Nová americká štúdia hovorí o tom, že medzi pocitmi z nákupov a z užívania drog možno existuje korelácia. Informoval o nej aj portál Unilad.
Shopaholic a drogovo závislý?
Štúdiu publikoval Technologický inštitút v Massachusetts a jedným z jej autorov je aj profesor Drazen Prelec. Výsledok výskumu odhalil, že nakupovanie prostredníctvom kreditnej karty spúšťa v mozgu rovnakú chemickú reakciu ako kokaín. Dôvodom je najmä fakt, že zákazníci nemusia okamžite vyplatiť účty za kreditnú kartu. To spúšťa v mozgu nakupujúcich ďalší proces. Zákazníci sú kvôli tomu ochotnejší míňať za svoje nákupy viac a viac.
Cena za jednotlivé veci je potlačená hlboko v ich mysli a stáva sa bezpredmetnou informáciou, ktorá pri nákupoch nezaváži. Platba kartou je jednoduchá, omnoho jednoduchšia ako „lovenie“ bankoviek z peňaženky. Práve kvôli tomu pocitu je excesívne nakupovanie pomocou karty vnímané z hľadiska pocitov ako porovnateľné až rovnaké napríklad s užívaním drog.
Pre bežné nákupy potravín to neplatí
Na druhej strane, nie každý nákup kartou spúšťa rovnakú reakciu. Nakupujúci majú tendenciu míňať viacej na veci, ktoré im spôsobujú priamy úžitok a radosť, ako napríklad jedlo v reštaurácii alebo dovolenka. Pokiaľ ide o bežné každodenné nákupy, ako sú napríklad potraviny, táto reakcia sa v mozgu obvykle neodohrá. Berieme to totiž ako samozrejmosť.
Cena nehrá rolu
Ďalším faktorom, o ktorom štúdia hovorí, je rola ceny. V prípade týchto nákupov nehrá cena takmer žiadnu úlohu a procesy v mozgu nespúšťa jej výška. Štúdia ďalej hovorí aj o tom, že vo vnímaní „bolesti“ za tieto platby nie je rozdiel medzi platbou kreditnou kartou a v hotovosti. Aktivácia insulárneho kortexu, ktorý je spájaný s akousi bolesťou pri akejkoľvek platbe, nezávisí od toho, či platíme kartou alebo hotovosťou.