Stolné hry dnes zažívajú skvelé časy, aj keď rozhodne nie sú pre každého. Mnoho ľudí sa nechá zlákať hrou, ktorá je adaptáciou jeho obľúbenej knihy či filmu, a následne zistí, že pravidlá sú príliš zložité. Krabica tak skončí zapatrošená v skrini, kde na ňu len padá prach. Čo by si takýto človek povedal, ak by sa mu do rúk dostala hra The Campaign for North Africa?
Tento titul z roku 1978 je považovaný za Mount Everest vo svete zložitých stolných hier. Ide o hru takú komplexnú a pomalú, že jej prejdenie môže trvať až 1200 hodín. Náročná vojnová hra sa stala legendou vďaka svojej zložitosti, ale aj bizarnému pravidlu spojenému s talianskymi vojakmi a ich cestovinami.
Ťažko si predstaviť človeka, ktorý by si túto úmornú drinu vydávajúcu sa za hru užil. A predsa sa niekto nájde! V jedenástej sérii The Big Bang Theory sa Sheldon veľmi teší z toho, že sa mu podarilo získať kópiu The Campaign for North Africa. Nie je prekvapením, že ostatní jeho nadšenie nezdieľajú. Minimálne jeden fanúšik exituje, aj keď len fiktívny.
„The Campaign for North Africa“ is the longest board game ever made, taking up to 1,500 hours to complete. What’s the longest game you’ve ever played? #boardgames #gamingfacts #funfacts pic.twitter.com/YVqD3pFFa5
— DiceAndBytes (@DiceAndBytes) May 4, 2023
Pravidlá hry majú 192 strán, je určená minimálne pre dvoch, ideálne až desiatich hráčov a mapa je dlhá tri metre. V roku 1978 ju vytvoril Richard Berg, legenda wargamingu a autor asi 150 stolných hier.
Beh na dlhé trate
Ako môže byť jasné už z názvu, The Campaign for North Africa pokrýva udalosti z rokov 1940-1943, keď proti sebe v severnej Afrike bojovali vojská Osi (Taliani a Nemci) a Spojencov (Briti a národy Britského spoločenstva národov). Historicky Spojenci zvíťazili, v hre však výsledok môže byť úplne iný.
Prejsť celú kampaň môže trvať 1200-1500 hodín. Podľa tempa, v akom sa hráči stretávajú, im môže dokončenie hry trvať hoci aj sedem, dvanásť či dvadsať rokov. Za ten čas sa dá obstojne naučiť hru na hudobnom nástroji či cudzí jazyk. Ak hrávaš hry na Steame, pozri si, koľko času si strávil pri svojom ideálnom titule, a porovnaj si to s tým, koľko trvá kampaň v tejto stolnej hre.
The playing map for the wargame „The Campaign for North Africa.“
— 🕊Broken Dove🕊 (@TripleBexxx) June 16, 2022
The game is an incredibly deep dive into the African front of WW2.
10 players more than 1,500 hours to complete the campaign.
Italian units even have extra warer consumption due to pasta rations! pic.twitter.com/k7A9MkLoD6
Podstatnú časť herného zážitku tvorí presúvanie zásob po mape a prepočítavanie a zapisovanie stavu zásob jednotlivých jednotiek. Je asi len málo ľudí, ktorí v tom nachádzajú zábavu. V tomto ohľade The Campaign for North Africa viac ako hru pripomína druhú prácu, za ktorú ťa však nikto neplatí.
Reálna vojna je naozaj väčšinu času o presúvaní vecí a ľudí z miesta na miesto a vypĺňaní záznamov a tabuliek. Z tohto hľadiska si Berg môže zapísať aspoň plusový bod za realizmus.
Šialene detailná hra
Hovorí sa, že sú tri smery, ktorými sa wargame môže uberať: zábava, realizmus a zložitosť. Čím viac sa sústredí na jeden z týchto smerov, tým viac sa vzďaľuje tým ďalším dvom. Berg sa rozhodol prísť s tou najkomplexnejšou vojnovou hrou všetkých čias a všetko ostatné išlo bokom.
Len Taliansko má k dispozícii dvadsať rôznych lietadiel, z ktorých každé má desať rôznych parametrov. Musíš si preto dávať pozor na to, že kým Re. 2000 Falco I má dolet 47, Re. 2000 Falco II má dolet len 42. Nieže spravíš chybu!
Now this is a boardgame! The Campaign for North Africa (SPI 1978) can take up to 1,500 hours to complete. pic.twitter.com/kpNDhH9YxQ
— Ben (@roguecaliber) December 18, 2022
Od wargame sa dá očakávať mnoho interakcií medzi rôznymi číslami. The Campaign for North Africa však ide do hĺbky! Hráči musia dbať na obrovské množstvo premenných, ako je počasie, morálka jednotiek a stav zásob, to všetko na extrémne detailnej úrovni.
