Obyvatelia rodinného domu v Kalifornii boli veľmi prekvapení, keď zistili, že v jednej z izieb sa nachádza britský vojenský parašutista. Ešte zaujímavejší je spôsob, ako sa tam dostal. Brit prerazil strechu po páde z výšky 4500 metrov – bez otvoreného padáka!
Člen Special Air Service, ktorého identita zostáva utajená, sa spolu s americkými kolegami zúčastnil cvičenia padákových zoskokov. To organizovala neďaleká základňa Camp Roberts. Očividný problém nastal vtedy, keď Britovi počas zoskoku padák zlyhal a nedokázal sa úplne otvoriť. K údivu všetkých sa ukázalo, že príslušník špeciálnych jednotiek pri tvrdom pristátí utrpel len ľahké poranenia.
Znie to takmer neuveriteľne, ale človek je skutočne schopný prežiť voľný pád aj z výšky niekoľkých kilometrov. Za vyše sto rokov letectva sme sa o tom mohli presvedčiť v mnohých prípadoch. Náročný pre organizmus nie je len dopad, ale aj samotný pád – na vážnu ujmu stačí aj nedostatok kyslíka a nízke teploty typické pre veľké výšky.
Zoznam ľudí, ktorí dokázali prežiť voľný pád z výšky niekoľkých kilometrov, je prekvapivo bohatý. Toto je niekoľko najzaujímavejších osôb a ich príbehov:
Frane Selak
Chorvát Frane Selak býva nazývaný najnešťastnejším aj najšťastnejším mužom sveta. Môže za to jeho šialene bizarný život plný nehôd, ktoré však všetky prežil. Frane sedel vo vlaku, ktorý sa vykoľajil a zrútil sa do mrazivej rieky. Podobnú nehodu zažil o tri roky neskôr ako pasažier v autobuse. Neskôr sa mu počas jazdy zapálilo jeho vlastné auto a unikol z neho len pár sekúnd predtým, ako vybuchla palivová nádrž. Okrem toho ho zrazil autobus a v aute absolvoval kolíziu s nákladným vozidlom. Frane sa určite nenudil.
Frane Selak is a Croatian music teacher who has first escaped death when a train fell into the lake. After that, he…
Posted by SC Videos on Sunday, April 17, 2016
V bohatom zozname nehôd, ktoré nedokázali húževnatého Chorváta pokoriť, samozrejme nesmie chýbať letecké nešťastie. Len rok po svojej neblahej skúsenosti s vlakom sa 32-ročný Frane rozhodol prvýkrát letieť lietadlom. Čo sa pokazilo tentoraz? Krátko pred pristátím sa dvere samy otvorili a Franeho vymrštilo von. Lietadlo sa zrútilo a zahynuli všetci ľudia na palube. A čo nesmrteľný Frane? Život mu zachránil dopad na stoh slamy.
Alan Magee
Krátko po útoku na Pearl Harbor si mladý rodák z New Jersey išiel plniť svoju vlasteneckú povinnosť a podal si prihlášku do leteckých síl. Alan slúžil na bombardéri typu B-17 ako strelec, ktorého úlohou bolo chrániť stroj pred dobiedzajúcimi nepriateľskými stíhačmi. Nech Alan plnil rolu akokoľvek dobre, nebolo to nič platné proti intenzívnej nemeckej protilietadlovej paľbe.
Počas Alanovej siedmej misie bol americký bombardér premenený nemeckými delami na ementál. Stroj plný dier sa nekontrolovateľne rútil k zemi. Alan vedel, že jeho padák bol poškodený, no nestihol s tým už nič spraviť. Kvôli nedostatku kyslíka odpadol a vyletel von z lietadla. Pád z výšky 6700 metrov zastavil sklenený strop stanice v Saint-Nazaire. Vážne zraneného letca zajali Nemci, ktorí mu poskytli zdravotnú starostlivosť. Napriek všetkému, čím si prešiel, sa Alan Magee dožil pekného veku 84 rokov.
