Postavičky Labubu sú horúcim trendom týchto dní. Ako mnohé iné trendy predtým, aj tento ľudí polarizuje. Niekto figúrkam nedokáže odolať, niekto ich zasa vníma ako zbytočné vyhadzovanie peňazí za hlúposti, ktoré čoskoro stratia hodnotu. Pamätá si ešte niekto na NFT umelecké diela?
Veľa ľudí sa pýta, koľko vlastne títo zoomerskí mončičáci stoja. Nie je jednoduché na túto otázku odpovedať, pretože cenové rozpätie Labubu postavičiek je skutočne široké.
Koľko stojí bežný Labubu?
Najlacnejšie originálne Labubu postavičky sa predávajú za 15 €. Nejde však o tie trendy chlpaté kľúčenky, ale o plastové figúrky (cca 6 – 8 cm), zobrazujúce Labubu v rozmanitých kostýmoch či pri rôznych aktivitách.

Ceny štandardných chlpatých kľúčeniek sa zväčša pohybujú v rozpätí od 20 € do 75 €, v prípade vzácnych kúskov či väčších bábik sa ich cena môže vyšplhať až na niekoľko stoviek eur. Štandardné Labubu figúrky sa predávajú v uzavretých krabiciach, čiže človek vopred nevie, ktorú postavičku kupuje. Zbieranie Labubu skutočne nie je hobby pre niekoho, kto má hlboko do vrecka.
Vyzerá to tak, že výrobca Pop Mart sa naschvál snaží limitovať produkciu, aby pre značku Labubu vytvoril imidž exkluzivity. Zo zahraničia sú známe prípady obrovských radov vinúcich sa pred obchodmi, ktoré pripravovali predaj Labubu. Mnohí boli schopní pred obchodmi dokonca aj nocovať. V takejto situácii prekvitá výroba falzifikátov, ako aj sekundárny trh, na ktorom figúrky predávajú ľudia ľuďom.

Rekordné dražby
Niekoľko špeciálnych kusov Labubu sa predalo za ohromujúce ceny. Na začiatku júna sa v pekinskom aukčnom dome Yongle uskutočnila prvá Labubu dražba. Vzduchom lietali šialené sumy. Veľký zelený Labubu „v životnej veľkosti“ sa predal za 170-tisíc dolárov, za ešte o niečo väčší hnedý kus nový majiteľ zaplatil 130-tisíc dolárov. Finálna cena trojice „Labubu mudrcov“ skončila na 80-tisíc dolároch.
O niekoľko dní neskôr bolo na aukcii sacai x SEVENTEEN v ponuke 14 exkluzívnych Labubu v oblečení od japonskej luxusnej značky sacai. Za jednotlivé kúsky boli ľudia ochotní zaplatiť 18- až 32-tisíc dolárov. Všetky ponúkané Labubu sa predali celkovo za 337 500 amerických dolárov. Táto aukcia mala charitatívny charakter a vyzbierané peniaze išli na účet UNESCO a ďalších projektov.
Ako sa darí výrobcovi?
Výrobcom Labubu je v súčasnosti čínska spoločnosť Pop Mart. Prekvapením pre mnohých môže byť fakt, že Labubu existujú už od roku 2015, dlhú dobu však boli známe len v Číne prípadne v ďalších ázijských krajinách. Veľký boom na domácom trhu zažili v roku 2022, keď sa krajina spamätávala z pandémie koronavírusu.

Akcie Pop Mart v priebehu minulého roka narástli o neuveriteľných 500 % a v súčasnosti zahraničné predaje za prvý polrok roku 2025 objemom presahujú celkové predaje v roku 2021. Podľa správy v roku 2024 narástli zahraničné predaje o 373 %, keď dosiahli hodnotu 710 miliónov dolárov. Na domácom trhu predaje prekonali miliardovú hranicu. Sú to obdivuhodné čísla, žiadna firma však nerastie večne.
V týchto dňoch akcie Pop Mart zaznamenali menší pokles. Dôvodom môže byť to, že v Číne čelí koncept „mačky vo vreci“ kritike a zákonodarcovia plánujú právnu úpravu, ktorá ho nejakým spôsobom obmedzí. Je jasné, že Labubu móda časom vymizne. Otázkou zostáva len to, či to bude o mesiac, o pol roka či o rok.