Tlačidlo na zatvorenie okna potvrdenia platby
Tvoje predplatné bolo aktivované
Štvrtok 1.12.2022
sk
Edmund
cz
Iva

Nad tým, či mimozemšťania existujú, alebo nie, sme sa zamýšľali aj v našom samostatnom článku. Vedci sa zhodujú, že je vysoko pravdepodobné, že život existuje aj na iných planétach. Problém je v tom, že doteraz sa nám nepodarilo nájsť ani jeden dôkaz, ktorý by túto hypotézu podporoval. Ako ale píše aj portál The Debrief, viacerí odborníci sú optimisti.

Patrí medzi nich aj astronóm Seth Shostak, ktorý pracuje v rámci projektu Search for Extraterrestrial Intelligence (SETI). Ten sa špecializuje na hľadanie inteligentného mimozemského života, napríklad počúvaním signálov, ktoré prichádzajú z vesmíru. Využívajú na to silné širokopásmové teleskopy.

Vedec očakáva veľké objavy v roku 2036

Shostak v nedávnom rozhovore prezradil, že podľa jeho názoru nielenže mimozemšťania existujú, ale dokonca že ich ľudstvo v relatívne blízkej budúcnosti aj objaví. Podľa neho by sa tak mohlo stať v roku 2036. „Počítače SETI sa vylepšujú každé dva roky, pretože rýchlosť je závislá od počítačov,“ vysvetlil. „Takže na to stačí aplikovať Mooreov zákon. Stavím sa s kýmkoľvek o pohár kávy zo Starbucksu, že okolo roku 2036 niečo nájdeme.“

Tvrdí, že v pátraní po mimozemšťanoch sa stále posúvame vpred. Má na to vplyv nielen rozvíjajúca sa technika, ale aj objavy takzvaných exoplanét. Mnohé z nich sú podobné Zemi a vedci nevylučujú, že na ich povrchu môžu existovať podmienky vhodné pre vznik života.

Komunikácia by bola problematická

V roku 2036 budú podľa Shostaka počítače SETI mimoriadne výkonné a budú schopné sledovať milión hviezdnych systémov. „Keď to dosiahneme, intuícia mi hovorí, že milión je to správne číslo na to, aby sme niečo našli,“ dodal. Pokiaľ by sme ale naozaj inteligentný život objavili, komunikácia s ním by bola veľmi zložitá.

Planéty, ktoré tento život hypoteticky môžu hostiť, sú od nás totiž príliš ďaleko. Ak by sme sa s mimozemšťanmi chceli dorozumievať rádiovými signálmi, trvalo by roky, kým by k nim dorazili. Rovnako dlho by trvala aj ich odpoveď. V niektorých prípadoch by sa takáto komunikácia počítala až na tisícky rokov!

Niet ale pochýb o tom, že už samotné objavenie života či dokonca inteligentnej civilizácie by znamenalo obrovský prielom, ktorý by mal veľké dosahy na celý svet. Snáď sa predpoveď Setha Shostaka naplní a my raz a navždy zistíme, či sme vo vesmíre sami, alebo nie.

Shutterstock

Ako hodnotíš tento článok?

Dušan Šutarík