Polovica všetkých nabíjacích miest pre elektromobily v Európskej únii je sústredená v dvoch krajinách. Konštatuje to analýza Európskeho združenia výrobcov automobilov (ACEA). Ide o Holandsko s asi 90-tisíc nabíjačkami a Nemecko so sieťou 60-tisíc nabíjačiek. Tieto dve krajiny pritom tvoria menej ako 10 % celkovej rozlohy únie. Po nich nasledujú v počte nabíjacích miest Francúzsko, Švédsko a Taliansko.
„Druhá polovica všetkých nabíjačiek je roztrúsená vo zvyšných 25 krajinách, ktoré pokrývajú 90 % plochy regiónu. Rozdiel medzi krajinami v hornej a dolnej časti rebríčka je obrovský,“ upozorňuje asociácia a dodáva, že Holandsko má takmer 1 600-krát viac nabíjacích miest ako krajina s najmenšou infraštruktúrou. Tou je Cyprus s iba 57 nabíjacími miestami. V skutočnosti majú samotní Holanďania toľko nabíjačiek ako 23 členských štátov dohromady.
Pokiaľ ide o distribúciu infraštruktúry, existujú výrazné rozdiely medzi krajinami strednej a východnej Európy na jednej strane a krajinami západnej Európy na strane druhej. Napríklad Rumunsko, ktoré je asi šesťkrát väčšie ako Holandsko, má iba 0,4 % všetkých nabíjacích staníc v únii. Slovensko sa nachádza v druhej polovici rebríčka. Menej nabíjačiek majú Cyprus, Malta, pobaltské krajiny, Grécko a Bulharsko.
Aby sa pritom splnili ciele týkajúce sa emisií CO2, predaj elektrických vozidiel sa bude musieť vo všetkých krajinách výrazne zvýšiť. Nedávna štúdia ukazuje, že do roku 2030 by bolo potrebných až 6,8 milióna verejných nabíjacích staníc na dosiahnutie navrhovaného 55 % zníženia emisií CO2 pre autá, čo znamená, že za menej ako 10 rokov musí únia zaznamenať viac ako 22-násobný rast.