Sociálna poisťovňa zaznamenala počas uplynulých týždňov zvýšený nárast žiadostí o predčasný starobný dôchodok. Ide najmä o legislatívnu novinku – predčasný starobný dôchodok po štyridsiatich odpracovaných rokoch. V tejto súvislosti prijala viacero organizačno-technických opatrení na včasné vybavenie klientov. Uviedol to hovorca Sociálnej poisťovne Martin Kontúr.
Poisťovňa podľa jej hovorcu posilňuje personálne kapacity a internú organizáciu práce. Od 6. novembra tohto roka predlžuje úradné hodiny svojich pobočiek a vysunutých pracovísk. Žiadosť o predčasný starobný dôchodok umožní podať v ktorejkoľvek pobočke na Slovensku, namiesto doterajšej príslušnej podľa miesta trvalého alebo prechodného pobytu.
Poistencom pripomína, že okrem online rezervačného systému môžu využiť na rezerváciu termínu telefonickú objednávku a tiež osobnú návštevu priamo na pracoviskách Sociálnej poisťovne.
Zároveň klientom odporúča využívať Elektronický účet poistenca (EUP), v ktorom nájdu informácie o počte evidovaných odpracovaných rokov potrebných na priznanie predčasného starobného dôchodku. Budúci poberateľ v EUP rovnako získa praktický prehľad dokladov potrebných pre spísanie žiadosti. Následný proces posudzovania tak bude rýchlejší a efektívnejší.
Vyše stopercentný nárast
Medziročný nárast žiadostí o predčasný starobný dôchodok je na úrovni takmer 56 %. Kým do konca septembra minulého roka Sociálna poisťovňa evidovala 9 861 žiadostí o predčasný starobný dôchodok, v septembri tohto roka ich bolo 15 359. Medzimesačne stav žiadostí vzrástol o takmer 120 %. „Stav podávania žiadostí o dôchodok pozorne sledujeme, pravidelne vyhodnocujeme a prijímame priebežné opatrenia,“ ubezpečuje generálny riaditeľ Sociálnej poisťovne Michal Ilko.
V jednotlivých pobočkách v rôznych regiónoch Slovenska je situácia rôzna a aktuálne sa priebežne mení. Najmä vo väčších mestách, ako je napríklad Bratislava, Košice, Trnava či Žilina, ktoré spádovo obsluhujú väčší počet poistencov, Sociálna poisťovňa zaznamenala zvýšený záujem o rezervovanie si termínov online prostredníctvom rezervačného systému na svojej webovej stránke. V menších mestách a pobočkách sú zase online rezervačné termíny stále voľné a poistenci uprednostňujú telefonickú objednávku či osobnú návštevu pobočky.
„Myslíme aj na klientov, ktorí nemajú prístup k internetu alebo potrebné zručnosti – stále sa môžu objednať aj telefonicky či prísť osobne, kolegovia v tomto prípade disponujú ďalšími voľnými kapacitami určenými pre rezerváciu termínu,“ hovorí Ilko.
Rezervačný systém totiž nepredstavuje celú kapacitu pobočiek na spísanie žiadosti. „Zároveň zavádzame do praxe ďalšie opatrenia, ktorých kombinácia prispeje k zrýchleniu vybavenia priamo v pobočke a zvýšeniu kapacity našich pracovísk,“ dodáva generálny riaditeľ Sociálnej poisťovne. Dôležité je, aby mali klienti pre plynulé vybavenie žiadosti v poriadku doklady preukazujúce ich dôchodkové obdobia.