Ak je šoférovanie pre teba istým spôsobom hobby, pravdepodobne si už zažil jazdu na nemeckej diaľnici. Rýchlostné cesty v tejto krajine poskytujú vodičom možnosť jazdiť bez rýchlostného obmedzenia, na rozdiel od slovenských ciest, kde je stále hranica vytýčená číslom 130 km/h.
Slovenskí vodiči sa však môžu tešiť, pretože pridať plyn si už budú môcť dovoliť aj u nášho severozápadného suseda. Zvýšiť jazdnú rýchlosť na diaľniciach totiž plánuje aj Česko. Ako píše denník Pravda, hranica by sa mala vyšplhať až na 150 km/h.
Novelu zákona o cestnej premávke upravujúcu viaceré oblasti už podpísal aj prezident Petr Pavel. Zvýšená maximálna povolená rýchlosť bude realitou zatiaľ iba na niektorých úsekoch. Aktuálne sa uvažuje o troch oblastiach, pričom tou najpreferovanejšou by mala byť juhočeská diaľnica D3. Plánované zmeny majú vstúpiť do platnosti v priebehu nasledujúcich dvoch rokov.
Vodičák pre 15-ročných
Okrem rýchlosti novela zavádza aj dve veľké zmeny týkajúce sa vodičov mladších ako 18 rokov. Prvou je možnosť viesť motorové vozidlo pod dohľadom aj pred dovŕšením dospelosti podobne, ako je to aj na Slovensku.
Druhou je možnosť nastúpiť do autoškoly už vo veku 15 a pol roka. Táto úprava zákona by mala začať platiť od januára 2024. S poslednou spomenutou zmenou súvisí aj zavedenie tzv. skúšobného vodičáku, a to na dobu 2 rokov od získania prvého vodičského oprávnenia bez ohľadu na vek vodiča.
Okrem spomínaných úprav sa novelou zákona o doprave zjednoduší a sprehľadní bodový systém, sprísnia sa sankcie za najzávažnejšie priestupky a začne platiť nový preventívny program pre začínajúcich vodičov, ktorí závažným spôsobom porušia pravidlá premávky.
„V prvých dvoch rokoch bude pre vodičov platiť odlišný režim. Ak spáchajú jeden zo závažných priestupkov, za ktorý dostanú zákaz riadenia alebo šesť bodov, musia sa podrobiť dvom konkrétnym školiacim nástrojom – dopravno-psychologickému pohovoru a školeniu začínajúcich vodičov,“ vysvetľuje české ministerstvo dopravy, pričom dodáva, že tieto nástroje na zníženie nehodovosti efektívne fungujú v iných európskych krajinách a je najvyšší čas, aby ich začalo využívať aj Česko.