Slovenská vizuálna a konceptuálna umelkyňa Emília Rigová, známa aj pod pseudonymom Bári Raklóri, sa v relácii PubliQ s Mirom Frindtom vyjadrila k nečakaným dôsledkom kritiky jej diela zo strany ministerky kultúry Martiny Šimkovičovej (nom. SNS). Ministerka svojimi ostrými verejnými výrokmi paradoxne spôsobila, že kontroverzné dielo v Slovenskej národnej galérii (SNG) získalo bezprecedentnú pozornosť verejnosti.
Rigová vysvetlila pôvod a význam svojho diela: „Vrátim sa k tomu, kedy som toto dielo vytvorila. Vždy je dôležitý kontext. Hlavne pri súčasnom umení ide o to, kvôli čomu to dielo vzniklo a čo ním chcel autor povedať.“ Umelkyňa zdôraznila, že video „Vomito ergo sum!“, na ktorom zvracia zlato, vytvorila už v roku 2018 ako finalistka ceny Oskára Čepana. Dielo je podľa jej slov mnohovrstevnou reflexiou rómskej identity a stereotypov s ňou spojených.
„Zlato je veľmi často spájané s Rómami. To, že ho zvraciam a kľačím pri tom, to mal byť môj statement k tomu, ako sa staviam voči stereotypom, voči tomu, ako som vnímaná ja či moja rodina,“ vysvetlila umelkyňa hlbší význam diela, ktoré sa stalo predmetom verejnej debaty až sedem rokov po svojom vzniku.

Nečakaný „marketing“ a jeho dôsledky
Kritika ministerky Šimkovičovej mala pre Rigovú dvojsečné dôsledky. Na jednej strane jej dramaticky vzrástla sledovanosť na sociálnych sieťach, na druhej strane sa stala terčom nenávistných útokov. „Je pravdou, že behom dvoch dní mi vyskočila sledovanosť na Instagrame a získala som nových sledovateľov. Ale, neviem, či by som toto neoželela, keď to porovnám s tým kvantom tých odporných komentárov na moju osobu a na moju rodinu,“ priznala umelkyňa.
Rigová vyjadrila sklamanie, že sa s ňou ministerka vôbec neskontaktovala, hoci jej ponúkla vysvetlenie svojho diela a dokonca aj „lekcie o súčasnom umení.“ Namiesto dialógu sa tak rozprúdila verejná diskusia bez priameho zapojenia hlavných aktérok.
Umelkyňa tiež zdôraznila podstatu pravého umenia: „Ak si chce niekto zútulniť obývačku, nech si kúpi za 15 eur nejaké dekorácie. To ho ale nikam nedostane. Keď ale pôjde do galérie, kde je niečo, čo ho núti sa zamyslieť alebo ho to vytrhne z komfortnej zóny, zvráti mu v hlave to, čo si myslí a začne špekulovať, to je práve to, o čom je umenie.“
Rigová ďalej pripomenula, že provokatívne formy umenia majú dlhú históriu, pričom umelci v minulosti siahali aj k extrémnejším prostriedkom vyjadrenia. Celá kauza podľa nej odhalila nízku úroveň umeleckého vzdelania verejnosti. „Táto kauza bola dobrá na to, že odhalila, ako veľmi nevzdelané máme publikum. Nežijeme umením,“ skonštatovala.
Napriek všetkým kontroverzným reakciám si Rigová najviac cení podporu svojej rodiny, ktorá, hoci nemá umelecké vzdelanie, chápe jej tvorbu a pomáha ju vysvetľovať ďalším ľuďom mimo umeleckého prostredia.