DPF filter (diesel particulate filter) je súčasťou všetkých áut s naftovým motorom približne od roku 2010. Nachádza sa vo výfukovom systéme a jeho úlohou je zachytávať pevné čiastočky (sadze), ktoré sa prirodzene produkujú pri spaľovaní nafty. Pokiaľ by moderné autá týmto filtrom vybavené neboli, nedokázali by splniť prísne emisné limity a jednoducho by sa nedostali do predaja.
Problémom je to, že DPF filter sa po určitom nájazde kilometrov prirodzene upcháva. Spôsobuje tak majiteľovi auta viacero problémov a výsledkom je v konečnom dôsledku to, že ho treba vymeniť. A práve tu sa dostávame ku kameňu úrazu. Najlacnejšie neznačkové DPF filtre totižto stoja stovky eur, a pokiaľ sa bavíme o značkových dieloch do drahších áut, pripraviť si treba aj viac ako 2000 eur. A to už peňaženku celkom zabolí.
Princíp fungovania DPF filtra
Cieľom DPF filtra je zachytávať sadze vo výfukovom potrubí v mestských podmienkach. Všetci chceme predsa žiť v čistom prostredí a nie vo veľkých kúdoloch rakovinotvorného dymu. DPF filter si môžeš predstaviť ako sitko, ktoré však má veľmi malé otvory.
Predstav si, že začneš do sitka sypať kocky ľadu. Stane sa to, že postupne sa bude upchávať a raz dôjdeš do štádia, že ho bude treba nejako uvoľniť. Presne to sa deje v DPF filtri. Pri mestských jazdách, keď motor nie je veľmi zaťažený, sa postupne upcháva sadzami.
Pasívna regenerácia DPF filtra
Teraz si predstav, že tvoje sitko s ľadom by si zobral z domu na prechádzku po slnku. Ľad by sa postupne začal topiť, prešiel by cez drobné otvory a sitko by sa postupne uvoľňovalo. Po prechádzke by si prišiel domov a mohol by si opäť prisypať ďalší ľad, lebo v sitku by bolo voľné miesto.
So sadzami to funguje podobne. Pokiaľ s autom ideš po okresných cestách či diaľniciach a motor je po dlhšiu dobu viac zaťažený, DPF filter sa takzvane pasívne čistí. Sadze sa vplyvom vysokej teploty prirodzene vypaľujú, čím sa prečisťuje.
Aktívna regenerácia DPF filtra
Ak by si so svojím sitkom s ľadom len stál doma v kuchyni a stále by si prisýpal nový ľad, postupne by sa zapĺňalo a ľad by sa netopil. Vyústilo by to do situácie, že by si do neho už nemohol dávať ďalší ľad, lebo by jednoducho začal vypadávať cez okraje. Ľadu by bolo tak veľa, že už ani prechádzka po slnku by mu nepomohla, aby sa dostatočne rýchlo roztopil.
To isté sa deje s DPF filtrom pri častých jazdách po meste, keď motor pravidelne nezaťažíš dlhšou cestou. Raz sa môže DPF filter upchať natoľko, že sa stane prekážkou pre výfukové plyny. Našťastie, vývojári na takýto problém mysleli. Pokiaľ sa začne filter kriticky upchávať, auto spustí aktívnu regeneráciu – zvýši teplotu filtra, aby sa sadze vypálili. Treba však myslieť na to, že takáto aktívna regenerácia trvá nejakú dobu, neraz aj viac ako 10 minút.
Ignorovanie aktívnej regenerácie a rýchla smrť filtra
Pokiaľ budeš k svojmu autu natoľko netolerantný, že aktívnu regeneráciu nenecháš dokončiť a pri krátkej jazde skôr vypneš motor, DPF filter značne trpí. Jedného dňa to vyústi do štádia, že auto vypíše chybu a budeš musieť ísť do autoservisu. V niektorých prípadoch sa filter dá vyčistiť, no niekedy sa mu už pomôcť nedá a hrozí jeho drahá výmena.
Starostlivosť sa vypláca
Základné pravidlo teda znie – pokiaľ má tvoje auto DPF filter, občas ho zober prevetrať pár desiatok kilometrov po diaľnici či okresnej ceste. Respektíve, dopraj mu vyššie otáčky a dynamickejšiu jazdu. Ak vieš, že budeš jazdiť väčšinou len po meste, zváž kúpu auta s benzínovým motorom. Alebo elektromobil.
Ak sa auto s naftovým motorom používa správne – teda na dlhšie diaľničné presuny, životnosť DPF filtra vie byť bez problémov aj viac ako 250 000 km. A naopak, pokiaľ sa s ním jazdí neustále po meste, službu môže vypovedať už po 100 000 km.