Keďže stále viac sociálnych interakcií prebieha online, skúmajú sa tiež vzťahy medzi reálnymi pocitmi a použitými emotikonmi v rôznych kontextoch. Online komunikácia je súčasťou bežného dňa, preto nie div, že ľudia prikrášľujú svoje reálne pocity použitím pozitívneho smajlíka. Šťastne sa tváriaca žltá tvár evokuje, že komunikátor je v dobrej nálade, páči sa mu správa, je rozveselený, ale skutočný kontext často skrýva opačné emócie.
Je to ekvivalent mimiky pri osobnom rozhovore, keď sa na milú predavačku usmeješ, ale v skutočnosti by si radšej po nej hodil avokádo, lebo máš mizerný deň.
Použijem happy emoji, pretože sa to očakáva
Nová štúdia publikovaná v Frontiers in Psychology ukazuje, že ľudia používajú pozitívne emotikony na skrytie toho, ako sa skutočne cítia, rovnako ako ich používajú na vyjadrenie iných názorov. Výskumníci z Tokijskej univerzity zisťovali spojitosti medzi použitým emotikonom a skutočným duševným stavom a psychickou (ne)pohodou odosielateľa.
Prieskumu sa zúčastnilo 1 289 dobrovoľníkov. Ich online debaty mali rôzne kontexty v závislosti od cieľa použitia, emocionálnej hodnoty a súkromného alebo verejného nastavenia.
Výsledky naznačujú, že šťastné smajlíky často používali na maskovanie negatívnych emócií, aby správa vyzerala pozitívnejšie. Tie negatívnejšie, napríklad smutná tvár, použili len vtedy, keď prežívali veľmi silné negatívne emócie.
Výsledky tak ukázali, že ľudia s veľkou pravdepodobnosťou použijú pozitívny emotikon, keď pociťujú negatívne emócie alebo keď konverzujú s ľuďmi vyššieho postavenia, kolegami, šéfom, učiteľom, aj keď sa cítia mizerne.
Autentické emotikony vyjadrujúce skutočné pocity volia iba pri komunikáciu s najbližšími.
„Keďže sa online socializácia stáva čoraz rozšírenejšou, ľudia si zvykli prikrášľovať svoje výrazy a skúmať ich vhodnosť v komunikácii,“ tvrdí Moyu Liu, odborník na emocionálne správanie.
„To môže viesť k tomu, že stratíme kontakt s našimi autentickými pocitmi.“
Voľba skryť negatívne emócie môže pochádzať z toho, ako ľudia očakávajú, že by sa mali cítiť alebo konať v určitých scenároch. Používanie usmievavých smajlíkov možno prirovnať k situácii nevhodného darčeka. Babička ti daruje vlastnoručne upletený škaredý sveter, ktorý si obliecť rozhodne neplánuješ, ale s úsmevom jej poďakuješ a budeš sa tváriť, že sa ti veľmi páči.
Inými slovami, ľudia pozitívnymi emodži bagatelizujú intenzitu svojich negatívnych pocitov, aby nasýtili spoločenské dekórum očakávajúce konvenčné reakcie.
Gen Z vníma najznámejšie emodži úplne inak
Mladá generácia vníma viaceré zdanlivo pozitívne emotikony ako nepriateľské, čo prehlbuje diferenciu ich používania medzi generáciami. Zdvihnutý palec, červené srdce, ruku ukazujúcu OK, smejúcu sa tvár so slzami mladí do 29 rokov nemajú radi a ich používanie dešifrujú ako iróniu či výsmech. Pripisujú ich starším generáciám a chcú, aby ich ľudia prestali používať. Napríklad klasickú usmievajúcu tvár si vykladajú ako mierne pasívnu agresivitu.
24-ročný komentujúci na Reddite píše: „Je veľmi neslušné, ak vám niekto pošle zdvihnutý palec.“
Starší pracovníci boli touto reakciou šokovaní a poznamenali, že v rozhovoroch súvisiacich s prácou používajú zdvihnutý palec na signalizáciu schvaľujem alebo pochopil som a súhlasím.
Časť problému spočíva v tom, že mladí majú tendenciu používať zdvihnutý palec zo žartu a ironicky.
„Používam ho len sarkasticky,“ povedal pre The Post 24-ročný Barry. „Používam ho iba na komunikáciu s boomermi, ako sú rodičia alebo starší kolegovia.“
Ďalší poznamenal, že palec hore v skupinovom chate znamená: „Prečítal som si tvoju správu a nemám čo k nej povedať. Dúfam a modlím sa, že všetci ľudia z tohto skupinového chatu k nej tiež nemajú čo povedať.“
10 emotikonov, kvôli ktorým vyzeráš staro
Palec hore 👍
Červené srdce ❤️ ️
Ruka OK 👌
Odfajknutie ✔️
Hovienko 💩
Hlasno plačúca tvár 😭
Opica prekrývajúca oči 🙈
Tlieskanie rukami 👏
Bozk 💋
Grimasovaná tvár 😬