Nech navštíviš akýkoľvek obchod a kúpiš akúkoľvek značku čipsov (okrem tých v tube), zistíš, že veľkú časť objemu vrecka netvoria zemiakové lupienky, ale vzduch. Mnohí nakupujúci sa týmto zistením cítia oklamaní a vzduch vo vreckách od čipsov sa stal populárnym motívom vtipov. Zaslúžene?
Niekto bude sklamaný, že sa jeho konšpiračná teória nezhoduje s realitou, ale pravda je taká, že vrecká nafúknuté vzduchom majú svoje opodstatnenie a nejde o snahu nechať ľudí platiť za nič.
Nejde o obyčajný vzduch
Vzduch, ktorý vrecká čipsov obsahujú, totiž nie je obyčajný vzduch, aký dýchame, ale ide o plyn dusík, informuje portál Taste of Home. Ten má na obsah vrecka čarovné účinky! Mnohým sú tieto veci dávno známe a úplne samozrejmé, no stále sa nájde dosť neznalých ľudí.
Pozitívne vlastnosti dusíka
Múdri ľudia raz zistili, že balenie jedla v dusíkovej atmosfére predstavuje vynikajúcu metódu konzervácie, ktorá zabraňuje vzniku biochemických procesov, spôsobujúcich rozklad potravín. Vďaka nemu tvoje čipsy vydržia vo vrecku poriadne dlho bez toho, aby sa pokazili. Vedci navyše tvrdia, že prítomnosť dusíka zlepšuje aj chuťové vlastnosti čipsov!
Treba dodať, že málo reaktívny dusík je bežný prírodný prvok a nejde o žiadnu „chemickú gebuzinu“ s možným negatívnym dopadom na ľudské zdravie. Dusík je vlastne všade okolo nás a prichádzame s ním do kontaktu doslova v každom jednom momente – tvorí totiž až 78 % vzduchu, ktorý dýchame.
Ochrana pred rozmrvením obsahu
Okrem konzervácie sa tu nájde aj druhý dôvod, prečo majú nafúknuté balenia čipsov svoj zmysel. Je ním ochrana pred fyzickým poškodením. Vrecko čipsov funguje vlastne doslova ako taký airbag a je schopné stlmiť nárazy, ktoré by jeho obsah inak rozdrvili na prach. Táto vlastnosť sa cení pri preprave veľkého množstva balíkov v skladoch, aj pri hádzaní jednotlivých kúskov do košíka počas nákupu.
Dôležité je, aby sedela hmotnosť výrobku
„Vrecká plné vzduchu“ teda nie sú žiadna konšpirácia potravinárov, ale nevyhnutnosť, ktorej cieľom je ochrániť produkt pred poškodením a zaručiť jeho dlhú trvanlivosť. Nedôverčivý zákazník má stále možnosť overiť si hmotnosť výrobku na každom balení a uistiť sa, čo kupuje a koľko za to platí.