Tlačidlo na zatvorenie okna potvrdenia platby
Tvoje predplatné bolo aktivované
Nedeľa 17.11.2024
sk
Deň boja za slobodu a demokraciu | Klaudia
cz
Den boje za svobodu a demokracii | Mahulena

Už štvrtýkrát verejnosť spolu s odbornou porotou hlasovala za najsexistickejšiu reklamu spomedzi 86 nominovaných reklám. Aj v tejto modernej dobe vidíme stále reklamy, ktorých ústredným prvkom sú často ženy bez toho, aby to malo nejaký súvis s produktom.

Formulka „sex predáva“ nie je úplne pravdivá, no mnohí zadávatelia reklamy si to, žiaľ, neuvedomujú. Pozri si „výhercov“ anticeny, ktorú vybrala odborná porota aj verejnosť. 

Za anticenu tento rok hlasovalo 1677 ľudí a spolu rozdali 20 491 dislajkov, ktorými vyjadrili svoj nesúhlas so sexizmom v reklame. Tento ročník je výnimočný tým, že iniciatíva Sexistický kix udelila aj uznanie za pozitívny príklad reklamnej praxe za búranie rodových sterotypov v reklame. 

Keďže porota vybrala tri reklamy, ktoré označila anticenou Sexistický kix, vybrala aj tri reklamy, za ktoré hlasovala najviac verejnosť. „Kým vo výbere poroty dominoval sexizmus v podobe mýtu krásy, verejnosť označila za neprijateľné najmä reklamy, ktoré prezentovali ženy v sexualizovanej pozícii či inak ponižujúcom postavení voči mužom,“ zhodnotila Jitka Dvořáková, spoluorganizátorka Sexistického kixu. 

Porota udelila anticenu za reklamy, ktorých spoločnou črtou je využívanie mýtu krásy. Ich zadávateľmi sú spoločnosti FITINN, Hornbach a Sunar. Vybrané vizuály a slogany spája dôraz na sexistické ponímanie krásy a príťažlivosti, a to aj na úkor zamýšľaného posolstva: zdravotných benefitov cvičenia, tvorivej sebarealizácie či dokonca významu materstva. 

Jeden z porotcov, zakladateľ reklamnej agentúry Róbert Slovák a jeho priatelia a člen Arbitrážnej komisie Rady pre reklamu Róbert Slovák, na adresu tejto reklamy uviedol: „V dobe, keď poruchy príjmu potravy ako anorexia a bulímia patria medzi duševné poruchy s najväčšou úmrtnosťou, je nezodpovedné a kontraproduktívne vo verejnom priestore využívať v komunikácii bodyshaming. Hlbšie informácie o tomto závažnom probléme poskytuje projekt Chuť žiť zameraný na prevenciu porúch príjmu potravy.“ 

Odborná porota udelila 3 rovnocenné anticeny. Jedna z nich patrila kampani posilňovne FITINN

V súvislosti s reklamou spoločnosti Hornbach poukázala porota okrem mýtu krásy aj na ďalšie sexistické prvky, ktoré obsahuje. „Spredmetňovanie, rodové stereotypy, sexualizácia, mýtus krasy v jednej kampani od veľkej značky, ktorá je navyše známa svojou obvykle kvalitnou komunikáciou je o to väčší prešľap,“ povedal člen poroty, prezident združenia tvorivých pracovníkov v reklame ArtDirectorsClub a spolumajiteľ reklamnej agentúry Triad Martin Woska.

Tretia anticena odbornej poroty bola udelená spoločnosti Sunar. Jej reklamu, podľa ktorej reálne podoby ženského tela v rôznych životných fázach nemôžu byť krásne, kriticky zhodnotila členka poroty Eva Tiko Rajčáková, výkonná riaditeľka Rady pre reklamu. „Reklama naznačuje, že žena, ktorá porodila, si už nemôže obliecť bikiny, teda cítiť sa príťažlivo. Takéto vyjadrenie považujem voči ženám matkám za neúctivé a ponižujúce,“ povedala.

Anticenu sexistický kix si odniesla aj kampaň dojčenskej výživy Sunar

Verejnosť mohla pri nominácii reklám označiť aj konkrétny prvok, ktorý podľa nich obsahujú. Najviac hlasov bolo udelených reklamám s prvkom sexualizácie či prezentovania žien v ponižujúcom postavení voči mužom.

Sú medzi nimi vizuály malých zadávateľov – autoumyvárky a reštaurácie, ale aj politická kampaň v prezidentských voľbách, pričom ich navyše spája predstava žien ako objektu, ktorým môžu muži disponovať, i mýtus krásy. 

Ocenenie za pozitívny príklad z reklamnej praxe

Prvýkrát bol uvedený aj pozitívny príklad zadávateľa, ktorého reklama je založená na prekonávaní rodových stereotypov. Spoločnosť Harmony (patriaca pod nadnárodnú spoločnosť SHP Group) v kampani na kuchynské utierky poukázala na nerovnosť v deľbe domácich prác medzi ženami a mužmi.

„Oceňujeme prístup k tvorbe reklamy, ktorý pracuje s myšlienkou využiť na prezentáciu produktov antisexistickú komunikáciu presadzujúcu rodovú rovnosť. Kampaň považujeme za pozitívny príklad, ako prispievať k etickejšiemu reklamnému prostrediu bez sexistického smogu,“ uzavrela Diana Gregorová, spoluorganizátorka Sexistického kixu.  

Zdroj: TS


Tagy:

Najčítanejšie
Podobné

Vitaj na stránke EMEFKA

Posúvaj prostom doľava alebo doprava a objav viac

Práve sa deje

Klikni a uvidíš aké máme novinky

Domov
TOP
Trending
PREMIUM
Emefka Daily logo
Nový spravodajský web
Práve sa deje

Odomknúť článok

kamošovi

Táto funkcia je dostupná iba členom Emefka PREMIUM. Skopíruj špeciálny odkaz a zdieľaj obsah so svojimi kamošmi.

Kopírovať odkaz

Odkaz bol skopírovaný

Odomknúť článok

kamošovi

Táto funkcia je dostupná iba členom Emefka PREMIUM, prihlás sa do svojho konta. Ak členom nie si, využi túto možnosť a zakúp si predplatné.

Zakúpiť Zakúpiť

Blahoželáme, máš prémiových kamošov!

Tento obsah je štandardne platený, no tvoj kamoš je členom Emefka PREMIUM a obsah ti odomkol. Stačí zadať tvoju emailovú adresu.