Misie v nákupných centrách končia takmer v každom prípade fiaskom. Nie preto, že by sme nenašli, čo sme hľadali. Skôr sa deje presný opak – kúpime aj haraburdy, ktoré vôbec nepotrebujeme. Ideálne aj za peniaze, ktoré vlastne nemáme. Prečo je to tak?
1. Zľavové pútače
Veľké a červené – také sú pútače upozorňujúce na rôzne akcie či zľavy. Je ich vidno na tri kilometre a neexistuje zákazník, ktorý by si ich nevšimol. Koniec-koncov, je to predsa ich funkcia, ukoristiť našu pozornosť a vzbudiť v nás zvedavosť.
Červená farba má svoje psychologické opodstatnenie. Červená farba v nás vzbudzuje pocit, že musíme konať rýchlo. Urguje nás vstúpiť do obchodu a prehliadnuť si akciové produkty, lebo tam už zajtra byť nemusia. Je to farba, ktorá nášmu podvedomiu vždy signalizuje „pozor!“, a to je dôvodom, prečo sa pre predajcov stala jasnou voľbou.
2. Produkty podobné tým značkovým
Človek nemusí byť módny guru, aby spoznal, že ide o ikonický model určitej drahej značky. A rovnako nemusí byť módny guru, ani aby spoznal, že ide o napodobeninu. Stretnúť sa s nimi môžeme v takmer každom obchodnom centre a obchody sa tým rozhodne netaja. Práve naopak – využívajú túto stratégiu vo svoj prospech.
Nejde totiž o klasické fejky, ktoré dostať na Miletičke, a aj chromý orangutan už na prvý pohľad vie, že sa táto Guchi kabelka do týždňa rozpadne. Tieto sú trošku nenápadnejšie. A to je presne to, po čom spotrebitelia túžia – vyzerať ako slečny z magazínov za zlomkovú cenu.
3. Prezentovanie kompletného outfitu
Žiadna figurína na sebe nemá len tričko. Po prvé, vyzeralo by to dosť stupídne, a po druhé, bola by to z marketingového hľadiska premárnená príležitosť. Predajcovia vedia, že človek, ktorý kupuje tričko, v skutočnosti nekupuje tričko.
Kupuje príbeh, predstavu seba samého, ako sa v danom tričku producíruje po meste a lapá všetky pohľady naokolo. Tak prečo mu k tej predstave nepribaliť aj džínsy a tenisky? Takéto náročky nastajlované skupiny produktov sa predávajú omnoho lepšie, ako keby každý produkt len tak ležal na polici sám.
4. Pohotový personál
Na rovnakom princípe fungujú aj dobre mierené rady personálu. Slečna vidí, že si do kabínky ťaháte bundu, a následne vás dobrých päť minút pozoruje, ako sa na seba v zrkadle neviete vynadívať.
Tak schmatne najbližší náhrdelník a ide do boja. „Tá blúza vám náramne pristane. No viete, ako by na vás vyzerala ešte lepšie? Keby ste si k nej dali toto,“ do ruky vám vopchá bižu za cenu menšieho diamantu a už to ide.
5. „Spomaľovače“
Nepochybne ste sa už niekedy snažili pretlačiť pomedzi regály a nechápavo krútili hlavou. „Som ja tučná, alebo sú tie medzery medzi jednotlivými vešiakmi robené na mieru pre Kýblika zo Snehulienky?!“ Potešíme vás, správna odpoveď je to druhé.
Hoci to na prvý pohľad zákazníka poriadne vytočí, svoj účel to splní. Zákazník spomalí, aby uchom z kabelky nestiahol z police celú novú kolekciu alebo sa rebrom nenapichol na strategicky umiestnené rameno ako Jánošík. A potom si všimne to pekné tričko. A tú tuniku. A tamtie nohavice. A už sa deje presne to, čo obchod od svojho regálovo-vešiakového bludiska očakával.
6. Umiestnenie sekcií so zlacneným tovarom
Najprv vás do predajne nalákajú obrovské akciové tabule, potom vás v nej vrelo privíta prvá prívalová vlna zlacneného tovaru. Vy sa ním prehrabete, oddelíte burinu od toho použiteľného a s úlovkom mierite ku kabínkam. No tam vám cestu skríži nevídané – ďalší regál s akciovým tovarom.
Aj toto rozmiestnenie sekcií so zlacneným tovarom patrí medzi marketingové triky. Najmä, ak ide o obchod, kde sa na kabínky čaká v rade. To človeka dosť rázne nabáda k tomu, aby nakukol aj do tohto regálu. Čo ak tam náhodou bude perla všetkých povianočných nákupov a namiesto vás ju uchmatne tá mrochta, ktorá nevie, že pod biele legíny sa ružové gaťky jednoducho nenosia?!
7. V objatí regálov
Keď sa zameriate na vizuálnu štruktúru predajne, uvedomíte si, že vytvára písmeno U. Police a vešiaky lemujú po obvode celý obchod, okrem toho sú však aj uprostred. Prečo je to tak? Na obalamutenie zákazníka. Nech už sa totiž postaví kamkoľvek, vždy bude z každej strany obklopený len ďalším a ďalším tovarom.