Podvodníci sa stále snažia zneužiť dôverčivosť ľudí. Najnovšie sa vydávajú za známy supermarket. Informáciu o tom priniesol aj portál Živé. V posledných týždňoch a mesiacoch museli ľudia na Slovensku čeliť viacerým vlnám podvodov. Mnohé z nich boli pomerne sofistikované. Ako sme informovali aj v našom článku, ľudí lákali na prácu z domu, prípadne posielali mailom falošné faktúry. Len nedávno sa vydávali za Daňový úrad a informovali o falošnom daňovom preplatku.
Odborníci teda prízvukujú, aby si ľudia na internete dávali pozor, neodpovedali na podozrivé emaily, neklikali na žiadne linky v nich a nesťahovali prílohy. Rozhodne by tiež na žiadnych neoverených stránkach nemali zadávať akékoľvek citlivé osobné údaje a už vôbec nie platobné údaje. V opačnom prípade môže dôjsť ku krádeži osobných údajov a ich predaju na čiernom trhu či k vybieleniu bankového účtu.
Profil sa prvýkrát objavil v lete
Najnovšie sa podvodníci vydávajú za známy supermarket Coop Jednota. Na sociálnych sieťach ľudí lákajú na neexistujúcu súťaž o automobil. Supermarket sa už vyjadril, že ide o podvrh a od falošného profilu a jeho tvrdení sa dôrazne dištancuje. Zároveň klientov vyzval, aby nepodľahli klamstvu a profil nahlásili.
„Falošný profil, ktorý sa vydáva za COOP Jednotu, pozýva používateľov, aby sa zapojili do súťaže o auto – pod podmienkou pridania komentára. COOP Jednota nemá s týmto profilom ani s touto fiktívnou súťažou nič spoločné a vyzýva svojich fanúšikov, aby si dávali pozor na podvodníkov a nenechali od seba vylákať žiadne citlivé údaje ani neklikali na podozrivé odkazy,“ píše Jednota na svojom facebookovom profile.

Falošný profil pritom na Facebooku existuje už od leta, redaktori portálu Živé ho zaregistrovali na prelome júla a augusta. Informujú tiež o tom, že ho viacerí ľudia nahlásili. Najprv sa zdalo, že tento postup priniesol ovocie a profil zmizol. O pár dní sa však opäť objavil online. Nejde pritom len o nepravdivé statusy, ktoré majú ľudí oklamať. Tento profil zvykne zákazníkom posielať aj súkromné správy. V nich od nich chce, aby si „vyzdvihli svoju výhru“ kliknutím na priložený odkaz. Časté sú aj situácie, keď od nich profil žiada osobné údaje a vyvíja na ľudí tlak, aby ich poslali čo najskôr.
Podvodníci sa často zvyknú vydávať za známe značky či inštitúcie. Nedávno posielali falošné faktúry v mene operátora Slovak Telekom a na sociálnych sieťach sa objavil aj falošný profil obchodu Deichmann. Predajca naň už zákazníkov upozornil. „Niektoré profily na sociálnych sieťach a podvodné internetové obchody zneužívajú meno Deichmann k inzerovaniu falošných súťaží o ceny a zľavových akcií. Za zdieľanie sľubujú hotovosť, poukážky alebo výhru v podobe automobilu. Nenechajte sa nimi oklamať!“ napísal.