Každý deň so sebou prináša nové odhalenia o generácii Gen Z. Niektoré sa zdajú ako vtipné, iné prijemné, ďalšie zas doslova čudné. Web Indy100 informovalo o videu, ktoré okamžite vyvolalo vlnu diskusií a pobavilo aj pobúrilo tisíce divákov. Personalistka Steff, ktorá pravidelne komunikuje s uchádzačmi o prácu, si všimla zvláštny detail typický práve pre generáciu Z.
Podľa jej skúseností mladí ľudia po zdvihnutí telefónu vôbec nič nepovedia – žiadne „haló“, žiadne „kto volá“. Všetko ostane v tichu, akoby ľudia z Gen Z analyzovali situáciu a čakali, dokým sa niekto ozve. Môže to pôsobiť zlovestne, ale aj vtipne.
Tento fenomén, ktorý niektorí v komentároch žartom označili za „telefonickú verziu Gen Z pohľadu“, má podľa Steff jednoznačne zvláštnu a absurdnú atmosféru. Sama priznala, že sa jej to stáva opakovane a zakaždým zostane zaskočená. „Je to také čudné a neprirodzené. Cítim sa trápne, keď sa ozve len mlčanie,“ uviedla vo videu.
Ľudia zažili niečo podobné
Video si rýchlo získalo pozornosť. Nazbieralo takmer pol milióna videní a rozdelilo divákov do dvoch táborov. Jedni súhlasili, že takýto spôsob komunikácie pôsobí rozpačito a nezdvorilo, druhí sa generácie Z zastali s tým, že ide o logický dôsledok digitálnej doby, kde už tradičné zvyklosti nemajú svoje pevné miesto.
Samotní mladí ľudia v komentároch vysvetlili, že nejde o neznalosť alebo neschopnosť komunikovať. Za tichom na linke stojí najmä otázka bezpečnosti. „Väčšina telefonátov dnes sú podvody. Už sa stalo, že podvodníci dokázali z obyčajného ‚ahoj‘ získať hlasovú vzorku a potom ju zneužiť pomocou umelej inteligencie,“ vysvetlil jeden z komentujúcich.
Ďalší zdôraznili, že práve strach zo „scammerov“ je dôvodom, prečo si generácia Z dáva taký pozor. „Nie je to o tom, že by sme boli nešikovní alebo nevychovaní. Je to sebaobrana,“ napísala jedna užívateľka. „Ak poviem ‚ahoj‘, môžu použiť môj hlas na niečo, čo nikdy nepoviem. Prečo by som mala riskovať?“ opýtala sa rečnícku otázku.
Gen Z to má vypočítané
V diskusii sa objavil aj praktický argument: deväť z desiatich hovorov z neznámeho čísla je dnes podľa nich podvod alebo telemarketing. „Je to čistá matematika – prečo by som mala pozdravovať niekoho, kto ma chce pravdepodobne obrať?“ ironicky poznamenal ďalší komentátor.
Okrem bezpečnostných dôvodov sa však rozšíril aj názor, že iniciatíva by mala byť vždy na strane volajúceho. „Ty si zavolal mne, tak je prirodzené, že sa predstavíš a povieš, čo chceš,“ zaznelo v jednom z príspevkov.
Celá situácia tak poukázala na zaujímavý generačný posun v chápaní telefónnej etikety. Kým staršie generácie považujú za samozrejmosť, že pozdrav vysloví ten, kto zdvihne, generácia Z tento zvyk obracia a kladie dôraz na digitálnu opatrnosť i pragmatizmus.
