Online gigant rýchlej módy Shein vstupuje do novej fázy svojej expanzie. Zanedlho sa nakupovanie pod jeho online strechou presunie do reality. Web BBC informuje, že svoje prvé stále kamenné predajne plánuje otvoriť vo veľkom európskom meste. Svet módy však na tieto novinky nereagoval veľmi prívetivo. Do popredia sa okamžite začala dostávať jasná kritika.
Doteraz bola prítomnosť Sheinu vo svete založená najmä na krátkodobých pop-up predajniach, ktoré mali skôr marketingový účel a lákali zákazníkov počas krátkeho obdobia svojej existencie. Tentokrát však pôjde o dlhodobé „shop-in-shop“ koncepty v prestížnych priestoroch veľkého a luxusného nákupného centra.
Shein hádam všetci dobre poznajú. Je to čínska online módna platforma, ktorá predáva oblečenie, doplnky a produkty pre domácnosť za nízke ceny. Známa je predovšetkým rýchlou módou, teda výrobou veľkého množstva nových kúskov podľa aktuálnych trendov. Jej cieľovou skupinou sú najmä mladí zákazníci, ktorí hľadajú štýlové a lacné oblečenie.
Kritici upozorňujú, že Shein si podmaňuje zákazníkov vďaka nízkym cenám – šaty za 12 eur či rifle za 20 eur sú lákadlom pre spotrebiteľov, ktorí majú hlboko do vrecka. Tento agresívny model však podľa mnohých ničí hodnotu módy, podporuje konzumný prístup a ohrozuje menšie i stredné značky.
Shein pod paľbou kritiky
Prvá stála kamenná predajňa Shein by mala byť otvorená v Paríži. Stane sa tak na základe dohody s vlastníkom obchodných domov Société des Grands Magasins, ktorý vo Francúzsku prevádzkuje známe sieťové domy. Predajňa sa konkrétne otvorí v parížskom obchodnom dome BHV a v Galeries Lafayette v piatich veľkých francúzskych mestách.
Prezident SGM Frédéric Merlin uviedol, že tento krok má prilákať mladšie generácie zákazníkov do tradičných obchodných domov. „Predstavte si klienta, ktorý si v jeden deň kúpi tričko od Sheinu a zároveň luxusnú kabelku od svetového dizajnéra. Chceme, aby sa tieto svety stretli pod jednou strechou,“ povedal Merlin.
Ako píše web Yahoo, stratégia však vyvolala ostrú kritiku zo strany francúzskych maloobchodníkov a módnych združení. Tí tvrdia, že Shein, známy lacnou masovou výrobou a permanentnými zľavami, už teraz ničí konkurenciu na trhu.
„Práve pred radnicou v Paríži otvárajú nové megacentrum značky Shein, ktorá – po tom, čo zlikvidovala desiatky francúzskych značiek – plánuje ešte intenzívnejšie zaplavovať náš trh jednorazovou módou,“ vyhlásil Yann Rivoallan, šéf asociácie Fédération Française du Prêt-à-Porter.
Regulovaná rýchla móda nič neznamená
Francúzski poslanci už dokonca schválili návrh zákona, ktorý má obmedziť a regulovať rýchlu módu. Ak sa legislatíva naplno uplatní, mohol by Shein čeliť prísnym obmedzeniam – napríklad zákazu reklamy vo Francúzsku.
Situácia na trhu je pritom už teraz napätá. Mnohí francúzski predajcovia módy, ktorí sa roky snažili konkurovať gigantom ako Zara či H&M, dnes bojujú o prežitie. Viaceré známe značky ako Jennyfer či Naf Naf sa už v roku 2025 dostali do insolvenčného konania.
Prvá stála predajňa Sheinu vo Francúzsku sa otvorí na šiestom poschodí obchodného domu BHV v srdci Paríža už začiatkom novembra. Postupne budú nasledovať ďalšie pobočky v obchodných domoch Galeries Lafayette v mestách Dijon, Grenoble, Reims, Limoges a Angers.
Expanzia Sheinu vo Francúzsku sa tak stáva nielen obchodnou, ale aj politickou a spoločenskou témou. Otázkou zostáva, či zákazníci uprednostnia nízke ceny pred udržateľnosťou a podporou domácich značiek – alebo sa Francúzsko stane prvou krajinou v Európe, ktorá dokáže obmedziť silu tohto čínskeho módneho giganta a iných, ktorí sa ešte len valia do kamenných predajní.
