Keď sa povie výmena oleja, väčšina vodičov si automaticky predstaví výmenu toho motorového. Avšak, aj prevodovka v aute je mazaná olejom, ktorý by si mal dávať pravidelne meniť. To však mnohí motoristi nevedia a potom sa čudujú, že ich automatická alebo manuálna prevodovka im robí problémy už pri najazdení 100 000 či 150 000 km.
Olej totiž v prevodovke zohráva veľmi dôležitú úlohu, a keď je už príliš starý, môže ti priniesť viac škody ako úžitku.
Ako často by si mal meniť olej v prevodovke a čo sa stane, keď výmenu úplne odignoruješ? Prinášame ti niekoľko praktických tipov a postrehov z praxe.
Olej neslúži len na mazanie
Samozrejme, úlohou oleja v prevodovke je mazať pohyblivé súčiastky, aby medzi nimi nevznikalo veľké trenie a nedochádzalo k rýchlemu opotrebeniu. Avšak, má aj ďalšie 2 veľmi dôležité úlohy. Slúži na chladenie, vďaka čomu tiež zmierňuje opotrebenie ozubených kolies a ďalších komponentov. Tým predlžuje ich životnosť a zaisťuje správne fungovanie prevodovky aj v náročných podmienkach.
Ďalšou veľmi dôležitou úlohou oleja v prevodovke je odvádzanie nečistôt. Je bežné, že z dlhodobého hľadiska v prevodovke vznikajú drobné kovové piliny. Olej ich odvádza preč od ozubených kolies a ďalších pohyblivých súčastí a odplavuje ich do filtra a k magnetom, kde sa zachytia. Bez oleja by tieto piliny ostávali v dôležitých súčastiach prevodovky a mohli by spôsobiť veľké škody.
Ako sa olej v prevodovke opotrebúva?
Ako to už pri oleji býva zvykom, čím dlhšie je v prevodovke, tým horšie má vlastnosti. Vysoké teploty spôsobujú, že jeho molekuly sa postupne rozpadajú, v dôsledku čoho sa zhoršujú mazacie a chladiace schopnosti.
Nehovoriac o tom, že v oleji sa nachádza čoraz viac kovových pilín a iných drobných nečistôt, pričom nie všetky sa zachytia vo filtri a na magnetoch. Niektoré cirkulujú celou prevodovkou, a keď sa dostanú k pohyblivým častiam, spôsobujú ich obrusovanie. Kvôli tomu sa súčiastky v prevodovke rýchlejšie opotrebujú.
Najviac dostáva zabrať v meste
Ak autom jazdíš na dlhšie trasy po diaľniciach a okresných cestách, prevodovka tak často neradí, takže dostáva menej zabrať a aj olej ti vydrží dlhšie – rovnako ako motorový. Naopak, najviac sa namáha a opotrebúva pri mestských jazdách, keď prevodovka často mení rýchlostné stupne. Rýchlejšiu degradáciu oleja spôsobuje tiež častá športová jazda alebo ťahanie ťažších prívesov.
Pokračovanie článku nájdeš na ďalšej strane