Možno si zaregistroval, že streamovací gigant Netflix hlási problémy. Aj na EMEFKA sme ti priniesli článok o tom, ako sa cena jeho akcií poriadne prepadla a ako prvýkrát za dekádu došlo k výraznému odlivu predplatiteľov.
Prečo to tak je a čo to znamená do budúcna? Môže ísť o začiatok konca Netflixu, teda jeho zosadenie z pozície najobľúbenejšej streamovacej služby?
Mínus 200-tisíc predplatiteľov
Podľa dostupných informácií od Netflixu počas prvých troch mesiacov roku 2022 odišlo približne 200-tisíc používateľov. To je naozaj obrovské číslo a stalo sa to vôbec prvýkrát za viac ako desať rokov. Dôsledky prišli okamžite. Cena akcií streamovacej jednotky poriadne klesla (až o 20 percent) a v centrále nastala nervozita, ak nie rovno panika.
Je jasné, že tento nemilý trend sa budú kravaťáci snažiť všetkými silami zastaviť. Majú na to ale účinné zbrane? Na tom nepanuje zhoda a čoraz častejšie sa ozývajú hlasy, ktoré o tom pochybujú.
Zvažovaná ponuka lacnejšieho predplatného s reklamami je totiž veľmi slabá náplasť a nie veľmi účinný spôsob, ako situáciu zvrátiť vo svoj prospech. Samotní šéfovia Netflixu navyše uviedli, že očakávajú ešte horšie časy: dokonca je možné, že v ďalšom štvrťroku prídu o 2 až 2,5 milióna predplatiteľov! A to už je dôvod na poriadny stres.
Netflix si pritom dlho zakladal na tom, že (na rozdiel od konkurencie) uňho nájdu zákazníci program úplne bez reklám. No, časy sa menia. Tí skeptickejší pozorovatelia ale tvrdia, že to pravdepodobne aj tak nepomôže a my možno budeme svedkami toho, ako Netflix stratí svoje dominantné postavenie.
Konkurencia silnie
Odpovedí na to, prečo sa to deje, je viac. V prvom rade tu máme stále silnejšiu konkurenciu. Aj na Slovensko už dorazila služba HBO Max, v lete pribudne Disney+ a okrem toho tu máme aj Apple TV+, Amazon či Hulu.
Pre Netflix to znamená ťažkosti aj preto, lebo doteraz často ponúkal filmy a seriály, ktoré oficiálne patrili pod inú službu. Mohli sme si tak na ňom vychutnať napríklad Priateľov, Pána prsteňov, Teóriu veľkého tresku či niektoré marvelovky. Lenže teraz týmto dňom odzvonilo.
Napríklad Priateľov či Pána prsteňov už nájdeme len na HBO Max, marvelovky zase pokryje Disney+. Má to logiku. Prečo by mali štúdiá svoje rodinné striebro predávať Netflixu, keď ho môžu ponúknuť ako exkluzívny obsah pre svoje vlastné platformy? Netflix tak prišiel o veľmi lákavé tituly a zároveň nahneval fanúšikov, ktorí na ne boli zvyknutí.
No dobre, povieš si možno, ale to predsa až tak nevadí, veď sám Netflix má na konte mnoho hitov! To je ale pravda len čiastočne. Výraznejšie sa mu darí hlavne na poli seriálov. Tam má k dispozícii pecky ako Stranger Things, The Crown, Bridgerton, Squid Game či The Witcher.
Čo sa ale týka filmov, tam je situácia iná. Iste, máme tu cenené oscarovky ako The Power of the Dog, prípadne Don’t Look Up a ešte niekoľko ďalších super kúskov. Lenže podobne kvalitné snímky sú v posledných rokoch skôr výnimkou z pravidla.
Je smutnou pravdou, že v poslednej dobe sa Netflix uchyľuje k produkovaniu prinajlepšom priemerných a zameniteľných snímok a nudných komédií na jeden večer.
