Prečo by si nemal zabúdať na výmenu oleja v prevodovke? Ak ju odignoruješ, hrozia ti nepríjemné problémy

Olej treba meniť v automatickej aj v manuálnej prevodovke.


Keď sa povie výmena oleja, väčšina vodičov si automaticky predstaví výmenu toho motorového. Avšak, aj prevodovka v aute je mazaná olejom, ktorý by si mal dávať pravidelne meniť. To však mnohí motoristi nevedia a potom sa čudujú, že ich automatická alebo manuálna prevodovka im robí problémy už pri najazdení 100 000 či 150 000 km.

ČLÁNOK POKRAČUJE POD REKLAMOU

Olej totiž v prevodovke zohráva veľmi dôležitú úlohu, a keď je už príliš starý, môže ti priniesť viac škody ako úžitku

Ako často by si mal meniť olej v prevodovke a čo sa stane, keď výmenu úplne odignoruješ? Prinášame ti niekoľko praktických tipov a postrehov z praxe. 

ČLÁNOK POKRAČUJE POD REKLAMOU

Olej neslúži len na mazanie 

Samozrejme, úlohou oleja v prevodovke je mazať pohyblivé súčiastky, aby medzi nimi nevznikalo veľké trenie a nedochádzalo k rýchlemu opotrebeniu. Avšak, má aj ďalšie 2 veľmi dôležité úlohy. Slúži na chladenie, vďaka čomu tiež zmierňuje opotrebenie ozubených kolies a ďalších komponentov. Tým predlžuje ich životnosť a zaisťuje správne fungovanie prevodovky aj v náročných podmienkach. 

prevodovka olej výmena
Flickr

Ďalšou veľmi dôležitou úlohou oleja v prevodovke je odvádzanie nečistôt. Je bežné, že z dlhodobého hľadiska v prevodovke vznikajú drobné kovové piliny. Olej ich odvádza preč od ozubených kolies a ďalších pohyblivých súčastí a odplavuje ich do filtra a k magnetom, kde sa zachytia. Bez oleja by tieto piliny ostávali v dôležitých súčastiach prevodovky a mohli by spôsobiť veľké škody

ČLÁNOK POKRAČUJE POD REKLAMOU

Mohlo by ťa zaujímať:

Nenechaj si ujsť zľavu, aká tu ešte nebola. S naším PREMIUM sa počas leta nudiť nebudeš

Ako sa olej v prevodovke opotrebúva? 

Ako to už pri oleji býva zvykom, čím dlhšie je v prevodovke, tým horšie má vlastnosti. Vysoké teploty spôsobujú, že jeho molekuly sa postupne rozpadajú, v dôsledku čoho sa zhoršujú mazacie a chladiace schopnosti.

Nehovoriac o tom, že v oleji sa nachádza čoraz viac kovových pilín a iných drobných nečistôt, pričom nie všetky sa zachytia vo filtri a na magnetoch. Niektoré cirkulujú celou prevodovkou, a keď sa dostanú k pohyblivým častiam, spôsobujú ich obrusovanie. Kvôli tomu sa súčiastky v prevodovke rýchlejšie opotrebujú. 

Najviac dostáva zabrať v meste 

Ak autom jazdíš na dlhšie trasy po diaľniciach a okresných cestách, prevodovka tak často neradí, takže dostáva menej zabrať a aj olej ti vydrží dlhšie – rovnako ako motorový. Naopak, najviac sa namáha a opotrebúva pri mestských jazdách, keď prevodovka často mení rýchlostné stupne. Rýchlejšiu degradáciu oleja spôsobuje tiež častá športová jazda alebo ťahanie ťažších prívesov.

Pokračovanie článku nájdeš na ďalšej strane

ČLÁNOK POKRAČUJE POD REKLAMOU

Tagy:
REKLAMA
Dominik Parajka
Už viac ako 8 rokov sa venujem obsahovému marketingu, pričom mojou srdcovkou sú autá, o ktorých často píšem a natáčam videá. Rád ale vytváram obsah aj k iným témam, hlavne investovaniu, realitám, financiám, technike a elektronike.
Najčítanejšie
Podobné