Ak zrovna netankuješ na miestnom traktorovom družstve, určite si si aj ty všimol, že na čerpacej stanici sa okrem klasického 95-oktánového benzínu a štandardnej nafty obvykle nachádzajú aj ďalšie stojany s prémiovými palivami. Tie zvyčajne stoja o pár desiatok centov viac ako klasické palivá, no aj napriek tomu ich mnohí vodiči tankujú.
Otázka tak znie – majú prémiové palivá naozaj zmysel? Dodajú tvojmu autu viac koní, znížia spotrebu a vyčistia motor tak dokonale, ako hovoria propagačné materiály? Alebo sú všetky prémiové benzíny a nafty len marketingový trik a vyhodené peniaze? Prinášame ti prehľad niekoľkých základných faktov, ktoré by si mal poznať.
Čo je to vlastne prémiové palivo?
Jedným z najväčších rozdielov medzi klasickým benzínom a prémiovým benzínom je oktánové číslo. Bežný benzín má oktánové číslo 95, prémiový ho máva najčastejšie 98 alebo 100.
Zapamätaj si: Oktánové číslo vyjadruje, ako dobre je palivo odolné voči detonačnému horeniu. K tomu dochádza, keď sa benzín vznieti ešte pred tým, ako ho zapáli sviečka. Najvyššie riziko detonačného horenia hrozí pri dynamickej jazde, keď motor vytáčaš do vysokých otáčok a sú v ňom dosahované veľmi vysoké teploty. Detonačné horenie spôsobuje pokles výkonu motora a zapríčiňuje tiež nadmerné opotrebenie komponentov.
Pri nafte sa neuvádza oktánové, ale cetánové číslo. To hovorí o tom, ako dobre nafta v motore horí. Cetánové čísla sa štandardne hýbu na úrovni 51 – 57. Ako už istotne tušíš, prémiové nafty majú cetánové čísla obvykle o niečo vyššie ako bežné nafty.
Viac užitočných prísad
Prémiové palivá majú obvykle viac aditív, ktoré pomáhajú čistiť komponenty motora, zlepšujú horenie a znižujú riziko vzniku škodlivých usadenín. Výhodou je tiež to, že zvyčajne neobsahujú taký vysoký podiel bio-zložky ako bežné palivá. Práve bio-zložka má na svedomí viacero problémov – hrdzavenie kovových súčastí palivového systému, poškodzovanie tesnení či rýchlejšie degradovanie celkovej kvality paliva.
Lepší chod motora, vyšší výkon, menšia spotreba
Testy ukázali, že prémiové palivá naozaj prinášajú niekoľko citeľných výhod. Mysli však na to, že nie je palivo ako palivo. Niektoré prémiové palivá sú účinnejšie, iné menej. Ak chceš naplno pocítiť všetky výhody, určite zainvestuj do značkového benzínu alebo nafty. Hlavne, pozri si, ako jednotlivé palivá vyšli v testoch od odborníkov.
Keď do svojho auta natankuješ prémiové palivo, môžeš pocítiť, že motor ľahšie štartuje a má o niečo kultivovanejší chod. Vyšší výkon sa pri bežnom jazdení obvykle až tak výrazne neprejaví, no všimnúť si ho môžeš, keď začneš svoje auto tlačiť na limit. Keďže palivo nebude také náchylné na detonačné horenie, motor bude aj pri veľkej záťaži pracovať naplno a nezníži sa jeho dynamický prejav.
A čo tá spotreba?
Je to skutočne tak, prémiové palivo môže zabezpečiť aj o niečo nižšiu spotrebu. Nečakaj zázraky, no keď ti záleží na každom deci benzínu alebo nafty, nejakú tú úsporu zrejme postrehneš. Ako je to možné? Celkom jednoducho. Prémiové palivo v motore horí o niečo lepšie ako klasické. Z každej kvapky sa tak uvoľní viac energie na pohon auta, takže pre dosiahnutie požadovaného výkonu nemusí riadiaca jednotka vstrekovať tak veľa benzínu či nafty.
A je tu ešte jedna výhoda. Prémiové palivo pomáha predchádzať vzniku usadenín v motore, nadmernému opotrebúvaniu a hrdzaveniu súčiastok, čím predlžuje jeho celkovú životnosť. Ušetrí ti tak veľa peňazí za predčasný servis.
Kedy sa oplatí tankovať prémiové palivo?
Mnohí odborníci odporúčajú prémiové palivo tankovať aj do bežných áut pri každom treťom tankovaní, aby prečistilo motor. Svojmu štvorkolesovému miláčikovi ho môžeš dopriať aj v prípade, že si s ním pôjdeš užívať športovejšiu jazdu.
Keďže prémiové palivo nemá taký vysoký podiel bio-zložky, natankovať sa ho oplatí, aj keď tvoje auto bude dlhšie stáť bez pohnutia. Znížiš tak riziko vylučovania vody a vzniku usadenín v nádrži.