Ryanair, najväčšia európska nízkonákladovka, si na sociálnych sieťach vybudovala vlastné kráľovstvo – a namiesto uhladeného imidžu stavia na štipľavom humore, sebairónii a virálnych trendoch. Namiesto drahých kampaní či uhladených reklamných spotov hrá na kartu bezprostrednosti a baví najmä mladších cestovateľov, ktorí dávajú prednosť autentickej zábave pred korporátnym marketingom.
Na TikToku, Instagrame či X sa Ryanair zmenil na ostrieľaného vtipkára, ktorý bez okolkov strieľa jedovaté poznámky na adresu cestujúcich aj vlastnej značky. Na prvý pohľad to znie ako recept na katastrofu – správať sa k zákazníkom drzo a provokatívne. Lenže ich štipľavý humor im priniesol 2,6 milióna fanúšikov na TikToku a 1,7 milióna sledovateľov na Instagrame.
Keď sa človek smeje, možno ani stiesnené sedadlá zrazu neprekážajú, píše BBC. Marketingový tím spoločnosti má voľnú ruku a môže zverejniť prakticky čokoľvek. Michael Corcoran, ktorý kedysi šéfoval tomuto tímu a sociálnym sieťam, povedal pre BBC Newsbeat, že nejde o nič nové – Ryanair má už roky povesť značky, ktorá sa nebojí provokovať a vybočiť z radu, nech sa to ľuďom páči alebo nie.
Krátke videá, meme kultúra, narážky na populárne témy a priame odpovede fanúšikom prinášajú aerolinke milióny pozretí. Maskotom sa stalo animované lietadlo s prehnanými výrazmi, ktoré sa objavuje v takmer každom klipe, píše marketingová agentúra Fly High Media.

Zapojenie a trendy
Ryanair pravidelne naskakuje na aktuálne výzvy, populárne audionahrávky či virálne formáty. Dokonca vytvoril vlastný „Ryanair Wrapped“ (pozn.re.: personalizovaná výročná správa, ktorá zhromažďuje najpočúvanejšie skladby, interpretov, žánre a podcasty) po vzore obľúbeného Spotify. Každý komentár či odkaz smerom k pasažierom – často poriadne uštipačný – sa stáva obsahom, ktorý sa šíri rýchlosťou blesku.
Prečo to funguje?
Na platforme X (bývalom Twitteri) pokračuje rovnaká stratégia: rýchle, ironické odpovede, trefné popkultúrne narážky a šťavnaté poznámky na adresu konkurencie aj vlastných chýb. Ryanair dokazuje, že aj lacná letenka môže mať prémiový marketingový efekt. Stavia na virálnom potenciáli, autentickosti a priamom kontakte s fanúšikmi – bez veľkých nákladov a s výsledkom, ktorý udržiava značku v centre online diania.
Teraz sa poďme spolu pobaviť na výbere vtipných príspevkov spoločnosti Ryanair:
Takto vyzerá tréning detí, ktoré počas letu sedia presne za tebou.
Požívateľ Twitteru sa pochválil tým, že dostal sedadlo pri okne s extra priestorom na nohy a nemusel si nič priplatiť. Ryanair mu odkázal, že zaplatí po prílete.
Muž napísal, že prvýkrát cestuje so spoločnosťou Ryanair a už sa teší na pitie a jedlo zdarma. Na palube Ryanairu však nič nie je zadarmo.
Pokračovanie článku nájdeš na ďalšej strane