Alkohol za volantom sa týka každého bez ohľadu na to, či si niekedy šoféroval. Účastníkom promile nehody môže byť ktokoľvek. Hoci celosvetovo úmrtnosť pri nehodách pod vplyvom za posledné roky klesla, stále ide o veľký spoločenský problém.
Je známym faktom, že alkohol uvoľňuje nielen mentálne, ale aj fyzické telo. Preto je pravdepodobnejšie, že opitý človek prežije s menšími zraneniami, zatiaľ čo triezvy bude týždne na PéeNke. Ide o koreláciu reakcie tela na náhlu a intenzívnu stresovú udalosť. Pi zodpovedne od 18 rokov a v žiadnom prípade potom nesadaj za volant.
Opitý má väčšiu šancu prežiť
Jedným z hlavných znakov opitosti je dramatické spomalenie reakčného času. V mnohých prípadoch ide o hlavný dôvod havárie. Pomalšie reakcie však ironicky pomáhajú vyhnúť sa zraneniu. Triezvy človek sa pripraví na náraz, keď vidí blížiaci sa karambol. Automaticky napne svaly, čím zvýši riziko vážneho zranenia. Preto je opitý šofér často menej zranený ako pri rovnakom náraze triezvy.
Výsledky štúdie County Harbor UCLA Medical Center podporujú túto teóriu. V skúmanej vzorke len 1 % opitých vodičov zomrelo na zranenia, v porovnaní so 7 % triezvych. Taktiež sa ukázalo, že intoxikovaní majú 65 % šancu na prežitie. Mozog telu abstinujúceho vysiela signály, ktoré aktivujú svalstvo, čo, žiaľ, nezvyšuje šance na prežitie či ľahšie zranenie.
Keď dôjde k fyzickej traume, telo automaticky uvoľní chemikálie spomaľujúce proces seba-hojenia. Keďže alkohol pôsobí ako tlmič, tieto látky vypúšťa pomalšie, vďaka čomu sa vyhne ťažkým komplikáciám spôsobeným oslabeným procesom hojenia.
Kvôli zabrzdeniu uvoľňovania týchto chemikálií je telo opitého tiež zrelaxovanejšie. Preto má vyššiu šancu prežiť autonehodu, alebo je menej dokaličený po iných úrazoch. Poddajné a ochabnuté telo lepšie absorbuje úder.
Jazda s hladinkou v číslach
• Každých 52 minút zomrie jeden človek pri nehode spôsobenej jazdou pod vplyvom alkoholu.
• Približne 75 % smrteľných nehôd pre alkohol sa stane medzi polnocou a treťou hodinou ráno. Nárast frekvencie týchto jázd je kritickejší aj okolo 19:00 a 15:00 hodiny.
• 3 zo 4 opitých vodičov, ktorí boli obeťami fatálnej nehody, nemali zapnuté bezpečnostné pásy.
• Krajinou s najvyšším počtom úmrtí za volantom pod vplyvom je Južná Afrika so skóre 6 z 10 úmrtí na cestách.
• 50 až 75 % sankcionovaných opitých vodičov naďalej jazdí s pozastaveným vodičským preukazom.
• Počas posledných rokov bol alkohol hlavným protagonistom v 30 % úmrtí pri dopravnej nehode.
• V priemere 2 z 3 ľudí sa počas svojho života stanú účastníkmi dopravnej nehody spôsobenej alkoholom.
• Jazda pod vplyvom sa najčastejšie probuje cez víkend.
• Priemerný opitý vodič šoféruje viac ako 80-krát pred prvým zatknutím za podguráženú jazdu.
• U mužov je dvakrát vyššia pravdepodobnosť, že budú šoférovať po poháriku a že sa stanú účastníkmi smrteľnej kolízie. Taktiež väčšina (82 %) obvinených sú páni.
Pokračovanie článku nájdeš na ďalšej strane