6. Čierna a biela pre chodcov
Vďaka rozvoju spoločnosti postupom času autá neboli len vymoženosťou bohatých ľudí, ale stále viac obyvateľov si mohlo dovoliť vlastniť motorové vozidlo. Keďže do cestnej premávky sa začalo zapájať stále viac áut, bolo nevyhnutné určiť isté pravidlá jej riadenia. Aby sa zabezpečila bezpečnosť pre chodcov, zrodil sa nápad vytvoriť špecifické priechody.
Bol to síce prelomový nápad, no problém predstavovalo ich značenie. Koncom 40. rokov minulého storočia sa britská vláda rozhodla uskutočniť celonárodný experiment s cieľom určiť najlepšiu farbu na označenie priechodov pre chodcov.
Tento krok bol nevyhnutným vyústením sérií dopravných nehôd s účasťou chodcov a motoristov. Najvhodnejšou kombináciou sa stali farby biela a čierna, pretože ich vodiči videli z väčších vzdialeností a zároveň zviditeľnili miesto na ceste, ktoré malo byť iné ako zvyšok vozovky. Prvá oficiálna „zebra“ sa objavila 31. októbra 1951.
7. Pneumatiky boli kedysi biele
Áno, je to asi pre niektorých šok, ale pneumatiky boli kedysi biele. Bolo to preto, lebo guma má prirodzene bielu farbu. Bohužiaľ, táto farba sa ukázala ako nepraktická, pretože pneumatiky neboli veľmi odolné – rýchlo sa opotrebovávali, obmedzovali manipuláciu a pri pôsobení ultrafialových lúčov praskali.
Výrobcovia pneumatík preto museli hľadať riešenie tohto problému. To prišlo v roku 1917, keď do zmesi na výrobu pneumatík začali pridávať sadze. Problém sa automaticky vyriešil, čierne pneumatiky zrazu vydržali aj 16-tisíc km, zatiaľ čo biele ledva polovicu z toho.
8. Biele lietadlá
Zamyslel si sa niekedy nad tým, prečo sú lietadlá biele? Má to viacero dôvodov. Jedným z nich sú bezpochyby náklady. Farebné nátery sú veľmi drahé, bežný náter stojí od približne 45-tisíc do cca 182-tisíc eur. Pre nízkonákladové spoločnosti je to veľmi veľká čiastka, preto sa uchyľujú k tej najlacnejšej možnosti, ktorou je práve biela farba.
Ďalším dôvodom je to, že biela farba si nevyžaduje takú výraznú údržbu ako iné nátery. Tiež umožňuje údržbárom ľahko odhaliť praskliny, preliačiny a netesnosti, z praktického hľadiska biela farba dokáže lepšie odrážať slnečné lúče a neabsorbuje toľko svetla a tepla ako tmavé odtiene, vďaka čomu sa neprehrieva interiér lietadla.
Odporúčame prečítať:
Slováci vo vtipnej dokresľovačke ukázali, ako si predstavujú ideálny relax
Rovnako znižuje nebezpečenstvo spôsobené žiarením a chráni kľúčové časti lietadla. Znižuje tiež možnosť havárií s vtákmi, keďže tie vraj vidia bielu farbu lepšie ako iné odtiene. A napokon, má to aj praktický dôvod – biele časti lietadla sú po leteckej havárii ľahšie viditeľné na zemi alebo v oceáne.
9. Prečo je toaletný papier biely?
No, asi by sme vedeli vymyslieť veľa „zaujímavých“ teórií, prečo je toaletný papier biely. Pravým dôvodom výberu tejto farby je to, že toaletný papier sa bieli. Pre rovnaký dôvod je biely aj bežný papier, na ktorý píšeme. Ak by sa oba papiere nebielili, boli by hnedo-sivé. Je celkom logické, prečo sa to robí s papierom na písanie, ale prečo sa bieli toaletný papier?
Stojí to peniaze, kvôli čomu sa „toaleťák“ predražuje. Okrem toho, je to produkt na jedno použitie, tak prečo si s tým dávať toľko námahy? Dôvody sú dva. Po prvé, výrobcovia bielia papier, aby odstránili lignín. Lignín je organická zlúčenina, ktorá zabezpečuje pevnosť rastlín (aj papiera).
Úprimne, kto by chcel tuhý toaletný papier? Druhý dôvod vychádza z ľudskej pohodlnosti. My totiž všetko, čo je biele, automaticky považujeme za čisté. Z tohto dôvodu papier bielia aj tí výrobcovia, ktorí ho vyrábajú z recyklovaných zložiek.
10. Červeno-hnedé a čierno-biele futbalové lopty
Prvé futbalové lopty sa vyrábali z kože. Mali červeno-hnedú farbu, pretože prírodná koža mala také zafarbenie a výrobcovia ho nechceli meniť. Takéto lopty sa používali dlhé roky, dokonca aj na futbalových majstrovstvách sveta až do roku 1970.
Vtedy organizácia FIFA oslovila spoločnosť Adidas, aby vyrobila novú loptu, pričom stanovila podmienku, že musí byť rozoznateľná na televíznej obrazovke. Treba však podotknúť, že lopta nemohla byť farebná, pretože tú by na čiernobielych obrazovkách diváci rozoznali ťažko.
Spoločnosť Adidas použila kombináciu čiernej a bielej, pretože čierne škvrny umožnili divákom určiť smer lopty na ich čiernobielych televízoroch. Lopta dostala názov „Telstar“, čo je skratka pre „televíznu hviezdu“.