Obavy o nezávislosť tlače má na Slovensku viac ako 60 percent respondentov prieskumu, v uplynulom roku tento názor vyjadrila menej ako polovica, teda 49 percent opýtaných. Spomedzi krajín V4 ide o najvyšší nárast.
O nezávislosť tlače sa najviac obávajú voliči strany Kotlebovci – Ľudová strana Naše Slovensko (Kotlebovci-ĽSNS) – až 84 percent. Vyplýva to z prieskumu Media Freedom Poli agentúry Median, ktorý sa vykonal na reprezentatívnej vzorke 1 004 respondentov.
Druhú najvyššiu mieru obáv v prieskume vyjadrili voliči strany Smer – sociálna demokracia – 68 percent, nasledujú voliči hnutia Obyčajní ľudia a nezávislé osobnosti – 67 percent, Sme rodina – 58 percent a voliči PS/Spolu (koalícia politických strán pre parlamentné voľby 2020) – 56 percent.
Najvyššie obavy o nezávislosť tlače majú čitatelia denníka Pravda – 72 percent, nasleduje Nový Čas – 65 percent, RTVS – 63 percent, TV JOJ – 60 percent a denník SME – 58 percent. Z prieskumu zároveň vyplýva, že respondenti majú najväčšiu obavu z ovplyvňovania médií vlastníkmi či obchodnými záujmami. Taktiež majú obavu z vládneho vplyvu. V rámci V4 je na Slovensku druhá najnižšia podpora blokovania online obsahu z bezpečnostných dôvodov. Štát „vypol“ viaceré dezinformačné stránky šíriace ruskú propagandu po vypuknutí vojny na Ukrajine. Menej podpory má tento krok iba v Maďarsku.
Výsledky prieskumu ďalej ukázali, že len 15 percent opýtaných si myslí, že vlastníci majú právo ovplyvňovať redakčnú nezávislosť médií, minulý rok tento názor tvrdila pätina opýtaných. Zároveň sa znížil aj pomer ľudí, ktorí si myslia, že redakcie by mali fungovať bez akéhokoľvek vonkajšieho vplyvu – 64 percent, v roku 2022 s tým nesúhlasilo 68 percent respondentov. Účastníci prieskumu viac ako minulý rok požadujú, aby štát posilnil mediálnu legislatívu, médiám poskytol finančnú pomoc a posilnila sa aj podpora pre európske sankcie na vlády, ktoré zasahujú do slobody médií.
Zároveň si 40 percent respondentov prieskumu myslí, že médiá ponúkajú širokú paletu politických názorov, 64 percent si myslí, že má na výber z dostatočného počtu médií a 42 percent respondentov považuje počet zdrojov informujúcich o regiónoch za dostačujúci.