Pandémia nás finančne postihla asi všetkých. Majitelia reštaurácií museli zavrieť, bary a kaviarne na tom neboli o nič lepšie a prakticky všetci zamestnanci zo sektoru služieb zaznamenali na výplatných páskach za posledné obdobie značné rozdiely. Jedna obeť vírusu sa však predsa len tak často neskloňuje – výrobcovia vonných sviečok.
Sú to sviečky, hovoríš si pravdepodobne. Dajú sa kúpiť online, tak kde je problém? Nuž, na celú kauzu upozornil jeden neškodný tweet od ženy menom Terri Nelson. Umelkyňa sa na sociálnej sieti podelila o nedávny poznatok, ktorý jej padol do oka pri prezeraní stránky známeho výrobcu vonných sviečok Yankee Candle.
Žena si na stránke predajcu sviečok všimla zvláštne recenzie
„Na stránke Yankee Candle je kopa nahnevaných žien, ktoré sa sťažujú, že sviečky nemajú žiadnu vôňu,“ píše Terri v príspevku. Kto už mal s danou značkou skúsenosti, pravdepodobne vie, že nedostatok vône nezvykne byť problém. „Chcela som sa ich opýtať, či im nie je akosi teplo a či im v poslednej dobe tiež akosi neochabol apetít,“ naznačila Terri nenápadne, či ženy náhodou nenapadla teraz už dobre známa pliaga.
Tweet sa stal za krátky čas virálom, nazbieral viac ako 50-tisíc lajkov a medzi množstvom ľudí, ktorým skrížil cestu, sa našla aj jedna milovníčka analýz a dát. Výskumníčka Kate Petrova, ktorá sa profesionálne zaoberá výskumom v oblasti vedy a psychológie, sa nemohla nevyjadriť.
Výskumníčka sa ponorila do analýzy a dospela k zaujímavému zisteniu
„Nedalo mi to,“ priznala v komentároch a dodala, že sa rozhodla z dlhej chvíle prísť celej problematike na koreň. Najprv stiahla dáta z predajov troch najpopulárnejších vonných sviečok na Amazone v rozmedzí januára roku 2017 až januára roku 2020. „Priemerné hodnotenie sa pohybovalo okolo 4.3/5, medzi januárom a novembrom tohto roku však nastal výrazný sklz,“ píše Kate.
I couldn’t just walk past this Tweet, so here is some fun #dataviz
Scented candles: An unexpected victim of the COVID-19 pandemic 1/n https://t.co/xEmCTQn9sA pic.twitter.com/tVecEiX5Jc
— Kate Petrova (@kate_ptrv) November 27, 2020
„Môže byť dôvodom covid?“ pýtala sa sama seba. Aby otázku zodpovedala, pozrela sa na hodnotenia troch najpopulárnejších sviečok bez vône, opäť na Amazone. Rozdiel bol markantný. „Od začiatku tohto roku išla spokojnosť zákazníkov s vonnými sviečkami dole podstatne rýchlejšie ako pri sviečkach bez vône.“
Could it be because of the COVID-related loss of smell? To investigate, I plotted the reviews of the 3 most popular unscented candles on Amazon*, and the difference was quite striking 3/n
*One thing to note: fewer reviews are available for unscented candles than for scented ones pic.twitter.com/D9NdknJJAU
— Kate Petrova (@kate_ptrv) November 27, 2020
To najzaujímavejšie však ešte len príde. Namiesto hodnotení sa rozhodla tentokrát zamerať na obsah recenzií a podarilo sa jej vyfiltrovať, koľkokrát sa ľudia sťažovali konkrétne na nedostatok vône. Už sa však neobmedzila len na Amazon, na paškál si zobrala aj ďalších troch iných predajcov a ich päť najobľúbenejších vonných sviečok.
Since the beginning of 2020, customer satisfaction with scented candles has been dropping at a much faster rate compared to unscented candles. 4/n pic.twitter.com/LULlUh9P6W
— Kate Petrova (@kate_ptrv) November 27, 2020
„Od začiatku tohto roka stúpla nespokojnosť s vôňou z dvoch percent na šesť,“ zistila Kate. Ďalej dodáva, že hoci sa to možno nejaví ako taký veľký rozdiel, v porovnaní s tým, ako sa krivka hýbala predošlé roky, je. Takže tu to máme. Jednou z nešťastných obetí globálnej pandémie je aj oblasť, pri ktorej by to naozaj nikto nečakal.
Since the beginning of this year, the proportion of reviews mentioning lack of scent grew from < 2% in January to close to 6% in November. These numbers may not seem like much, but the trajectory of no-scent reviews over the last 11 months is certainly an interesting one 7/n pic.twitter.com/K5wEuM0boo
— Kate Petrova (@kate_ptrv) November 27, 2020
„Ak teda ešte stále nemáte nakúpené všetky darčeky (a ideálne vám stále funguje nos), skúste zvážiť kúpu sviečky a nechať firme spokojnú recenziu,“ zavŕšila svoj rýchly výskum Kate. Na záver nezabudla dodať, že ak má niekto pochybnosti, tak nie – nepracuje pre firmu zaoberajúcu sa sviečkami. „Len ma jednoducho bavia dáta.“
Zdroj: kate_ptrv / Twitter