Kvantita na úkor kvality
Netflixu spočiatku hrala do kariet aj pandémia. Mnoho ľudí ostalo počas lockdownu zavretých doma a potrebovali si nejako spríjemniť čas. Netflix bol teda jasnou voľbou. Lenže pandémia pomaly oslabuje a zdá sa, že zákazníci, ktorých Netflix počas korony nabral, mu veľmi rýchlo dali zbohom. Okrem toho sa ale množia aj nespokojné reakcie dlhoročných predplatiteľov.
Tým prekáža, že Netflix produkuje priemerné filmy, že seriály či snímky z jeho katalógu miznú a namiesto nich sa objavujú všelijaké indické komédie a reality-show, ale aj to, že Netflix stále zdražuje.
Prečo by teda mali platiť viac peňazí, keď na ňom ani nenájdu svoje obľúbené kúsky? A keď im Netflix ponúka, čo sa filmov týka, väčšinou len matnú a zameniteľnú produkciu? Tu jednoducho nie je nad čím dumať a prestúpenie ku konkurencii, ktorá ponúka možno menej obsahu, ale zato oveľa kvalitnejšieho, je logický krok. Kvalita skrátka vyhráva nad kvantitou.
Veľmi dobré filmy či seriály nám pravidelne ponúka HBO Max či Apple TV+. HBO navyše prilákalo plno predplatiteľov napríklad výhodnou zľavou, ale aj prísľubom filmových hitov. Len nedávno sa na službe objavil famózny nový Batman. Okrem toho platí, že horúce kino novinky zo stajne Warner Bros. sa na streame HBO objavia už po 45 dňoch v kinách. Nie je preto prekvapivé, že diváci radšej dali prednosť tejto službe.
Prognózy nie sú príliš optimistické
A budúcnosť vyzerá pre Netflix len horšie. Hneď ako sa totiž aj na ostatných trhoch spustí Disney+, je pravdepodobné, že mnohí sa mu ochotne hodia okolo krku. Nájdu tam totiž nielen mega obľúbené marvelovky, ale aj klasické disneyovské animáky a seriály (čo ocenia hlavne rodiny s deťmi).
Podľa analýz skrátka Netflix narazil na strop svojho rastu a už jednoducho nemá kde naberať nových zákazníkov. Mimochodom, práve Disney+ sa skloňuje ako horúci kandidát, ktorý by mohol Netflix zbaviť prvenstva.
Momentálne má na konte 130 miliónov, pričom Netflix 221 miliónov predplatiteľov. Rozdiel je zdanlivo veľký, ale treba si uvedomiť, že Disney+ v mnohých krajinách ešte len odštartuje. Podľa odhadov by tak mohol v roku 2024 mať okolo 260 miliónov a zraziť Netflixu kráľovskú korunu. Tento scenár rozhodne nie je nerealistický. Pravdaže, bude závisieť aj od toho, ako sa Netflix k tejto krízovej situácii postaví.
Už sa objavili správy, že Netflix v dôsledku prepadu akcií začal prepúšťať a zvažuje novú taktiku. Tou by mohlo byť už spomenuté lacnejšie predplatné s reklamami. Otázne však je, či to jeho pád dokáže zastaviť. Ďalej sa hovorí o tom, že Netflix by možno rád klepol po prstoch tým, ktorí zdieľajú prístupové heslo s ľuďmi mimo svojej domácnosti. To by sa mu ale mohlo škaredo vypomstiť v podobe ďalšieho odlivu zákazníkov. Ide teda o veľmi náročnú situáciu.
Je ale možné, že zopár nových zákazníkov Netflixu pribudne. Predsa len, čoskoro sa dočkáme štvrtej série Stranger Things. Zároveň treba dodať, že ide o začiatok konca, keďže tento obľúbený seriál skončí piatou sériou. Keď sa tak stane, možno Netflix bude musieť stráviť ďalší predplatiteľský exodus.
Iste, stále môže ísť len o dočasnú krízu, z ktorej sa Netflix postupne vyhrabe, ale faktom je, že trend príliš priaznivý nie je a prognózy tiež nie. Uvidíme, ako to celé napokon dopadne.