Predseda dočasne poverenej vlády Ľudovít Ódor trvá na podaní trestného oznámenia v súvislosti s nevýhodnou mýtnou zmluvou z roku 2009. Podľa neho v súčasnosti riešia spôsob podania trestného oznámenia či cez ministerstvo dopravy alebo spravodlivosti. Postup pri postupnom znížení nákladovosti súčasného mýtneho systému určí harmonogram.
Ako Ódor v stredu informoval, na jeho príprave sa dohodli s ministrom dopravy Pavlom Lančaričom. Podiel nákladov z výnosov mýta sa má zo súčasných asi 38 % priebežne znížiť pod 15 % a v roku 2025 by mal byť na jednocifernej úrovni. Harmonogram má podľa premiéra umožniť vycúvať z veľmi nevýhodnej zmluvy pre štát so spoločnosťou SkyToll a navrátiť verejný záujem. Budúci týždeň plánujú kontrolný deň v Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS).
„Pre mňa budú úplne kľúčové míľniky, ktoré ešte vieme spraviť my. Plánujem sa trochu podrobnejšie venovať tým krokom, a práve preto mám naplánovaný aj kontrolný deň v Národnej diaľničnej spoločnosti. Budeme sa rozprávať o tom, aké sú možné riziká, čo všetko potrebujeme spraviť, aby sme išli podľa harmonogramu,“ povedal Ódor.
Minister dopravy informoval o ukončení verejných obstarávaní na dodávku nového mýtneho systému a na mýtne služby, pričom ich výsledky majú zverejniť popoludní. „To sú dve rozdielne veci. Jedna je IT platforma a druhá meracie tzv. OBU jednotky a úsek služieb zákazníkom. Je moratórium, dokedy sa nebudeme k tejto téme vyjadrovať,“ uviedol Lančarič.
Podľa ministra zmluvu s dodávateľom nového mýtneho systému chcú podpísať ešte v auguste, pričom by mal byť funkčný a zavedený zhruba do 12 až 13 mesiacov od podpisu zmluvy. „Dúfame, že by to mohlo byť na prelome augusta a septembra budúceho roka. V takom prípade by sme tento nový systém plnohodnotne implementovali a dostali do života,“ poznamenal Lančarič.
V súvislosti s pripravovaným zavedením Európskej služby elektronického výberu mýta (EETS) rezortný šéf podotkol, že trvá testovanie a akreditácia zatiaľ jej štyroch medzinárodných poskytovateľov. Fungovať by mali začať naraz k 1. januáru 2024. Tento krok bude podľa neho znamenať podstatný posun k spomínaným percentuálnym nákladovým číslam.
„Náklady na týchto paneurópskych hráčov sú dramaticky nižšie, než na aké sme zvyknutí – 4,5 %. Nie 50, 40, 38, čo sme zdedili,“ upozornil minister. O čo skôr a masívnejšie podľa neho autodopravcovia na tento systém prejdú, o to rýchlejšie a zásadnejšie klesnú náklady na výber mýta. „Ak neprebehnú kvalitne a rýchlo testy a akreditácia štyroch operátorov, nebudeme schopní reálne začať,“ dodal Lančarič s tým, že práve preto pôjdu do NDS.