Tlačidlo na zatvorenie okna potvrdenia platby
Tvoje predplatné bolo aktivované
Piatok 22.11.2024
sk
Cecília
cz
Cecílie

Spotrebitelia v Európskej únii majú ťažkosti pri rozlišovaní pravého a falošného tovaru. Podľa štúdie zameranej na európskych občanov a duševné vlastníctvo, ktorú uskutočnil Úrad Európskej únie pre duševné vlastníctvo (EUIPO), takmer každý desiaty Európan si kúpil falzifikát, a tretina Európanov si nebola istá tým, či bol výrobok, ktorý si kúpili, originál.

Falzifikáty majú vplyv na rôzne odvetvia

Falzifikáty predstavujú podľa štúdie 6,8 % dovozu do EÚ a ich hodnota dosahuje 121 miliárd eur. Majú pritom vplyv na odvetvia od kozmetických výrobkov a hračiek, vín a nápojov, elektroniky až po oblečenie, a dokonca pesticídy. „Môžu pre spotrebiteľov predstavovať vážne zdravotné a bezpečnostné riziká, najmä v dôsledku vystavenia nebezpečným chemikáliám, ako aj iným nebezpečenstvám,“ skonštatoval predseda Úradu priemyselného vlastníctva SR Matúš Medvec.

Shutterstock

Obavy v súvislosti s falšovanými výrobkami vzrástli počas pandémie nového koronavírusu. Šírenie falšovaných liekov, rúšok, respirátorov a vakcín prinieslo so sebou okrem zdravotných a bezpečnostných rizík aj narušenie bezpečnosti a finančné straty.

Porušenie práv duševného vlastníctva

Falšované výrobky neovplyvňujú len spotrebiteľov, ale aj hospodárstvo EÚ a osobitne malé a stredné podniky (MSP), ktorým spôsobuje škody. „Každý štvrtý MSP v Európe uvádza, že jeho práva duševného vlastníctva boli porušené, pričom v prípade Slovenska tento podiel dosahuje 32,6 %. Spoločnosti vlastniace práva duševného vlastníctva, ako sú ochranné známky, patenty a dizajny, v dôsledku porušenia svojich práv hlásili straty obratu (33 %), poškodenie dobrého mena (27 %) a stratu konkurenčnej výhody (15 %),“ dodal Medvec.

Shutterstock

S cieľom zvýšiť informovanosť o hodnote duševného vlastníctva a pomôcť podnikom využívať ich konkurencieschopnosť na trhu, vytvoril EUIPO v spolupráci s Európskou komisiou a Úradom priemyselného vlastníctva SR program Ideas Powered for Business, ktorý zahŕňa aj fond pre MSP s objemom 20 miliónov eur pre všetky členské štáty. Aktuálne projekty programu sa nachádzajú na webovej stránke Úradu priemyselného vlastníctva SR.

Zdroj: TASR / úprava redakcie


Tagy:

Najčítanejšie
Podobné

Vitaj na stránke EMEFKA

Posúvaj prostom doľava alebo doprava a objav viac

Práve sa deje

Klikni a uvidíš aké máme novinky

Domov
TOP
Trending
PREMIUM
Emefka Daily logo
Nový spravodajský web
Práve sa deje

Odomknúť článok

kamošovi

Táto funkcia je dostupná iba členom Emefka PREMIUM. Skopíruj špeciálny odkaz a zdieľaj obsah so svojimi kamošmi.

Kopírovať odkaz

Odkaz bol skopírovaný

Odomknúť článok

kamošovi

Táto funkcia je dostupná iba členom Emefka PREMIUM, prihlás sa do svojho konta. Ak členom nie si, využi túto možnosť a zakúp si predplatné.

Zakúpiť Zakúpiť

Blahoželáme, máš prémiových kamošov!

Tento obsah je štandardne platený, no tvoj kamoš je členom Emefka PREMIUM a obsah ti odomkol. Stačí zadať tvoju emailovú adresu.