otca? Legendárna mafiánska adaptácia z roku 1972 od režiséra Francisa Forda Coppolu je dnes jedným z najkultovejších filmov všetkých čias. Je to jeden z mála filmov, ktorý si takýto status získal a za svojho času bol aj vrcholne úspešný. Druhá časť bola možno ešte úspešnejšia. Dokonalé obsadenie, hudba, moderná réžia a scenár napísaný samotným autorom predlohy Mariom Puzzom.

Nemôžeme ale povedať, že jeho natáčanie bolo jednoduché. Producenti sa museli potĺkať so skutočnou mafiou a mnohými zakročeniami z najvyšších miest spoločnosti. Nikto Coppolovi neveril, že dokáže tento film natočiť a spraviť z neho trhák. Seriál The Offer tieto udalosti krásne dramatizuje.

Coppola to všetko ale pretrval a natočil dielo, ktoré sa navždy zapísalo do dejín kinematografie. Ďalším z jeho diel s podobným, možno ešte zvláštnejším priebehom produkcie filmu je ultimátny vojnový film Apokalypsa.

Godfather
Paramount Pictures / MovieStillsDB

Coppola Krstným otcom svetu ukázal, že autorský a umelecky hodnotný film môže byť aj finančne úspešný. Natáčanie tohto filmu bol jeden veľký risk a vzopretie sa štúdiovému systému, ktoré všetkým zúčastnením eventuálne vyniesol obrovský balík peňazí a vytvoril kultúrny fenomén. Najvplyvnejším aspektom Krstného otca bol asi Coppolov prístup, revitalizujúci dôveru hollywoodskych filmových štúdií vo veľké autorské projekty.

Občan Kane

Najprv si povieme o dôležitej postave dejín filmu Orsonovi Wellesovi. Ako mladý a talentovaný divadelný režisér a všeobecne dramatický umelec sa potĺkal mnohými povolaniami, až sa jedného dňa dostal do rozhlasu a započal vysielanie adaptácie klasického sci-fi románu Vojna svetov.

Poslucháči rozhlasovej hry vo Wellesovom vedení zostali kompletne odzbrojení. Mnohí si mysleli, že vážne došlo k útoku mimozemšťanov na Ameriku. Wellesova sláva začala stúpať. Potom si to všimlo jedno z amerických filmových štúdií a pozvali Wellesa do Ameriky. Po nejakom čase strávenom dohadovaním sa došli obe strany k dohode. Welles podpísal zmluvu na dva filmy, v ktorých by mal kompletnú umeleckú slobodu a kontrolu. Bol z neho filmový režisér.

Jeho prvý film Občan Kane z roku 1941 sa okamžite zapísal do dejín kinematografie. Welles nemal s filmom žiadne skúsenosti, čo ale jeho neochvejná kreativita zužitkovala a pustila sa do inovatívnych riešení filmárčiny. Netradičný nelineárny scenár, inovatívne kamerové techniky a netradičné riešenia prostredí robili z Občana Kana jeden z najmodernejších filmov, ak nie najmodernejší film tých čias.

Citizen Kane
Wikimedia Commons

Z Orsona Wellesa bola okamžite hviezda, ktorá však začala aj kvôli filmovým štúdiám kreatívne kolísať. Dnes je Občan Kane pokladaný z jeden z najlepších filmov všetkých čias. Vplyv inovatívnej réžie a nelineárneho spôsobu rozprávania filmového príbehu zmenil spôsob, akým režiséri k svojim dielam pristupovali. Všetko zostalo otvorenejšie, avšak sofistikovanejšie. Vznik Občana Kane dramatizuje netflixovský film Mank.

Zlodeji bicyklov

Podobne ako pri nemeckom expresionizme, aj taliansky neorealizmus a jeho stopy môžeme sledovať vo filmoch dnešnej doby. Hnutie sa vynorilo koncom druhej svetovej vojny, keď sa Taliansko ocitlo v zbúraných mestách a všadeprítomnej chudobe. Štúdiá boli zničené, a tak museli tvorcovia vyraziť do ulíc. Tu nachádzali iba depresiu a nešťastie, čo sa odzrkadľovalo aj vo filmových príbehoch.

Mohlo by ťa zaujímať:

Nenechaj si ujsť zľavu, aká tu ešte nebola. S naším PREMIUM sa počas leta nudiť nebudeš

Neorealistické filmy boli ikonické tým, že zobrazovali neprikrášlenú realitu, inšpirovanú čistou skutočnosťou, s minimom vyučených hercov. Medzi dôležité filmy tohto hnutia patrí Umberto D., Rím otvorené mesto a mnoho ďalších, avšak pre tento zoznam vyberáme dielo Zlodejov bicyklov, film z roku 1948 od režiséra Vittoria De Sicu.

V jednoduchosti, bez spoilerov, film rozpráva príbeh obyčajného muža, ktorý má svoj bicykel a používa ho na všetko. Bez neho nemôže existovať. Eventuálne mu ho niekto z mestských ľudí ukradne a on nemá ako pokračovať ďalej. Obyčajný príbeh podávajúci silnú emocionálnu výpoveď danej doby.

