Bezpečnostné pásy patria k základným prvkom automobilovej dopravy. A nielen tej. Nájdeme ich aj v lietadlách. O ich dôležitosti asi málokto pochybuje a v prípade komplikácií dokážu zmierniť zranenia či zachrániť život. Ako ale píše aj portál IFLScience, vo vlakoch by si bezpečnostné pásy hľadal márne. Nikdy tam neboli a ani sa nad tým nepozastavujeme. Lenže, prečo tam vlastne nie sú, keď v autách, autobusoch či lietadlách ich nájdeme?
Tých dôvodov je vlastne hneď niekoľko. V prvom rade by implementovanie vhodných bezpečnostných pásov do vlakov bolo finančne nákladné. Môžeš namietnuť, že pokiaľ ide o bezpečnosť, tak by sa šetriť nemalo. Je to pravda, avšak treba zdôrazniť, že k zrážkam vlakov dochádza len zriedka. Faktom ale je, že podobné nehody sa stať môžu a ak k nim dôjde, môžu byť naozaj devastačné. Napokon, ako sme informovali aj v našom článku, v pondelok sa jedna taká nehoda stala aj na Slovensku.
Vo vlakoch by pásy nefungovali
Riziko, že cestujúci vo vlaku v dôsledku nehody príde o život, je však stále výrazne nižšie než v prípade automobilov či autobusov. Samotné vlaky sa tiež navrhujú tak, aby boli pre pasažierov čo najbezpečnejšie. Nemôžeme tiež úplne porovnávať nárazy vlakov a áut. V prípade automobilov má pás za úlohu zabrániť tomu, aby náraz pasažiera sediaceho vpredu vymrštil z auta. V prípade pasažierov, ktorí sedia vzadu, zase zabráni nárazu do predného sedadla.
To, čo dobre funguje v automobilovej doprave, by však vo vlakoch nefungovalo. V nich totiž niektorí pasažieri sedia a niektorí stoja, takže bezpečnostné pásy by – paradoxne – prípadnú nehodu mohli ešte viac skomplikovať. Aby boli pásy vo vlakoch naozaj bezpečné, museli by nimi byť pripútaní všetci cestujúci. Odborníci však uvádzajú, že niečo také nemožno dosiahnuť.
„Údaje o nehodách ukázali, že náraz cestujúcich do sedadiel predstavuje hlavnú príčinu sekundárnych zranení pri náraze. Sedadlá však zároveň poskytujú najefektívnejší spôsob, ako obmedziť pohyb tela, a tým minimalizovať závažnosť akýchkoľvek spôsobených zranení,“ píše sa v správe o bezpečnosti cestujúcich v železničnej doprave. Experti dodávajú, že nad zavedením bezpečnostných pásov do vlakov sa reálne uvažovalo.
Nepraktické
„Zvažovali sa bezpečnostné pásy. Zistilo sa však, že neposkytujú maximálnu požadovanú ochranu. Tento záver bol urobený s ohľadom na to, že by bezpečnostné pásy nemali zapnuté všetci cestujúci. Pri jednosmernom usporiadaní by sa cestujúci bez zapnutých bezpečnostných pásov stali projektilmi, ktoré by narazili do sedadla pred nimi,“ píše sa v správe ďalej. „Sekundárne nárazové rýchlosti musia byť obmedzené, aby sa minimalizovali zranenia posádky a cestujúcich, ktorí sú počas zrážky vymrštení zo sedadiel. Minimalizácia spomalenia tela cestujúcich sa javí ako najťažší aspekt zlepšenia súčasnej schopnosti obmedziť zranenia počas zrážok. Bezpečnostné pásy sa nezdajú byť praktické,“ uvádza správa.

V podobnom duchu sa vyjadril aj Steven R. Ditmeyer, bývalý riaditeľ výskumu a vývoja v americkej Federálnej železničnej správe. Podľa neho sa nad zavedením bezpečnostných pásov uvažovalo, ale zišlo z toho kvôli nízkej praktickosti. „Nikde na svete bezpečnostné pásy vo vlakoch nepoužívajú. Ľudia chcú cestovať vlakom, aby mali flexibilitu vstať, prejsť sa, a tak ďalej. Členovia personálu nechcú vynucovať používanie bezpečnostných pásov,“ dodal.