Ľudia na Slovensku si zvykajú na komfort a jednoduchosť platieb mobilom, inteligentnými hodinkami, či inými nositeľnými zariadeniami.
Zatiaľ čo kedysi bolo nemysliteľné vyraziť z domu bez peňaženky, dnes tak robí tretina obyvateľov Slovenska. Peňaženku vystriedal smartfón, ktorý vlastní približne deväť z desiatich Slovákov. Z najnovšieho prieskumu spoločnosti Mastercard vyplýva, že 26 percent ľudí platí mobilom, pretože sa im nechce vyťahovať platobná karta alebo peňaženka.
Popularita platenia mobilom či inteligentnými hodinkami stúpa na Slovensku z roka na rok. Zatiaľ čo pred štyrmi rokmi zaplatilo niekedy mobilom 21 percent respondentov, vlani to už bolo 37 percent. „Tokenizované platobné karty v najrôznejších nositeľných zariadeniach sa v posledných niekoľkých rokoch stali novým trhovým štandardom. Zákazníci totiž pri platení uprednostňujú tie metódy, ktoré sú najpohodlnejšie a najrýchlejšie a v prípade hodiniek alebo mobilného telefónu odpadá aj zadávanie PIN kódu pri vyšších čiastkach,“ hovorí generálny riaditeľ spoločnosti Mastercard pre Slovensko a Českú republiku Michal Čarný.
Trend podľa neho jasne smeruje k tomu, že ľudia budú mať k dispozícii viacero platobných nástrojov. Z prieskumov spoločnosti Mastercard vyplýva, že už približne 12 percent ľudí na Slovensku využíva dve a viac nositeľných zariadení, najčastejšie hodinky a mobil. „Platia intuitívne tak, ako je to pre nich v danej chvíli najjednoduchšie. Rýchlo rastie aj podiel tých, ktorí fyzickú kartu vôbec nevyžadujú,“ skonštatoval Čarný.
Aj keď ľudia pri sebe stále nosia hotovosť, vnímajú ju predovšetkým ako poistku, že budú môcť zaplatiť aj tam, kde bezhotovostné platby stále neprijímajú. Keď ľudia vyrážajú z domu, najčastejšie majú so sebou mobilný telefón, vyjadrilo sa tak 82 percent respondentov. Platobnú kartu má pri sebe 68 percent ľudí a peňaženku 60 percent. Pribúda zákazníkov, ktorí nosia na zápästí inteligentné hodinky a používajú ich aj na platenie. V roku 2020 vlastnilo inteligentné hodinky iba 15 percent ľudí na Slovensku, minulý rok už to bolo 25 percent.
V posledných rokoch sa výrazne mení aj spôsob používania internetového bankovníctva. Klienti bánk sa aj tu presúvajú k mobilným telefónom, ktoré sa pre nich stávajú primárnou bránou k peniazom. Pred štyrmi rokmi používalo mobilné bankovníctvo 53 percent klientov, vlani to bolo už 74 percent. Najčastejším argumentom, prečo zákazníci zostávajú pri počítači, je spokojnosť s využívaním bežného internetového bankovníctva. V posledných rokoch, naopak, klesá podiel ľudí, ktorí sa bankovníctvu v mobile vyhýbajú kvôli obavám zo zneužitia svojich osobných dát alebo zo straty finančných prostriedkov z účtu.