Bear Grylls
Áno, je to ten Bear Grylls. Najznámejší pojedač hmyzu a someliér vlastného moču má za sebou kariéru v britských špeciálnych jednotkách. To je väčšine fanúšikov známy fakt, ktorý Bearovi dodáva určitú kredibilitu v oblasti prežitia v divočine. Nie každý však vie, že Bear má za sebou podobný zážitok, ako jeho kolega z úvodu článku.
Počas výcviku v africkej Zambii sa 21-ročnému Gryllsovi stala nehoda. Kvôli poruche padáka Brit nedobrovoľne absolvoval voľný pád z výšky takmer 5000 metrov. Výsledkom boli tri zlomené stavce a dlhé rehabilitácie. Neskôr sám vyhodnotil, že počas pádu mal odrezať padák a vytiahnuť rezervu, avšak v tých chvíľach to nestihol. Hoci Bear Grylls utrpel vážne poranenie, už o 18 mesiacov neskôr stál na vrcholku Mount Everestu.
Ivan Čisov
Prípad sovietskeho pilota z čias druhej svetovej vojny je výnimočný tým, že svoj voľný pád si privodil viac-menej dobrovoľne. Navigátor bombardéra IL-4 opustil stroj po tom, čo ho vážne poškodili stíhačky nemeckej Luftwaffe. Čisov vyskočil vo výške asi siedmich kilometrov. Padák si schválne neotváral a vyčkával, kým bude mimo dosahu stíhačov. Bál sa totiž, že jeho roztvorený padák by bol pre Nemcov príliš lákavým cieľom.
Čo čert nechcel, Čisov stratil vedomie a k zemi padal ako vrece zemiakov. Ako zázrakom však muž dopadol do hustej snehovej pokrývky, o akú počas mrazivého januára 1942 nebola núdza. Letca objavila neďaleká jednotka sovietskej kavalérie. Muži neverili vlastným očiam, keď videli, že Čisov stále žije. Asi mesiac bol dolámaný Ivan v kritickom stave, našťastie sa z toho dostal a podarilo sa mu zotaviť sa. Prežil vojnu a dožil sa 70 rokov.
Juliane Koepcke
Priamo počas Štedrého dňa v roku 1971 bolo lietadlo peruánskeho dopravcu zasiahnuté bleskom a začalo sa rozpadávať priamo vo vzduchu. Jediná osoba, ktorá prežila túto tragédiu, bola 17-ročná Juliane. Podarilo sa jej to vďaka tomu, že počas pádu bola stále pripútaná ku svojej sedačke. Pád z výšky troch kilometrov si preto vyžiadal „len“ zlomenú kľúčnu kosť.
Oproti ostatným spomínaným prípadom mala Juliane tú smolu, že pristála v neobývanej džungli, kde jej nemal kto pomôcť. Ako dcéra nemeckých prírodovedcov strávila v nebezpečnej prírode mnoho času a vedela sa o seba postarať aj v takomto prostredí. V divočine prežila 11 dní, kým ju nezachránili miestni drevorubači, ktorí ju priviedli naspäť do civilizácie.
Vesna Vulović
Držiteľkou svetového rekordu v prežití najdlhšieho pádu bez padáka dodnes zostáva srbská letuška Vesna Vulović. Vesna bola jedinou osobu, ktorá prežila zničenie lietadla McDonnell Douglas DC-9-32 kufríkovou bombou. Let, ktorý dňa 26.1. 1972 smeroval zo Štokholmu do Belehradu, prerušila explózia vo vzdušnom priestore Východného Nemecka. Útok býva pripisovaný chorvátskym exilovým nacionalistom.
Je ťažké uveriť tomu, že ľudská bytosť je schopná prežiť voľný pád z výšky 10 160 metrov. Vesna to zvládla. Zvláštnou zhodou okolností srbská letuška pristála pri českej obci s názvom Srbská Kamenice. Niekoľko dní strávila v kóme, utrpela množstvo zlomenín a istý čas bola čiastočne paralyzovaná. Z letu a z pádu si nič nepamätala. Letuška sa však dokázala zotaviť a až do svojej smrti v roku 2016 často vystupovala v srbských médiách.