Analytici dospeli k záveru, že študenti s výbornými známkami dosahujú vyššie príjmy. Tento jav má logické vysvetlenie. Títo študenti sa často prihlasujú na vysoké školy, čo im otvára cestu k lepším platovým podmienkam.
Na ich úspech na trhu práce vplýva aj sociálne prostredie, v ktorom vyrastajú. Deti z menej priaznivých podmienok majú tendenciu zaostávať za svojimi rovesníkmi a čelia ťažším prekážkam na ceste k úspechu, píšu tvnoviny.sk.
Dosiahnuť výborné známky pri maturite sa oplatí. Najnovší výskum Inštitútu finančnej politiky odhaľuje, že absolventi s jednotkami majú vyššie príjmy v porovnaní s tými, ktorí mali slabšie hodnotenia.
Tento trend sa zakladá na viacerých faktoroch. Študenti s výbornými známkami majú väčšiu šancu na prijatie na kvalitnejšie vysoké školy, čo im môže zabezpečiť lepšie platené zamestnanie. Okrem toho zohráva kľúčovú úlohu aj prostredie, v ktorom dieťa a mladý človek žijú.
Deti, ktoré dosahujú nižšie výsledky, často pochádzajú z menej privilegovaného sociálneho prostredia, čo sťažuje ich uplatnenie na trhu práce. Tento cyklus je ťažké prekonať. Ministerstvo školstva reaguje na túto štúdiu s vedomím o existujúcich rozdieloch medzi deťmi a uvádza, že prijíma konkrétne opatrenia na ich zmiernenie.
Na čo analytici prišli?
Odhadujú, že lepší výsledok o jeden percentuálny bod v teste zo slovenského jazyka a literatúry sa v období od 25 do 33 rokov prejaví mzdou vyššou o 0,41 percenta. Lepšie výsledky z cudzieho jazyka zvyšujú mzdu o 0,22 percenta za každý percentuálny bod.
Študenti, ktorí maturovali z matematiky, zarábajú o 13 percent viac, pričom výber náročnejšieho modelu cudzieho jazyka vedie k nárastu mzdy o 11 percent. Najvýraznejší vplyv má skutočnosť, že úspešnejší maturanti pokračujú na vysokú školu. Taktiež zdôrazňujú, že maturita zo slovenského jazyka nehodnotí len gramatické vedomosti, ale aj schopnosť učiť sa, analyticky riešiť problémy a aplikovať poznatky.
Len skvelé známky nestačia
Preto je pravdepodobné, že študenti, ktorí dosahujú výborné výsledky, sa následne dokážu posúvať na vyššie pozície v pracovnom prostredí. Avšak, mať len skvelé výsledky nestačí. Ako sme vyššie spomenuli, úspech dieťaťa závisí aj od prostredia, z ktorého pochádza. Deti, ktoré pochádzajú z ťažších sociálnych pomerov, no dosahujú rovnaké výsledky ako ich bohatší spolužiaci, zarábajú potom aj tak o desatinu menej.
„Deti pochádzajúce zo sociálne znevýhodneného prostredia a marginalizovaných komunít čelia mnohým výzvam, ktoré môžu brániť ich vzdelávacím úspechom vrátane obmedzeného prístupu k zdrojom, nedostatku podpory v domácom prostredí či negatívnych vplyvov na ich motiváciu a sebavedomie. Tieto faktory majú dlhodobý vplyv na ich schopnosť konkurovať na trhu práce,“ vysvetlil rezort školstva.