História kinematografie nám ponúka mnohé legendárne a kultové klasiky, ktoré boli počas svojej premiéry zdecimované kritikmi i divákmi. Napríklad Blade Runner, Vesmírna Odysea či Fight Club. Vidíme tu jednoduchý trend – skvelé filmy sa stanú skutočne skvelými až po nejakom čase.
Dnes sa pozrieme na dvojicu moderných a značne kritizovaných filmov, ktoré majú potenciál stať sa kultovými klasikami. Budeme si pomáhať názormi z Redditu, ale aj z veľkých filmových webov. Preberieme film od Nolana, ale aj nešťastne slávnu snímku Joker: Folie à Deux.
Tenet
Začneme hneď zostra. Film Tenet z roku 2020 od Christophera Nolana je komplexný sci-fi triler, ktorý skúma manipuláciu časom a jej dopady na svet. Hlavný hrdina, známy len ako „Protagonista“, je členom tajnej organizácie Tenet. Jeho úlohou je zabrániť globálnej katastrofe, ktorú môže spôsobiť zbraň schopná otáčať tok času späť – tzv. „inverzia“. Ide o akýsi špionážny triler, ktorý mnohí kritici popísali ako James Bond v štýle Christophera Nolana.
Dej snímky Tenet sa odohráva po celom svete a spája prvky špionážneho trileru s filozofickým sci-fi. Film pracuje s konceptom normálneho a inverzného času, čo divákov často mätie, no zároveň prináša napätie a jedinečnú vizuálnu dynamiku. Témy osudu, voľby a paradoxu tu skúmajú hranice ľudskej kontroly nad minulosťou a budúcnosťou.
Všetky tieto tematické hračky však hoďme bokom! Samotný film v jednom bode hovorí – „Nesnaž sa to pochopiť, cíť to,“ čo si mnohí diváci i kritici vzali príliš osobne a vyhlásili, že ide len o jednoduchý príkaz od samotného Nolana, ktorý tým chcel zakryť fakt, že nevie, čo robí. Tak sa stalo, že najväčšie filmové magazíny si vzali Tenet pod nôž a rozkrájali ho na kusy.

Napríklad web The Guardian napísal: „Opúšťate kino o niečo menej nabití energiou, než keď ste vstupovali. Je niečo dráždivé na filme, ktorý trvá na tom, aby vysvetľoval svoju pseudo-vedu, a zároveň priznáva, že pravdepodobne ani ničomu z toho nerozumiete,“ čím jasne vykreslil asi najväčší problém fanúšikov i kritikov.
Nolanov surový a nevybrúsený diamant
Tenet bol kritizovaný za to, že sa príliš sústreďuje na koncepty bez reálneho dopadu. Zároveň však film priznáva, že ide o paradox, ktorý ľudský mozog nedokáže úplne pochopiť. Diváci sa sťažovali na prepálený soundtrack, zložito pochopiteľné akčné scény a nedostatočne vykreslených hrdinov, čo vytváralo dojem slabšieho Nolanovho diela.
Napriek tomu existujú fanúšikovia, najmä na Reddite, ktorí Tenet považujú za „skrytý diamant“ a najviac nolanovský film. Kombinuje hru s časom, filozofické diskusie a vizuálne experimenty, ktorých kvalita bude podľa nich časom rásť.
Tri dôvody, kvôli ktorým to bude klasika
Po prvé: Hudba preberá kontrolu. Nolan sa stále viac a viac spolieha na hudobnú zložku (soundtrack) v tom, aby hnala jeho film vpred. Všimni si, ako samotný Tenet začína. V prvej scéne sa ocitáme v opere, kde sa orchester pripravuje na svoje vystúpenie – podobne ako Nolan a jeho tím. Tento prvok prominentnej hudby si môžeš všimnúť aj v jeho filmoch ako Dunkirk či Oppenheimer. Aj tam sa filmová hudba stáva rytmickým ťahúňom jeho diel.
Po druhé: Nolan už dlhšie uvažoval o natočení bondovky – a Tenet mu to napokon umožnil, hoci po svojom. Vytvoril veľkolepé špionážne sci-fi dobrodružstvo, v ktorom spojil klasický žáner s vlastnou fascináciou konceptom času.
Po tretie: V snímke Tenet sa naplno prejavila jeho oddanosť konceptu – dej, postavy či emócie ustúpili experimentu s inverziou času, ktorú podľa Nolana dokáže zachytiť iba film. Výsledkom je blockbuster postavený na originálnom nápade: na reverznom plynutí času, ktoré z filmového média robí čistý priestor pre hru s realitou.
Dalo by sa teda povedať, že Tenet je Nolanov najsurovejší film a zobrazuje jeho fascináciu časom v štýle, príbehu, ale aj v samotnom koncepte. Pravdepodobne bude v tomto štýle pokračovať, no už teraz môžeme povedať, že jedného dňa sa na tento film budú diváci pozerať ako na niečo, čo išlo proti konvenciám Hollywoodu – pretože je to čistý, neokrôchaný a pre niekoho až príliš bombastický kráľ blockbusterov Nolan.

Joker: Folie à Deux
Dámy a páni – ideme na pódium. Dostávame sa do najkontroverznejšieho bodu, s ktorým by pravdepodobne mala problém väčšina sveta. Po megalomanskom úspechu pôvodnej snímky Joker z roku 2019 sa režisér Todd Phillips rozhodol, že je čas vystúpiť z komfortnej zóny a naservírovať divákom poriadne trpký žartík.
Drvivá väčšina reakcií na snímku Joker: Folie à Deux sa nesie v katastroficky negatívnom štýle. Film zarobil oproti svojmu predchodcovi extrémne málo peňazí (čím štúdiu Warner Bros. utratil približne 200 miliónov dolárov), divácke recenzie išli do hrozivých čísel a Todd Phillips si už len tak na režisérsku stoličku nezasadne.
Viac o filme Joker: Folie à Deux sa dočítaš na ďalšej strane





















