6. Čierna a biela pre chodcov
S postupným rozvojom spoločnosti sa autá prestali považovať za výsadu bohatých a stali sa dostupné pre čoraz viac ľudí. So zvyšujúcim sa počtom vozidiel na cestách bolo potrebné zaviesť pravidlá dopravy, aby sa zvýšila bezpečnosť chodcov. Tak vznikol nápad vytvoriť špecifické priechody pre chodcov.
Hoci šlo o prelomovú myšlienku, problémom bolo ich vhodné označenie. Koncom 40. rokov britská vláda zorganizovala celonárodný experiment, ktorého cieľom bolo nájsť najlepšiu farbu na označenie priechodov. Tento krok bol odpoveďou na narastajúci počet dopravných nehôd medzi chodcami a motoristami.
Za najvhodnejšiu sa ukázala kombinácia čiernej a bielej, pretože vodiči ju mohli vidieť už z väčšej vzdialenosti. Zároveň táto kombinácia zvýraznila miesto na vozovke, ktoré bolo iné ako jej zvyšok. Prvý oficiálny priechod, známy ako „zebra“, sa objavil 31. októbra 1951 a stal sa symbolom bezpečnosti na cestách.
7. Pneumatiky boli kedysi biele
Možno to znie prekvapivo, no pneumatiky boli pôvodne biele. Dôvodom je prirodzená farba gumy, z ktorej sa vyrábajú. Táto farba sa však ukázala ako veľmi nepraktická – biele pneumatiky mali slabú odolnosť, rýchlo sa opotrebovávali, zhoršovali manipuláciu a pri pôsobení ultrafialového žiarenia dokonca praskali.
Výrobcovia začali hľadať riešenie, ktoré našli v roku 1917. Do gumovej zmesi začali pridávať sadze, ktoré výrazne zlepšili kvalitu pneumatík. Čierne pneumatiky tak vydržali až 16-tisíc kilometrov, zatiaľ čo biele zvládli sotva polovicu. Tento jednoduchý krok zmenil automobilový priemysel a odolné čierne pneumatiky sa stali štandardom.
8. Biele lietadlá
Zamýšľal si sa niekedy nad tým, prečo sú lietadlá väčšinou biele? Dôvodov je hneď niekoľko. Jedným z hlavných je finančná úspora. Farebné nátery sú totiž mimoriadne nákladné – ich cena sa pohybuje od 45-tisíc do 182-tisíc eur. Pre nízkonákladové spoločnosti je to príliš veľká investícia, a preto si často vyberajú najlacnejšiu možnosť, ktorou je práve biela farba.
Ďalšou výhodou bielej je jednoduchšia údržba. Pomáha údržbárom ľahšie odhaliť praskliny, preliačiny či netesnosti, čo zvyšuje bezpečnosť. Z praktického hľadiska biela farba navyše lepšie odráža slnečné lúče, čím sa znižuje prehriatie interiéru na rozdiel od tmavších odtieňov, ktoré absorbujú viac tepla.
Biela farba tiež znižuje riziko poškodenia žiarením a chráni dôležité časti lietadla. Okrem toho môže znížiť riziko kolízií s vtákmi, pretože tie údajne lepšie vnímajú bielu farbu. Praktickosť bielej sa ukazuje aj v prípade nehôd – biele časti lietadla sú po havárii ľahšie viditeľné na zemi či vo vode.
9. Prečo je toaletný papier biely?
Možno by sme dokázali vymyslieť množstvo „zaujímavých“ teórií, prečo je toaletný papier biely. Skutočný dôvod však spočíva v tom, že sa bieli. Z rovnakého dôvodu je biely aj papier na písanie – bez bielenia by mal hnedo-sivú farbu. Pri písacom papieri je to logické, no prečo sa bieli aj toaletný papier?
Hoci tento proces zvyšuje náklady na výrobu, existujú na to dva hlavné dôvody:
- Odstránenie lignínu: Lignín je organická zlúčenina, ktorá dodáva rastlinám (a papieru) pevnosť. Bieliacim procesom sa lignín odstraňuje, čím sa papier stáva jemnejším. A úprimne, kto by chcel tvrdý toaletný papier?
- Pocit čistoty: Ľudia automaticky považujú všetko biele za čisté. Preto výrobcovia bielia aj recyklovaný papier, aby splnili tento vizuálny štandard.
Napriek tomu, že toaletný papier je produkt na jedno použitie, bielenie zostáva prioritou, pretože spĺňa praktické aj estetické potreby.
10. Červeno-hnedé a čierno-biele futbalové lopty
Prvé futbalové lopty sa vyrábali z kože a mali červeno-hnedú farbu. Tento odtieň bol prirodzený pre prírodnú kožu a výrobcovia ho nemali dôvod meniť. Takéto lopty sa používali dlhé roky, dokonca aj na futbalových majstrovstvách sveta až do roku 1970.
V tom roku organizácia FIFA požiadala spoločnosť Adidas, aby navrhla novú loptu, ktorá by bola dobre viditeľná na televíznych obrazovkách. Lopta však nemohla byť farebná, pretože farebné detaily by boli na čiernobielych televízoroch ťažko rozpoznateľné.
Adidas preto zvolil kombináciu čiernej a bielej, kde čierne škvrny pomáhali divákom lepšie sledovať smer pohybu lopty. Tento revolučný dizajn dostal názov „Telstar“, čo je skratka pre „televízna hviezda“. Táto lopta sa stala ikonou futbalu a nastavila nový štandard pre futbalové majstrovstvá.