Slovenské podnikateľské prostredie čaká od budúceho roka výrazná modernizácia. Poslanci definitívne schválili nový zákon o evidencii tržieb, ktorý nielenže nahrádza zastaranú legislatívu o registračných pokladniciach, ale prináša predajcom kľúčovú novú povinnosť: akceptovať bezhotovostné platby pri každom nákupe nad jedno euro. Zákon má pritom zásadne sprísniť boj proti daňovým únikom, zrovnoprávniť poskytovateľov služieb a uľahčiť evidenciu tržieb prostredníctvom QR kódov.
Nový zákon o evidencii tržieb, ktorý úspešne prešiel Národnou radou SR, predstavuje komplexnú náhradu doterajšej legislatívy o elektronickej registračnej pokladnici. Ministerstvo financií (MF) SR považovalo predchádzajúci zákon za neprehľadný a sčasti zastaraný. Hlavným cieľom novej právnej úpravy je implementácia viacerých opatrení, ktoré boli avizované v Akčnom pláne boja proti daňovým únikom.
Bezhotovostne už od jedného eura
Najvýraznejšou zmenou pre všetkých predávajúcich, ktorí sú povinní používať systém eKasa, je zavedenie povinnosti akceptovať platby iné ako v hotovosti. Predávajúci si síce konkrétny spôsob bezhotovostnej platby určí sám (môže ísť o platobné karty, online prevody či platby cez QR kód), ale musí ju umožniť vždy, keď suma nákupu prekročí hranicu jedného eura.
Túto zmenu priblížil rezort financií priamo v dôvodovej správe: „Zavádza sa povinnosť pre predávajúceho, ktorý je povinný používať pokladnicu eKasa, umožniť kupujúcemu vykonať platbu bezhotovostne prostredníctvom platobnej karty, online platobného prevodu, platby QR kódom a podobne, ak suma nákupu presiahne jedno euro.“
Výnimky z tejto povinnosti sú len dve. Ak nie je v danom momente dostupný internetový signál alebo ak dôjde k výpadku systému Finančnej správy, ktorý potvrdzuje realizáciu bezhotovostnej transakcie. Sankcie za nedodržanie tejto novej povinnosti nie sú malé, hrozí pokuta v rozmedzí od 1500 do 20 000 eur.
Novinky v eKase a zrovnoprávnenie služieb
Finančné riaditeľstvo plánuje v súvislosti s možnosťou platieb prostredníctvom QR kódu poskytnúť predávajúcim nástroj na oznámenie úspešnej a okamžitej úhrady priamo do pokladnice eKasa. Zákon však zároveň otvára dvere aj pre iné subjekty, ktoré môžu ponúkať vlastné technické riešenia pre QR platby nezávislé od Finančného riaditeľstva.
Kľúčovou zmenou je aj zrušenie prílohy zákona, ktorá doteraz obsahovala zoznam služieb oslobodených od povinnosti evidencie tržieb v pokladnici eKasa. Týmto krokom dochádza k zrovnoprávneniu všetkých podnikateľov v sektore služieb, aby sa odstránilo zvýhodňovanie tých, ktorí doteraz eKasu používať nemuseli. Ministerstvo si od tohto kroku sľubuje transparentnejšie podnikanie. „Používanie pokladnice eKasa na všetky služby prispeje k odstráneniu prípadného nepriznania výšky tržby za poskytnuté služby,“ vysvetlilo.
Nová pokladnica a obmedzenia hotovosti
V rámci modernizácie sa zavádza aj nový typ evidencie tržieb – softvérová online registračná pokladnica. Podnikatelia tak budú mať na výber, či použijú tento typ, alebo zostanú pri klasickej online registračnej pokladnici či virtuálnej registračnej pokladnici.
Pribudne aj povinnosť oznámiť poruchu pokladnice Finančnému riaditeľstvu prostredníctvom eKasa zóny podnikateľa. Navyše, pre predávajúcich bez prideleného daňového identifikačného čísla (DIČ) daňový úrad sprístupní identifikačné číslo na účely eKasa kódu, ktoré sa bude pre potreby zákona považovať za DIČ.
Nová legislatíva tiež sprísňuje limity pre platby v hotovosti. Zakazuje sa akákoľvek hotovostná platba prevyšujúca 5 000 eur. V prípade transakcií medzi fyzickými osobami nepodnikateľmi je hotovostný limit stanovený na 15 000 eur. Zákon nadobúda účinnosť od 1. januára 2026.






















