Spomeň si na detstvo, keď bol december najdlhší, priam nekonečný mesiac. Počnúc Mikulášom, sladkosťami, vianočnými besiedkami, básničkami až po písanie zoznamu želaní či vyžieranie čokolády z adventného kalendára, ktorý nevydržal ani do Lucie. Pred Vianocami sa toho dialo tak veľa.
Rok je veľký sviatok
V dospelosti je december iný. Ráno sú to letné prázdniny, grilovačky, spáleniny od slnka a prepotené pazuchy, v prestrihu po burčiaku sa pečú medovníky, odmotávajú blikačky, vyťahuje prašivá atrapa stromčeka.
Tiež sa ti zdá, že Vianoce prídu každý rok skôr? Nielen tie. Len čo vyhodíš vypĺznutú jedličku, je Valentín. Ledva prehltneš ferrero a na pultoch sa už škemrajú veľkonočné vajcia. Časom sa všetky sviatky prekryjú v jeden veľký komerčný chaos.
Čas je definovaný spomienkami
Podľa britského prieskumu až 77 % ľudí má rovnaký pocit. Jedným z dôvodov je spôsob, akým prežívame plynutie času. S pribúdajúcim vekom sa zrýchľuje. Pre sedemročné dieťa je 12 mesiacov veľká časť života. Pre 45-ročného len zanedbateľnou časťou skúseností. Tento rozdiel v pomere každý rok stláča relatívny čas medzi Vianocami.
Rovnako sa naša skúsenosť s časom mení. Pri odhadovaní trvania sa spoliehame na svoju pamäť. Keď posudzujeme dĺžku etapy, vychádzame z kvanta spomienok, ktoré sme si vtedy vytvorili a zakódovali. Časové obdobia, v ktorých sa vytvára málo nových spomienok, náš mozog interpretuje ako krátke.
Starnutím sa pamäť stáva chybovejšou, z bežného života si pamätáme stále menej. Je tiež menej pravdepodobné, že budeme skúšať nové veci ako v detstve. Tieto faktory môžu prispieť k pocitu, že doba od vlaňajších Vianoc uplynula rýchlejšie, než sme zvyknutí.
Nemáme čas mať čas
Ďalším faktorom vyvolávajúcim pocit, že Vianoce sú za rohom, je množstvo energie, ktorú do očakávania vložíme. Pre deti je toto obdobie najnetrpezlivejšou udalosťou roka. Pre všetko to vzrušenie venujú prílišnú pozornosť odrátavaniu. To v nich vyvoláva dojem, že sa čas ťahá.
Pre dospelých sú sviatky menej vzrušujúce, odpočítavaniu nevenujú toľkú pozornosť. Ak venuješ menej pozornosti času, plynie rýchlejšie. Tento efekt bol v roku 2022 obzvlášť výrazný, po pandémii je život rušnejší ako kedykoľvek predtým. Na myšlienky o Vianociach nemáme čas.
Na začiatku školského roka už pokukuješ po kaprovi
Druhá strana mince v súvislosti s touto problematikou sa týka marketingu. Mnohí si často idealizujú minulosť, v ktorej mal kapitalizmus na spoločnosť menší vplyv. Oficiálny začiatok jedličkovej sezóny začína spustením vianočných kampaní. Možno sa zdá, že toto obdobie prichádza každým rokom skôr, no v skutočnosti je rovnaké.
Čo sa týka tovaru v predajni, maloobchodníci mávajú problém prežiť hluché obdobie medzi koncom leta a začiatkom vianočného obdobia. V októbri už nemáme záujem o záhradný nábytok, bazény, koktailové šejkre, grily, tak čo majú ponúkať? Prirodzeným krokom je prefíkane sa posunúť smerom k marketingu teplého a útulného. Christmas creep je predajná stratégia, ktorá sa používa na predĺženie končiacej sezóny a získanie väčšieho podielu zo skorých predajov tej nasledujúcej. Ale niektoré obchody skutočne dávajú vianočné dekorácie do obehu privčas.
„Vianočné strašenie spôsobuje, že ľudia sa cítia okradnutí nielen o čas, ale aj o letné spomienky.“
Herbert Kleinberger