Prečo by si nemal zabúdať na výmenu oleja v prevodovke? Ak ju odignoruješ, hrozia ti nepríjemné problémy

Olej treba meniť v automatickej aj v manuálnej prevodovke.


Keď sa povie výmena oleja, väčšina vodičov si automaticky predstaví výmenu toho motorového. Avšak, aj prevodovka v aute je mazaná olejom, ktorý by si mal dávať pravidelne meniť. To však mnohí motoristi nevedia a potom sa čudujú, že ich automatická alebo manuálna prevodovka im robí problémy už pri najazdení 100 000 či 150 000 km.

Olej totiž v prevodovke zohráva veľmi dôležitú úlohu, a keď je už príliš starý, môže ti priniesť viac škody ako úžitku

Ako často by si mal meniť olej v prevodovke a čo sa stane, keď výmenu úplne odignoruješ? Prinášame ti niekoľko praktických tipov a postrehov z praxe. 

Olej neslúži len na mazanie 

Samozrejme, úlohou oleja v prevodovke je mazať pohyblivé súčiastky, aby medzi nimi nevznikalo veľké trenie a nedochádzalo k rýchlemu opotrebeniu. Avšak, má aj ďalšie 2 veľmi dôležité úlohy. Slúži na chladenie, vďaka čomu tiež zmierňuje opotrebenie ozubených kolies a ďalších komponentov. Tým predlžuje ich životnosť a zaisťuje správne fungovanie prevodovky aj v náročných podmienkach. 

prevodovka olej výmena
Flickr

Ďalšou veľmi dôležitou úlohou oleja v prevodovke je odvádzanie nečistôt. Je bežné, že z dlhodobého hľadiska v prevodovke vznikajú drobné kovové piliny. Olej ich odvádza preč od ozubených kolies a ďalších pohyblivých súčastí a odplavuje ich do filtra a k magnetom, kde sa zachytia. Bez oleja by tieto piliny ostávali v dôležitých súčastiach prevodovky a mohli by spôsobiť veľké škody

Mohlo by ťa zaujímať:

Nenechaj si ujsť zľavu, aká tu ešte nebola. S naším PREMIUM sa počas leta nudiť nebudeš

Ako sa olej v prevodovke opotrebúva? 

Ako to už pri oleji býva zvykom, čím dlhšie je v prevodovke, tým horšie má vlastnosti. Vysoké teploty spôsobujú, že jeho molekuly sa postupne rozpadajú, v dôsledku čoho sa zhoršujú mazacie a chladiace schopnosti.

Nehovoriac o tom, že v oleji sa nachádza čoraz viac kovových pilín a iných drobných nečistôt, pričom nie všetky sa zachytia vo filtri a na magnetoch. Niektoré cirkulujú celou prevodovkou, a keď sa dostanú k pohyblivým častiam, spôsobujú ich obrusovanie. Kvôli tomu sa súčiastky v prevodovke rýchlejšie opotrebujú. 

Najviac dostáva zabrať v meste 

Ak autom jazdíš na dlhšie trasy po diaľniciach a okresných cestách, prevodovka tak často neradí, takže dostáva menej zabrať a aj olej ti vydrží dlhšie – rovnako ako motorový. Naopak, najviac sa namáha a opotrebúva pri mestských jazdách, keď prevodovka často mení rýchlostné stupne. Rýchlejšiu degradáciu oleja spôsobuje tiež častá športová jazda alebo ťahanie ťažších prívesov.

Pokračovanie článku nájdeš na ďalšej strane


Tagy:

Dominik Parajka
Už viac ako 8 rokov sa venujem obsahovému marketingu, pričom mojou srdcovkou sú autá, o ktorých často píšem a natáčam videá. Rád ale vytváram obsah aj k iným témam, hlavne investovaniu, realitám, financiám, technike a elektronike.
Najčítanejšie
Podobné