Prepravovať ukrajinské obilie cez svoje územie chce okrem Maďarska aj Slovensko. Štátny tajomník Ministerstva dopravy a výstavby SR Jaroslav Kmeť (nom. Sme rodina) informoval o snahe vytvoriť dopravný koridor z Ukrajiny po železnici do riečneho prístavu v Bratislave a ďalej po Dunaji až do rumunského čiernomorského prístavu Konstanca.
Odtiaľ by obilie mohlo pokračovať do Afriky. „Je to omnoho kratšia, lacnejšia a ekologickejšia cesta ako ďalšie alternatívy,“ uviedol na sociálnej sieti Kmeť. „Prístav Konstanca je tiež súčasťou novej Hodvábnej cesty z Ázie, ktorá sa prepisuje aj kvôli vojne na Ukrajine,“ poznamenal.
Slovensko má podľa Kmeťa výbornú logistickú polohu, veľmi dobré napojenie na európsku železničnú, cestnú aj riečnu sieť. „Prístav Bratislava leží v strede vodnej cesty Rýn – Mohan – Dunaj. Železničná sieť má dostatočné kapacity na zvýšenie objemov prepravovaného tovaru ako v smere juh – sever, tak aj v smere východ – západ,“ poznamenal štátny tajomník.
Kmeť diskutoval o nových cestách na prepravu tovarov, ktorých súčasťou bude aj Slovensko, so štátnym tajomníkom ministerstva dopravy a infraštruktúry Rumunska Gabrielom Constantinom Bunducom a riaditeľom odboru vodnej dopravy českého ministerstva dopravy Evženom Vydrom v rámci dopravnej a logistickej konferencie „Rumunský čiernomorský prístav Konstanca – strategický uzol pre Európu“.
Maďarsko tiež ponúklo svoje územie ako možnú prepravnú trasu pre export ukrajinského obilia v dôsledku toho, že ruská invázia narušila zvyčajné trasy cez Čierne more. Oznámil to v pondelok maďarský minister zahraničných vecí Péter Szijjártó. Svoje vyhlásenie šéf maďarskej diplomacie zverejnil niekoľko hodín po tom, ako Európska únia označila ruskú blokádu vývozu ukrajinského obilia za skutočný vojnový zločin.