Zlodeji bicyklov
Wikimedia Commons

Vplyv neorealizmu je citeľný aj v moderných filmoch. Či už keď sa tvorcovia rozhodnú zobrazovať bežnú realitu, nedramatizujú, neprikrášľujú, čo je väčšinou spájané s filmami nižšieho rozpočtu a filmovým realizmom. Ďalej v natáčaní z ručnej kamery alebo využívaní prírodného svetla. Neorealizmus inšpiroval vznik mnohých ďalších kľúčových filmových hnutí, ako napríklad Francúzska nová vlna.

Na konci s dychom

Francúzska nová vlna bola reakciou francúzskych filmových kritikov a novinárov na sterilnú a nudnú francúzsku filmovú produkciu päťdesiatych rokov minulého storočia. Títo novinári sa eventuálne stali samostatnými režisérmi, ktorí odmietali stanovené normy a natáčali filmy inšpirované štýlom talianskeho neorealizmu. Zobrali ručné kamery a vyrazili do ulíc.

Jedným z týchto režisérov bol aj Jean-Luc Godard, asi najväčší experimentátor z davov francúzskych mladých tvorcov. Jeho najznámejším filmom definujúcim prístup francúzskej novej vlny je film Na konci s dychom s Jeanom-Paulom Belmondom v hlavnej úlohe z roku 1960.

Breathless
MovieStillsDB

Podobne ako pri talianskom neorealizme tu ide o natáčanie mimo štúdia, v uliciach. Godard ale k tomu pridáva experimentáciu s formou a strihom. Na konci s dychom popularizovalo použitie techniky „jump cuts“, keď je kontinuálny záber prestrihnutý na niekoľko častí, čo vytvára trhavý efekt, čo zas filmu dáva chaotickú energiu a rytmus reflektujúci atmosféru mládeže žijúcej vo Francúzsku šesťdesiatych rokov. Išlo o vyzdvihnutie nízkorozpočtovej filmárčiny, ktorá filmy ovplyvňuje dodnes.

Stalker

Asi najznámejší ruský režisér Andrei Tarkovsky za sebou zanechal veľkolepú, no aj tak veľmi intímnu zbierku diel. Podľa mnohých filmových kritikov, teoretikov a tvorcov sa jeho filmy najviac približujú k dokonalej vizuálnej poézii. Jeho najdôležitejším a najznámejším filmom je Stalker z roku 1979.

Komorný sci-fi film odohrávajúci sa v „zóne“ je naplnený pomalými a zádumčivými zábermi, filozofujúcimi dialógmi a kopou posolstiev. Tarkovského natočenie tohto filmu skoro stálo život a dodnes sa polemizuje, či nezomrel práve kvôli nemu. Natáčalo sa totiž v opustených chemických závodoch, ktoré komplikovali produkciu filmu a ohrozovali zdravie štábu.

Stalker
MovieStillsDB

Stalker je dokonalým príkladom filmovej poézie alebo takzvaného „slow cinema“, čo je termín, ktorý sa dodnes využíva pri dlhších a pomalších dielach. Aj zvyšok Tarkovského filmov sa vyznačuje týmto prístupom, a vďaka tomu je oslavovaný ako jeden z najoriginálnejších a najvplyvnejších režisérov všetkých čias.

Dalo by sa pokračovať aj ďalej. Mohli by sme hovoriť o ďalších nemých filmoch ako Intolerancia alebo autorských dielach ako Siedma pečať a Satanské tango. Jurský park, Bladerunner, Pán prsteňov, Avatar a ich inovácie vo vizuálnych efektoch by sa do zoznamu mohli dostať taktiež. Zatiaľ ale končíme a dúfame, že ste z týchto filmov videli aspoň polovicu. Ak nie, rýchlo to treba napraviť!


Tagy:

Šimon Patkoš
Svoju písaciu púť som začal už na strednej škole, avšak do sveta textu som sa poriadne ponoril až na vysokej škole, kde som vyštudoval filmovú scenáristiku a dramaturgiu. Najviac sa vo svojich článkoch zameriavam na filmové témy, ale neohrdnem aj originálnymi historickými a ľudskými príbehmi.
Najčítanejšie
Podobné

Vitaj na stránke EMEFKA

Posúvaj prostom doľava alebo doprava a objav viac

Práve sa deje

Klikni a uvidíš aké máme novinky

Domov
TOP
Trending
PREMIUM
Emefka Daily logo
Nový spravodajský web
Práve sa deje

Odomknúť článok

kamošovi

Táto funkcia je dostupná iba členom Emefka PREMIUM. Skopíruj špeciálny odkaz a zdieľaj obsah so svojimi kamošmi.

Kopírovať odkaz

Odkaz bol skopírovaný

Odomknúť článok

kamošovi

Táto funkcia je dostupná iba členom Emefka PREMIUM, prihlás sa do svojho konta. Ak členom nie si, využi túto možnosť a zakúp si predplatné.

Zakúpiť Zakúpiť

Blahoželáme, máš prémiových kamošov!

Tento obsah je štandardne platený, no tvoj kamoš je členom Emefka PREMIUM a obsah ti odomkol. Stačí zadať tvoju emailovú adresu.