Nástup do nového zamestnania patrí medzi najstresujúcejšie obdobia v pracovnom živote. Práve preto vzniklo pravidlo 30-60-90, ktoré predstavuje osvedčený strategický plán na zvládnutie prvých troch mesiacov. Informoval o ňom aj portál Kariéra. Výskumy potvrdzujú, že správne nastavený proces adaptácie môže zvýšiť produktivitu až o 70 % a zlepšiť retenciu zamestnancov o 82 %.
Prvý mesiac ako základ úspechu
Úvodných 30 dní je kľúčových pre pochopenie firemnej kultúry a základných procesov. Nový zamestnanec by sa mal v tomto období sústrediť najmä na budovanie vzťahov s kolegami a absolvovanie potrebných školení. Dôležité je aktívne pozorovať fungovanie tímu a nebáť sa pýtať otázky.
Tento čas slúži primárne na získavanie informácií a porozumenie hlavným úlohám a očakávaniam spojeným s novou pozíciou. Prvý mesiac je tiež ideálny na zoznámenie sa s firemnými systémami, procesmi a dokumentáciou, ktoré budete potrebovať pri svojej práci.
Od pozorovania k samostatnosti
V druhej fáze, ktorá trvá od 31. do 60. dňa, prichádza čas na aktívne zapojenie do pracovného procesu. Zamestnanec by mal začať samostatne pracovať na menších projektoch a postupne prinášať vlastné návrhy riešení. Tento mesiac je kľúčový pre budovanie dôvery v tíme a prehlbovanie odborných znalostí. Odporúča sa tiež začať sledovať kľúčové ukazovatele výkonnosti (KPI) a stanoviť si jasné ciele pre ďalšie obdobie.
![](https://emefka.sk/app/uploads/2024/12/nova-praca-1024x683.png?x35408)
Záverečná fáza
Záverečná fáza od 61. do 90. dňa predstavuje obdobie, keď by mal nový zamestnanec preukázať svoju hodnotu pre organizáciu. Očakáva sa preberanie zodpovednosti za väčšie projekty a aktívna komunikácia nápadov. Je to čas, keď by mal človek dokázať, že je spoľahlivým členom tímu schopným samostatne pracovať a prinášať výsledky.
Každá organizácia má svoje špecifiká, preto je potrebné tento plán prispôsobiť konkrétnym podmienkam. Kľúčom k úspechu zostáva proaktívny prístup a systematická práca na vlastnom rozvoji počas celého adaptačného obdobia. Dôležité je tiež pamätať na to, že nejde len o splnenie pracovných úloh, ale aj o vytvorenie stabilných vzťahov v tíme a pochopenie neformálnych pravidiel fungovania organizácie. Práve tieto aspekty často rozhodujú o dlhodobom úspechu v novej pozícii.
Na záver treba zdôrazniť, že pravidlo 30-60-90 nie je rigidným návodom, ale skôr rámcom, ktorý pomáha štruktúrovať prvé mesiace v novom zamestnaní. Jeho flexibilné využívanie môže významne uľahčiť adaptáciu a prispieť k rýchlejšiemu dosiahnutiu požadovanej výkonnosti.