Do úvahy treba brať aj množstvo odparených pohonných hmôt v dôsledku vysokých teplôt. Každé kolo každá jednotka stratí 3 % paliva kvôli vyparovaniu. Výnimkou sú britské jednotky, ktoré stratia až 7 %, pretože v čase bojov o severnú Afriku používali veľké sudy a nie kanistre ako ostatní.
Všetky veličiny treba prepočítavať každé jedno kolo pre všetky jednotky v poli (ktorých môžu byť stovky). Jeden ťah pozostáva z vyše 20 krokov, ktoré musia uskutočniť obe strany konfliktu.
Richard Berg’in „ömür törpüsü“ olarak bilinen The Campaign for North Africa oyununu oynuyorlar. Hava durumu kontrolü çoğu savaş oyununda zar atarak berilenen standart bir unsur olsa da bu oyun gerçekçiliği artırmak için haddinden fazla detaya ve kurala sahip olmasıyla bilinir. pic.twitter.com/VPX2PrlqNJ
— Fatih Baş (@mefaba) July 31, 2022
Pravidlo talianskych cestovín
Najznámejším fenoménom v súvislosti s The Campaign for North Africa je takzvané pravidlo talianskych cestovín. Hovorí o tom, že talianske jednotky musia dostávať viac vody, pretože na rozdiel od ostatných armád si Taliani vo veľkom varia cestoviny, ktoré sú súčasťou ich národnej kuchyne.
„Každá talianska jednotka pri doručení zásob musí dostať navyše jeden bod vody. Každý prápor, ktorý nedostane 1 cestovinový bod (1 bod vody), nemôže dobrovoľne prekročiť limit svojich akčných bodov v danom ťahu. Talianske prápory, ktoré nedostanú cestovinový bod a ich súdržnosť je na úrovni -10 alebo menej, sa stanú dezorganizovanými.“
Organizačná náročnosť
Ďalším z bodov, kvôli ktorým je dohranie plnohodnotnej partičky náročné, je to, že je určená pre desiatich hráčov. Hoci by to zvládlo aj menej hráčov, hra bola navrhnutá tak, aby Spojenci aj Osa mali hráčov, ktorí obsadia týchto päť pozícií: náčelník generálneho štábu, veliteľ logistiky, veliteľ tyla, veliteľ letectva a frontový veliteľ.
Kto niekedy hral Dungeons&Dragons, vie, aké je náročné je nájsť skupinu hráčov, s ktorými sa viete pravidelne a dlhodobo stretávať. O koľko ťažšie musí byť udržať desať ľudí v rozsiahlej kampani, ktorá môže trvať až 1200 hodín? Bral toto Berg do úvahy?
Bol to len žart?
Šialená komplexnosť a bizarné pravidlá ako to s talianskymi cestovinami (ktoré sa navyše nezakladá na historických reáliách) pôsobia dojmom, akoby Berg The Campaign for North Africa ani nemyslel vážne. Autor priznal, že naozaj mu nešlo o vytvorenie zábavnej hry. Podľa jeho slov je hra vhodná tak na pár týždňov a tých, čo sa snažia dohrať celú kampaň, považuje za bláznov.
ヤフオクで落札した、
— kimataka (@kimataka1) December 9, 2023
SPI / The Campaign for North Africa
が到着
お値段¥46,500😂
箱無しで5万超えは辛うじてしなかった
ユニット/マップはあるが、冊子はまだ未確認ですが💦
今年最後に一番高いゲーム購入になった#見た人は今年一番高かったゲームを晒す pic.twitter.com/7l8SgHAnTl
The Campaign for North Africa pôvodne vznikala ako dielo wargamingového „all-stars teamu“, neskôr však zostal Berg na všetko sám. To sa dialo v dobe, keď bol trh presýtený podobnými hrami, a Berg sa preto rozhodol vytvoriť gigant, z ktorého sa zatočí hlava aj najzapálenejšiemu milovníkovi wargamingu. Nešlo o komerčný úspech a prívetivé neboli ani recenzie. Napriek tomu sa hra stala legendou.
„Dokončil si jeden ťah, ktorý reprezentuje jeden týždeň skutočných bojov. Oddýchni si, daj si pivo a sendvič, skontaktuj svojich blízkych, daj im vedieť, že si nažive, a vráť sa k ďalšiemu ťahu!“
Bergov najkomplexnejší titul pred svojím vydaním neprešiel žiadnym testovaním, vďaka ktorému by sa dali objaviť nedostatky. Vlastne ani samotnému tvorcovi sa nechcelo ho hrať. Povedali si, že hru jednoducho vydajú v takom stave, v akom sa nachádza.
Istým spôsobom sa The Campaign for North Africa dá považovať dokonca za vtip, ktorým si jej autori vystrelili z milovníkov wargamingu vyžívajúcich sa v detailoch a náročných pravidlách. Túto hru dnes nadšenci považujú za kuriozitu s vysokou zberateľskou hodnotou – na internete môžeš nájsť ponuky od 300 do 1200 €.
Kompletné pravidlá The Campaign for North Africa si môžeš prečítať tu.
Prečo by si to ale robil?