V obci neďaleko Trebišova mali učiteľky zatvárať neposlušné deti do tmavého skladu. Viacerí škôlkari sa o rovnakom zážitku zdôverili rodičom, ktorí sa okamžite rozhodli konať. „Zatvárajú nás do skladu, keď sme zlí. Tam, kde pišajú pani učiteľky. Pri záchode. Je tam tma,“ povedal pre Markízu štvorročný chlapec.
Práve to mala byť hlavná príčina zmeny jeho správania, ktorú si všimla jeho mama. „Začal byť nervózny, keď mal ísť do tmy alebo keď mal ísť spať, zrazu chcel veľké svetlo a aby sme pri ňom boli, kým nezaspí. Keď sa v noci budil, s plačom, že pri ňom nie sme. Úplne zmenil svoje správanie. A nám nedávalo zmysel prečo,“ uviedla pre Markízu.
Ležadlo s vedierkom na moč
Chlapec svojej mame opísal aj zážitok, ktorý sa týkal jeho spolužiačky. Učiteľka ju mala zatvoriť „do tmy“ za biele dvere. Za nimi mala plakať a búchať na ne. Deti tam skončili vraj preto, lebo neposlúchali alebo nechceli spať. Obe mamy a aj ďalší rodičia sa zakrátko spojili a vymenili si svoje poznatky.
„Dcéry som sa hneď pýtala a povedala, že ich zatvárajú do nejakej tmy, kde majú iba ležadlo a dávajú im tam iba vedierko. Povedala, že na čúranie. Pýtala som sa jej, koľkokrát tam bola zatvorená, a povedala, že iba raz. Začala sa pocikávať. Nechce ísť sama na záchod, bojí sa tmy,“ opísala pre Markízu mama spomenutého dievčaťa.
Učiteľka vinu popiera
Učiteľka sa najskôr s rodičmi konfrontovať nechcela, preto išli za riaditeľkou. „Pracujem tu 12 rokov, nedovoľuje mi to ani moja práca, ani moje svedomie, aby som také niečo urobila ani ja, ani moja kolegynka. Maminka si to, neviem ako, vymyslela, dieťa bolo postrašené, ale nikdy nebolo zatvorené. Deti si veľa vecí vymyslia a veľa prikrášlia, lebo robia to detičky, majú bujnú fantáziu, vymyslia si niečo a rodičom to podajú inak,“ povedala riaditeľka pre Markízu.
Jedna z matiek podala trestné oznámenie. „Z hľadiska ministerstva školstva je neprípustné také konanie pedagogických zamestnancov, aké je popísané v otázkach. Každý pedagogický zamestnanec je povinný chrániť a rešpektovať práva dieťaťa, rešpektovať individuálne výchovno-vzdelávacie potreby dieťaťa, s ohľadom na jeho schopnosti, možnosti, sociálne a kultúrne zázemie,“ uviedlo pre Markízu ministerstvo.