Od septembra 2025 vstúpi do platnosti nové nariadenie Európskej únie. To môže výrazne zmeniť spôsob, akým si dávame opravovať naše vozidlá. Tzv. Data Act, ktorý má primárne regulovať prístup k dátam naprieč rôznymi odvetviami, vyvoláva obavy najmä v oblasti automobilových servisov. Téme sa venoval portál Auto trendy.
Hoci oficiálnym zámerom nariadenia je posilniť kontrolu používateľov nad dátami generovanými ich zariadeniami, nezávislé servisy bijú na poplach. Podľa nich by nové pravidlá mohli viesť k obmedzeniu prístupu k diagnostickým informáciám potrebným na opravy moderných vozidiel.
Hrozí monopolizácia servisných služieb?
Kľúčovým problémom je, že automobilky by mohli získať ešte väčšiu kontrolu nad dátami z vozidiel. V praxi by to znamenalo, že základné úkony údržby, ako výmena brzdových doštičiek či oleja, by mohli vyžadovať autorizovaný prístup k elektronickým systémom vozidiel.
Európske združenie dodávateľov pre automobilový priemysel (CLEPA) upozorňuje, že napriek deklarovanej podpore férovej súťaže, Data Act neposkytuje dostatočné záruky pre nezávislé servisy. Združenie preto vyzýva na prijatie dodatočných regulácií, ktoré by zabezpečili rovnaký prístup k dátam pre všetkých účastníkov trhu.

Motoristi by pocítili zmeny vo svojich peňaženkách
Ak by došlo k obmedzeniu prístupu nezávislých servisov k diagnostickým údajom, vodiči by čelili nepríjemnej situácii. Buď by museli navštevovať drahšie autorizované servisy, alebo by riskovali stratu záruky a funkčnosti vozidla v lacnejších, no menej vybavených prevádzkach.
Bez špecifických pravidiel pre automobilový sektor by mohli nezávislé servisy čeliť vážnym problémom. Opravy, ktoré sú dnes bežne dostupné za prijateľné ceny, by sa mohli stať výsadou autorizovaných servisov. To by znamenalo vyššie náklady pre bežných motoristov.
Zatiaľ nie je jasné, či EÚ prijme dodatočné opatrenia na ochranu konkurenčného prostredia v oblasti autoservisov. Isté je len to, že od septembra 2025 sa pravidlá hry zmenia a s nimi možno aj naše účty za opravy vozidiel.