Vlády, ktoré berú pandémiu koronavírusu naozaj vážne, sa snažia všemožne motivovať občanov k tomu, aby sa čo najväčšie percento z nich nechalo zaočkovať. Ako pri väčšine svetových problémov, aj tu platí staré známe – jednoduchšie to ide, keď máš peniaze na rozdávanie.
Mnoho štátov sveta prinieslo špeciálne bonusy a odmeny pre ľudí, ktorí sa nechajú zaočkovať. Vlády si uvedomujú nesmiernu dôležitosť kolektívnej imunity a do jej vybudovania sú preto ochotné investovať slušné zdroje. Množstvo zaujímavých kampaní propagujúcich očkovanie sa objavilo v USA.
Pivo. Tomu rozumie každý!
Pivo bolo v priebehu histórie bežne používané ako platidlo. Napríklad aj robotníci budujúci egyptské pyramídy boli vyplácaní v pive. Osvedčená metóda nachádza uplatnenie aj v 21. storočí. Budweiser, najznámejší americký výrobca piva, počas kampane ponúkal pivo zadarmo pre každého, kto sa zaočkoval.
Od 15. apríla do 16. mája mohli získať 5-dolárový kupón na pivo Budweiser. Stačilo im na to zaregistrovať sa na stránke a nahrať dôkaz o zaočkovaní. Na tento cieľ poslúžila napríklad aj fotografia z očkovacieho centra. Kampaň bola limitovaná a z pivka zadarmo sa mohlo radovať len prvých 10-tisíc záujemcov.
Welcome back, Buds.
Get a round on us when you show you’ve been vaccinated at https://t.co/o34HFqGtID pic.twitter.com/KCUbnsqlCR— Budweiser (@budweiserusa) April 15, 2021
Hranolky nikto neodmietne!
Newyorský starosta Bill de Blasio spojil sily so sieťou rýchleho občerstvenia Shake Shack. Výsledkom bola kampaň, vďaka ktorej sa zaočkovanci môžu tešiť z kupónu na hranolčeky a ďalšie chutné jedlá. V ponuke sa objavili aj hamburgery a sendviče.
Kampaň naozaj zaujala a pozornosť jej venovali médiá z celého sveta. Na tlačovej konferencii, na ktorej starosta ohlásil spoluprácu so Shake Shack, si de Blasio neodpustil ochutnávku a zopár hranolčekov zhltol priamo pred kamerami. Aby bolo naozaj každému jasné, o čo ide!
.@NYCMayor Bill de Blasio eats Shake Shack during today's press conference to announce free fries with vaccination promotion. pic.twitter.com/ivMFjbvZyk
— The Recount (@therecount) May 13, 2021
Šanca vyhrať milióny
Štát Ohio prišiel s konceptom, ktorý už na prvé počutie znie veľmi atraktívne. Každý zaočkovaný sa môže zapojiť do lotérie, v ktorej každý z piatich víťazov získa jeden milión dolárov. Pri takejto sumičke je na mieste odložiť svoj skepticizmus. Výsledky sa dostavili okamžite a miera zaočkovanosti rýchlo stúpla o 45 %.
Aj ďalšie americké štáty priniesli podobný model. Ceny sú naozaj rozmanité. Od peňazí cez autá až po celoročné zásoby potravín. Okrem vecných cien je možné vyhrať aj ďalšie zaujímavé výhry – napríklad voľné vstupy do národných parkov, zábavných parkov alebo vysokoškolské štipendiá.
In a bid to get more people vaccinated, Ohio is planning to give five random residents who get the COVID vaccine $1 million each.
Another lottery will give five teenagers full scholarships to a public university in the state.https://t.co/vt66gpJMJl
— NPR (@NPR) May 13, 2021
Hovoríme o USA, takže zbrane!
Jedna z možných výhier vo vakcinačných lotériách si zaslúži zvláštnu zmienku. Jim Justice, guvernér štátu Západná Virginia, si plne uvedomuje, že USA sú USA, takže ľudí zaujme skutočne americkým spôsobom – zbraňami.
Medzi mnohými ponúkanými cenami sa vyníma 5 loveckých pušiek a 5 brokovníc. Guvernér Justice zdôrazňuje, že čím skôr sa ľudia zaočkujú, tým viac životov bude ochránených. Nie je to dôležité len z hľadiska ľudského, ale má to aj svoju ekonomickú logiku a investícia do propagačnej kampane sa fakt vyplatí.
ICYMI: West Virginia Gov. Jim Justice has made his dog "babydog" the mascot of the state's new vaccine lottery.
"She wants you vaccinated SO badly" pic.twitter.com/rTdtO7amb1
— Haleigh Hoffman (@HaleighHoffman) May 28, 2021
Lacnejšie lístky na koncerty
Propagovať očkovanie sa usilujú nielen štáty a mestá, veľmi aktívny je aj súkromný sektor. Spoločnosť Leadfoot Promotions, zaoberajúca sa organizovaním koncertov, verejnosti vyslala jasné gesto – zaočkovaní ľudia dostanú lístok za 18 dolárov, tí nezaočkovaní si priplatia a vstupenka ich vyjde na 999 dolárov.
Niekto môže byť naštvaný „Čo je to za diskrimináciu???“. Nejde o žiadnu diskrimináciu. Je čisto len na rozhodnutí súkromnej firmy, akú cenovú politiku si nastaví. Nuž, v Leadfoot Promotions sa rozhodli takto. Koncerty nie sú životne nevyhnutou potrebou, takže ak sa niekomu nepáči, môže uprednostniť konkurenciu.
A Florida concert promoter is offering a massive discount to vaccinated people ready to see live music again. For those who have gotten the vaccine, concert tickets are $18. For those who aren't vaccinated, tickets cost $999.
https://t.co/XV4niRMEXs— WSVN 7 News (@wsvn) June 1, 2021