Londýnsky lifestylový spisovateľ a novinár Oobah Butler dokázal, aké je jednoduché zmanipulovať nepravdivé informácie tým, že ich zverejníte na internete. Vďaka pár kliknutiam a recenziám na TripAdvisore si umiestnil na prvú priečku v rebríčku londýnskych reštaurácií svoj neexistujúci lokál, čím predbehol aj slávnych britských šéfkuchárov.
Oobah Butler má bohaté skúsenosti s internetovými recenziami. V minulosti si dokonca zarábal písaním falošných recenzií na webových stránkach venovaných počítačovým hrám. Toto obdobie jeho života, na ktoré nie je príliš hrdý, ho inšpirovalo k vytvoreniu The Shed at Dulwich. Oobah si založil konto pre svoju fiktívnu reštauráciu, kde neuviedol adresu, ale špecifikoval, že je možné prísť sa najesť len po osobnom dohovore na presný dátum a čas. Takáto podmienka si u čitateľov najznámejšieho webu s recenziami, ktorí neustále hľadajú nové gastronomické zážitky, získala okamžitý úspech, keďže vyvoláva pocit exkluzivity a tajomna zároveň. A presne toto bolo kľúčom k úspechu neexistujúcej reštaurácie.
Žiadna recenzia na webe nie je dostatočne dôveryhodná bez fotografickej dokumentácie. Oobah na web pridal aj krásne naaranžované fotografie tanierov, ktoré pripomínajú jedlá z najluxusnejších svetových reštaurácií. Ale to len na prvý pohľad. Oobah vytvoril jedlá, pri ktorých sa nejednému z nás zbiehajú slinky, z nejedlých a často pre ľudí toxických vecí, ktoré našiel doma pod kuchynským drezom.
Zaujímavý chod, povieš si, vyzerá celkom chutne…
…až kým nezistíš, že na tanieri sa v skutočnosti nachádza holiaca pena, med, čierne korenie, petržlen a nafarbená tableta do práčky!
Oobah potom nahovoril nielen svojich príbuzných a kamarátov, ale aj neznámych ľudí z internetu, aby mu dávali tie najlepšie hodnotenia a recenzie na jeho vymyslenú reštauráciu. Samozrejme, že každý zo zúčastnených písal komentáre z iného miesta a iného počítača, takže ani elektronické systémy kontroly výskytu a odhaľovania podvodov nemali žiadnu šancu zistiť, že niečo nie je v poriadku.
Ešte zvláštnejšie na celom Oobahovom experimente bolo, že mu na lep sadli aj veľké nadnárodné značky z potravinárskeho priemyslu, ktoré v snahe získať si nových zákazníkov, mu začala posielať zadarmo vzorky jedál, ktoré mal podávať vo svojej vychytenej reštaurácii. Okrem toho sa mu v poštovej schránke začali objavovať životopisy od kuchárov a čašníkov, ktorí zvykli pracovať v The Shed at Dulwich. Navyše ho neustále kontaktovali oddelenia práce s rôznych firiem, aby mu ponúkli svoje služby. A to všetko bez toho, aby vo svojej „reštaurácii“ ponúkol čo i len jediné jedlo.
The Shed at Dulwich bol na vrchole rebríčka dva týždne. Medzičasom, sa Oobah rozhodol, že svoj nápad s reštauráciou vo svojom dvore aj naozaj zrealizuje. No, to by nebol Oobah keby jeho reštaurácia bola ako všetky ostatné. V jeden novembrový večer 2017 pozval do svojej reštaurácie desiatku vybraných hostí, medzi ktorými bol aj istý pár z ďalekej Kalifornie, a podával hotové jedlá, ktoré sa predávajú v každom supermarkete. Hoci niektorí zo stravníkov boli spočiatku zo sáčkovej polievky a mrazených lasagní v rozpakoch, nakoniec však uznali, že ide o skutočne výnimočné miesto a chceli si opäť zarezervovať stôl u Oobaha na dvore.
Dnes už recenzie na The Shed at Dulwich, čiže v preklade Kôlňa v Dulwichi, kde Oobah býva, na internete nenájdete, keďže TripAdvisor konto nadobro zrušil. Oobahovi Butlerovi však vôbec nešlo o slávu či peniaze, a už vôbec mu nešlo o to, aby sa dostal na prvé miesto v rebríčku najlepších londýnskych reštaurácií. Chcel predovšetkým dokázať, že nie všetko na internete musí zodpovedať skutočnosti a aké jednoduché je oklamať ľudí. Jeho hlavným cieľom bolo prinútiť nás si informácie overiť a neveriť všetkému, lebo sa to môže otočiť proti vám. Na internete sú milióny zmanipulovaných informácií, ktoré nás ovplyvňujú do takej miery, že niekedy robíme veci, ktoré by sme inak neurobili.
Zdroj: fortune.com, forbes.com, vice.com, wikipedia.org
Titulná fotografia: vice.com