Tlačidlo na zatvorenie okna potvrdenia platby
Tvoje predplatné bolo aktivované
Nedeľa 22.12.2024
sk
Adela
cz
Šimon
, Simon, Simeon
Zdroj: ©Shutterstock

Postrach menom DPF filter: Čo by si mal o ňom vedieť?

Ako funguje DPF filter a čo robiť, aby vydržal bez poruchy čo najdlhšie?

DPF filter (diesel particulate filter) je súčasťou všetkých áut s naftovým motorom približne od roku 2010. Nachádza sa vo výfukovom systéme a jeho úlohou je zachytávať pevné čiastočky (sadze), ktoré sa prirodzene produkujú pri spaľovaní nafty. Pokiaľ by moderné autá týmto filtrom vybavené neboli, nedokázali by splniť prísne emisné limity a jednoducho by sa nedostali do predaja.

Problémom je to, že DPF filter sa po určitom nájazde kilometrov prirodzene upcháva. Spôsobuje tak majiteľovi auta viacero problémov a výsledkom je v konečnom dôsledku to, že ho treba vymeniť. A práve tu sa dostávame ku kameňu úrazu. Najlacnejšie neznačkové DPF filtre totižto stoja stovky eur, a pokiaľ sa bavíme o značkových dieloch do drahších áut, pripraviť si treba aj viac ako 2000 eur. A to už peňaženku celkom zabolí.

Princíp fungovania DPF filtra

Cieľom DPF filtra je zachytávať sadze vo výfukovom potrubí v mestských podmienkach. Všetci chceme predsa žiť v čistom prostredí a nie vo veľkých kúdoloch rakovinotvorného dymu. DPF filter si môžeš predstaviť ako sitko, ktoré však má veľmi malé otvory.

Predstav si, že začneš do sitka sypať kocky ľadu. Stane sa to, že postupne sa bude upchávať a raz dôjdeš do štádia, že ho bude treba nejako uvoľniť. Presne to sa deje v DPF filtri. Pri mestských jazdách, keď motor nie je veľmi zaťažený, sa postupne upcháva sadzami.

Pasívna regenerácia DPF filtra

Teraz si predstav, že tvoje sitko s ľadom by si zobral z domu na prechádzku po slnku. Ľad by sa postupne začal topiť, prešiel by cez drobné otvory a sitko by sa postupne uvoľňovalo. Po prechádzke by si prišiel domov a mohol by si opäť prisypať ďalší ľad, lebo v sitku by bolo voľné miesto.

Pixabay

So sadzami to funguje podobne. Pokiaľ s autom ideš po okresných cestách či diaľniciach a motor je po dlhšiu dobu viac zaťažený, DPF filter sa takzvane pasívne čistí. Sadze sa vplyvom vysokej teploty prirodzene vypaľujú, čím sa prečisťuje.

Aktívna regenerácia DPF filtra

Ak by si so svojím sitkom s ľadom len stál doma v kuchyni a stále by si prisýpal nový ľad, postupne by sa zapĺňalo a ľad by sa netopil. Vyústilo by to do situácie, že by si do neho už nemohol dávať ďalší ľad, lebo by jednoducho začal vypadávať cez okraje. Ľadu by bolo tak veľa, že už ani prechádzka po slnku by mu nepomohla, aby sa dostatočne rýchlo roztopil.

Mohlo by ťa zaujímať:

Je automatická prevodovka naozaj lepšia ako manuálna? Toto sú jej hlavné výhody a nevýhody

To isté sa deje s DPF filtrom pri častých jazdách po meste, keď motor pravidelne nezaťažíš dlhšou cestou. Raz sa môže DPF filter upchať natoľko, že sa stane prekážkou pre výfukové plyny. Našťastie, vývojári na takýto problém mysleli. Pokiaľ sa začne filter kriticky upchávať, auto spustí aktívnu regeneráciu – zvýši teplotu filtra, aby sa sadze vypálili. Treba však myslieť na to, že takáto aktívna regenerácia trvá nejakú dobu, neraz aj viac ako 10 minút.

Ignorovanie aktívnej regenerácie a rýchla smrť filtra

Pokiaľ budeš k svojmu autu natoľko netolerantný, že aktívnu regeneráciu nenecháš dokončiť a pri krátkej jazde skôr vypneš motor, DPF filter značne trpí. Jedného dňa to vyústi do štádia, že auto vypíše chybu a budeš musieť ísť do autoservisu. V niektorých prípadoch sa filter dá vyčistiť, no niekedy sa mu už pomôcť nedá a hrozí jeho drahá výmena.

Shutterstock

Starostlivosť sa vypláca

Základné pravidlo teda znie – pokiaľ má tvoje auto DPF filter, občas ho zober prevetrať pár desiatok kilometrov po diaľnici či okresnej ceste. Respektíve, dopraj mu vyššie otáčky a dynamickejšiu jazdu. Ak vieš, že budeš jazdiť väčšinou len po meste, zváž kúpu auta s benzínovým motorom. Alebo elektromobil.

Ak sa auto s naftovým motorom používa správne – teda na dlhšie diaľničné presuny, životnosť DPF filtra vie byť bez problémov aj viac ako 250 000 km. A naopak, pokiaľ sa s ním jazdí neustále po meste, službu môže vypovedať už po 100 000 km.


Tagy:

Dominik Parajka
Už viac ako 8 rokov sa venujem obsahovému marketingu, pričom mojou srdcovkou sú autá, o ktorých často píšem a natáčam videá. Rád ale vytváram obsah aj k iným témam, hlavne investovaniu, realitám, financiám, technike a elektronike.
Najčítanejšie
Podobné

Vitaj na stránke EMEFKA

Posúvaj prostom doľava alebo doprava a objav viac

Práve sa deje

Klikni a uvidíš aké máme novinky

Domov
TOP
Trending
PREMIUM
Emefka Daily logo
Nový spravodajský web
Práve sa deje

Odomknúť článok

kamošovi

Táto funkcia je dostupná iba členom Emefka PREMIUM. Skopíruj špeciálny odkaz a zdieľaj obsah so svojimi kamošmi.

Kopírovať odkaz

Odkaz bol skopírovaný

Odomknúť článok

kamošovi

Táto funkcia je dostupná iba členom Emefka PREMIUM, prihlás sa do svojho konta. Ak členom nie si, využi túto možnosť a zakúp si predplatné.

Zakúpiť Zakúpiť

Blahoželáme, máš prémiových kamošov!

Tento obsah je štandardne platený, no tvoj kamoš je členom Emefka PREMIUM a obsah ti odomkol. Stačí zadať tvoju emailovú adresu.