Bratislava má novú kráľovskú dominantu, ktorú by si však v oficiálnych turistických sprievodcoch hľadal márne. Na platforme Google Mapy sa v uplynulých dňoch objavil objekt s názvom „Sad Martiny Šimkovičovej“. Nejde o výsledok urbanistického plánovania mesta, ale o trefný prejav internetového folklóru a občianskej nespokojnosti. Tento virtuálny zásah do mapových podkladov okamžite pritiahol pozornosť tisícov Slovákov, ktorí digitálny priestor čoraz častejšie využívajú ako nástroj politickej satiry, informoval web Startitup.
Martina Šimkovičová je meno, ktoré hádam nemusíme predstavovať. Kráľovná káuz a kontroverzného narábania s jej kompetenciami v slovenskej kultúre teraz dobieha Andreja Danka. Lokalita tohto fiktívneho sadu nebola zvolená náhodne a nesie v sebe silný symbolický náboj. Nachádza sa totiž na trávnatej ploche v bezprostrednej blízkosti novej budovy Slovenského národného divadla (SND).
Práve tento priestor sa stal v posledných mesiacoch dejiskom najväčšieho kultúrneho napätia v novodobých dejinách Slovenska, čo robí z „obdarovania“ ministerky kusom trávnika hneď vedľa SND mimoriadne ironické gesto.
Martina Šimkovičová má vlastný sad
Samotné označenie „sad“ v názve tejto digitálnej pamiatky pôsobí ako ostrá metafora. Zatiaľ čo skutočný sad má symbolizovať rozkvet, starostlivosť a prinášanie ovocia, toto miesto je nateraz len prázdnou, neudržiavanou plochou. Kritici súčasného vedenia rezortu kultúry v tom vidia paralelu k pôsobeniu ministerky – prázdne gestá a absenciu konštruktívneho rozvoja, ktorý by kultúrnu obec spájal, namiesto toho, aby ju polarizoval.
Slovensko však v prípade Martiny Šimkovičovej nezažíva premiéru tohto typu „digitálneho vandalizmu“. Kreativita nespokojných občanov sa naplno prejavila už začiatkom roka 2024 pri kauze lídra SNS Andreja Danka. Po jeho známej nočnej nehode v Dúbravke, pri ktorej zdemoloval svetelnú signalizáciu, vzniklo na mapách kultové miesto s názvom „Semafor Andreja Danka“.
Táto virtuálna pamiatka nazbierala za rekordne krátky čas stovky recenzií, ktoré z miesta nehody urobili sarkastické pútnické miesto. Prípad Andreja Danka vtedy rezonoval celou spoločnosťou nielen kvôli samotnej zrážke, ale najmä pre kuriózne okolnosti úteku z miesta činu.
Napätie v kultúre naďalej stúpa
Napätie medzi kultúrnou obcou a rezortom kultúry eskalovalo najmä po augustovom odvolaní Mateja Drličku z postu riaditeľa SND. Ministerka Šimkovičová tento krok odôvodnila stratou dôvery, manažérskymi zlyhaniami a údajným politickým aktivizmom, pričom kritizovala aj jeho kontroverzný výrok na adresu politikov v Budapešti.
Rezort argumentoval aj sťažnosťami zamestnancov opery na šikanu či spornými personálnymi zmenami vo vnútri divadla, čo definitívne prehĺbilo priepasť medzi vedením ministerstva a umelcami.
Virtuálny „Sad Martiny Šimkovičovej“ na Google Mapách je v tomto kontexte viac než len satirickým vtipom. Predstavuje vizuálny symbol občianskej frustrácie. Umiestnenie fiktívneho sadu na prázdny trávnik pri SND slúži ako trefná metafora súčasného stavu kultúrnej politiky. Či tento priestor zostane len symbolom digitálneho odporu, alebo sa dočká skutočného rozkvetu, bude závisieť od budúceho vývoja vzťahov medzi štátnou mocou a slovenskou kultúrou.






















