Tlačidlo na zatvorenie okna potvrdenia platby
Tvoje predplatné bolo aktivované
Piatok 3.5.2024
sk
Galina
cz
Alexej, Alex

Najzložitejšia stolná hra môže trvať až rekordných 1200 hodín. Trúfol by si si na 192 strán pravidiel?

V jedenástej sérii The Big Bang Theory si ju Sheldon poriadne užil.


Stolné hry dnes zažívajú skvelé časy, aj keď rozhodne nie sú pre každého. Mnoho ľudí sa nechá zlákať hrou, ktorá je adaptáciou jeho obľúbenej knihy či filmu, a následne zistí, že pravidlá sú príliš zložité. Krabica tak skončí zapatrošená v skrini, kde na ňu len padá prach. Čo by si takýto človek povedal, ak by sa mu do rúk dostala hra The Campaign for North Africa?

Tento titul z roku 1978 je považovaný za Mount Everest vo svete zložitých stolných hier. Ide o hru takú komplexnú a pomalú, že jej prejdenie môže trvať až 1200 hodín. Náročná vojnová hra sa stala legendou vďaka svojej zložitosti, ale aj bizarnému pravidlu spojenému s talianskymi vojakmi a ich cestovinami.

Ťažko si predstaviť človeka, ktorý by si túto úmornú drinu vydávajúcu sa za hru užil. A predsa sa niekto nájde! V jedenástej sérii The Big Bang Theory sa Sheldon veľmi teší z toho, že sa mu podarilo získať kópiu The Campaign for North Africa. Nie je prekvapením, že ostatní jeho nadšenie nezdieľajú. Minimálne jeden fanúšik exituje, aj keď len fiktívny.

Pravidlá hry majú 192 strán, je určená minimálne pre dvoch, ideálne až desiatich hráčov a mapa je dlhá tri metre. V roku 1978 ju vytvoril Richard Berg, legenda wargamingu a autor asi 150 stolných hier.

Mohlo by ťa zaujímať:

Zbláznili sme sa. Rozdávali sme EMEFKA Premium členstvo na mesiac úplne zadarmo

Beh na dlhé trate

Ako môže byť jasné už z názvu, The Campaign for North Africa pokrýva udalosti z rokov 1940-1943, keď proti sebe v severnej Afrike bojovali vojská Osi (Taliani a Nemci) a Spojencov (Briti a národy Britského spoločenstva národov). Historicky Spojenci zvíťazili, v hre však výsledok môže byť úplne iný.

Prejsť celú kampaň môže trvať 1200-1500 hodín. Podľa tempa, v akom sa hráči stretávajú, im môže dokončenie hry trvať hoci aj sedem, dvanásť či dvadsať rokov. Za ten čas sa dá obstojne naučiť hru na hudobnom nástroji či cudzí jazyk. Ak hrávaš hry na Steame, pozri si, koľko času si strávil pri svojom ideálnom titule, a porovnaj si to s tým, koľko trvá kampaň v tejto stolnej hre.

Podstatnú časť herného zážitku tvorí presúvanie zásob po mape a prepočítavanie a zapisovanie stavu zásob jednotlivých jednotiek. Je asi len málo ľudí, ktorí v tom nachádzajú zábavu. V tomto ohľade The Campaign for North Africa viac ako hru pripomína druhú prácu, za ktorú ťa však nikto neplatí.

Reálna vojna je naozaj väčšinu času o presúvaní vecí a ľudí z miesta na miesto a vypĺňaní záznamov a tabuliek. Z tohto hľadiska si Berg môže zapísať aspoň plusový bod za realizmus.

Šialene detailná hra

Hovorí sa, že sú tri smery, ktorými sa wargame môže uberať: zábava, realizmus a zložitosť. Čím viac sa sústredí na jeden z týchto smerov, tým viac sa vzďaľuje tým ďalším dvom. Berg sa rozhodol prísť s tou najkomplexnejšou vojnovou hrou všetkých čias a všetko ostatné išlo bokom.

Len Taliansko má k dispozícii dvadsať rôznych lietadiel, z ktorých každé má desať rôznych parametrov. Musíš si preto dávať pozor na to, že kým Re. 2000 Falco I má dolet 47, Re. 2000 Falco II má dolet len 42. Nieže spravíš chybu!

Od wargame sa dá očakávať mnoho interakcií medzi rôznymi číslami. The Campaign for North Africa však ide do hĺbky! Hráči musia dbať na obrovské množstvo premenných, ako je počasie, morálka jednotiek a stav zásob, to všetko na extrémne detailnej úrovni.

Do úvahy treba brať aj množstvo odparených pohonných hmôt v dôsledku vysokých teplôt. Každé kolo každá jednotka stratí 3 % paliva kvôli vyparovaniu. Výnimkou sú britské jednotky, ktoré stratia až 7 %, pretože v čase bojov o severnú Afriku používali veľké sudy a nie kanistre ako ostatní.

Všetky veličiny treba prepočítavať každé jedno kolo pre všetky jednotky v poli (ktorých môžu byť stovky). Jeden ťah pozostáva z vyše 20 krokov, ktoré musia uskutočniť obe strany konfliktu.

Pravidlo talianskych cestovín

Najznámejším fenoménom v súvislosti s The Campaign for North Africa je takzvané pravidlo talianskych cestovín. Hovorí o tom, že talianske jednotky musia dostávať viac vody, pretože na rozdiel od ostatných armád si Taliani vo veľkom varia cestoviny, ktoré sú súčasťou ich národnej kuchyne.

„Každá talianska jednotka pri doručení zásob musí dostať navyše jeden bod vody. Každý prápor, ktorý nedostane 1 cestovinový bod (1 bod vody), nemôže dobrovoľne prekročiť limit svojich akčných bodov v danom ťahu. Talianske prápory, ktoré nedostanú cestovinový bod a ich súdržnosť je na úrovni -10 alebo menej, sa stanú dezorganizovanými.“

Organizačná náročnosť

Ďalším z bodov, kvôli ktorým je dohranie plnohodnotnej partičky náročné, je to, že je určená pre desiatich hráčov. Hoci by to zvládlo aj menej hráčov, hra bola navrhnutá tak, aby Spojenci aj Osa mali hráčov, ktorí obsadia týchto päť pozícií: náčelník generálneho štábu, veliteľ logistiky, veliteľ tyla, veliteľ letectva a frontový veliteľ.

Kto niekedy hral Dungeons&Dragons, vie, aké je náročné je nájsť skupinu hráčov, s ktorými sa viete pravidelne a dlhodobo stretávať. O koľko ťažšie musí byť udržať desať ľudí v rozsiahlej kampani, ktorá môže trvať až 1200 hodín? Bral toto Berg do úvahy?

Určite si prečítaj:

Ako skončí vojna na Ukrajine? Experti predstavili štyri možné scenáre vývoja

Bol to len žart?

Šialená komplexnosť a bizarné pravidlá ako to s talianskymi cestovinami (ktoré sa navyše nezakladá na historických reáliách) pôsobia dojmom, akoby Berg The Campaign for North Africa ani nemyslel vážne. Autor priznal, že naozaj mu nešlo o vytvorenie zábavnej hry. Podľa jeho slov je hra vhodná tak na pár týždňov a tých, čo sa snažia dohrať celú kampaň, považuje za bláznov.

The Campaign for North Africa pôvodne vznikala ako dielo wargamingového „all-stars teamu“, neskôr však zostal Berg na všetko sám. To sa dialo v dobe, keď bol trh presýtený podobnými hrami, a Berg sa preto rozhodol vytvoriť gigant, z ktorého sa zatočí hlava aj najzapálenejšiemu milovníkovi wargamingu. Nešlo o komerčný úspech a prívetivé neboli ani recenzie. Napriek tomu sa hra stala legendou.

„Dokončil si jeden ťah, ktorý reprezentuje jeden týždeň skutočných bojov. Oddýchni si, daj si pivo a sendvič, skontaktuj svojich blízkych, daj im vedieť, že si nažive, a vráť sa k ďalšiemu ťahu!“

Bergov najkomplexnejší titul pred svojím vydaním neprešiel žiadnym testovaním, vďaka ktorému by sa dali objaviť nedostatky. Vlastne ani samotnému tvorcovi sa nechcelo ho hrať. Povedali si, že hru jednoducho vydajú v takom stave, v akom sa nachádza.

Istým spôsobom sa The Campaign for North Africa dá považovať dokonca za vtip, ktorým si jej autori vystrelili z milovníkov wargamingu vyžívajúcich sa v detailoch a náročných pravidlách. Túto hru dnes nadšenci považujú za kuriozitu s vysokou zberateľskou hodnotou – na internete môžeš nájsť ponuky od 300 do 1200 €.

Kompletné pravidlá The Campaign for North Africa si môžeš prečítať tu.
Prečo by si to ale robil?


Tagy:

Najčítanejšie
Podobné

Vitaj na stránke EMEFKA

Posúvaj prostom doľava alebo doprava a objav viac

Práve sa deje

Klikni a uvidíš aké máme novinky

Domov
TOP
Trending
PREMIUM
Emefka Daily logo
Nový spravodajský web
Práve sa deje

Odomknúť článok

kamošovi

Táto funkcia je dostupná iba členom Emefka PREMIUM. Skopíruj špeciálny odkaz a zdieľaj obsah so svojimi kamošmi.

Kopírovať odkaz

Odkaz bol skopírovaný

Odomknúť článok

kamošovi

Táto funkcia je dostupná iba členom Emefka PREMIUM, prihlás sa do svojho konta. Ak členom nie si, využi túto možnosť a zakúp si predplatné.

Zakúpiť Zakúpiť

Blahoželáme, máš prémiových kamošov!

Tento obsah je štandardne platený, no tvoj kamoš je členom Emefka PREMIUM a obsah ti odomkol. Stačí zadať tvoju emailovú adresu.