Aj niekomu, komu výraz marketing nič nehovorí, je jasné, že pre firmu je správne zvolený názov extrémne dôležitý. Takmer všetky poriadne úspešné projekty sa môžu chváliť menom, ktoré má istý šmrnc a dá sa dobre zapamätať.
Dôkazom skutočne skvelých pomenovaní spoločností sú zaužívané slová pre výrobky, ktoré sú odvodené od názvov konkrétnych značiek. Ako je vidieť, niektoré názvy ukrývajú hlbokú myšlienku a príbeh, ďalšie za svoj vznik vďačia tomu, že jednoducho dobre znejú. O názvoch týchto značiek informoval Business Insider.
IBM
Takmer každý z nás pozná niekoho, kto aspoň nejaký čas robil v bratislavskej pobočke tohto giganta. Spoločnosť najprv vyvíjala mechanické počítacie stroje, potom počítače a v priebehu rokov sa stala najväčšou firmou v oblasti informačných technológií.
V časoch druhej svetovej vojny IBM vyrábala dokonca aj karabíny M1 pre americkú vládu. Skratka IBM, s ktorou sa stretávame takmer každodenne, znamená International Business Machines.
Nike
Americká spoločnosť si meno vypožičala od starogréckej bohyne Niké. Niké v antickom svete nemala na starosti nič iné, ako víťazstvo – niečo, čo sa svojim zákazníkom snaží zaručiť aj populárna značka športového vybavenia.
Fanta
Populárny nápoj vznikol v nemeckej pobočke Coca Coly. Keď sa vymýšľal názov pre novinku, vedúci podriadených vyzval, aby použili svoju fantáziu. Keďže sa asi práve chystali na obednú prestávku, jeden zamestnanec toto slovíčko (fantázia) len skrátil a hodil do éteru. Zrejme ani sám nečakal, ako veľmi bude tento návrh úspešný.
Gúglovanie je dnes takmer synonymom vyhľadávania na internete. Nejako však muselo vzniknúť aj samotné slovo Google. Na svedomí ho má jeden študent, ktorý sa zúčastnil brainstormingu na Stanfordskej univerzite. Podarilo sa mu skomoliť termín googolplex, čo je vedecké označenie pre jedno z najväčších opísateľných čísel.
Cadillac
Štýlové vozidlá nesú meno zakladateľa Detroitu, mekky amerického automobilového priemyslu. Mesto založil francúzsky objaviteľ Antoine de la Mothe Caddilac. Spoločnosť týmto menom chcela poukázať na objaviteľského ducha a dobrodružstvá v neznáme.
Reebok
Reebok patrí medzi najúspešnejších výrobcov športovej obuvi. Kedysi firma fungovala pod názvom J. W. Foster & Sons, no rozhodla sa od neho upustiť. Impulzom na to bol inšpirujúci objav zakladateľovho vnuka – ten v juhoafrickom slovníku objavil antilopu grey rhebok. Meno elegantného a rýchleho zvieraťa sa skutočne uplatnilo.
Audi
Audi je názov veľmi príjemný na počutie. To ale nemôžeme povedať o mene Horch. Nemecký zakladateľ August Horch svoju automobilku preto nepomenoval po sebe, ale prišiel s rafinovanejším riešením. Svoje priezvisko, ktoré znamená „počúvaj“, preložil do latinčiny a vyšiel mu podarený názov Audi.
Volkswagen
Dnes patrí Nemecko medzi absolútnu svetovú špičku automobilového priemyslu, no nie vždy tomu tak bolo. V prvej polovici 20. storočia si automobily mohli dovoliť len tí najbohatší. V 30. rokoch sa na trhu objavil Volkswagen, ktorý sa situáciu rozhodol zmeniť masovo dostupnými modelmi. Názov spoločnosti znamená „ľudový voz“.
Lego
Lego, najlepšiu vec, ktorú dalo Dánsko svetu, poznáme všetci. Nie každý ale vie, čo znamená jej názov. Pomenovanie je odvodené od frázy „leg godt“, čo znamená niečo ako zahraj sa dobre.
Adidas
Firmu po sebe pomenoval jej zakladateľ, nemecký obuvník Adolf Dassler. Adi je domáca verzia mena Adolf, ku ktorej pridal tri písmená zo svojho priezviska. V USA je rozšírené mylné presvedčenie, že ide o akronym z frázy „All Day I Dream About Soccer.“ Je to absolútny nezmysel už len preto, že nemecká spoločnosť by určite pre futbal nepoužila americký výraz soccer.
Skype
Estónsko je krajina, o ktorej toho bežný Slovák vie naozaj málo. Malý pobaltský štát ale patrí medzi technologických gigantov a v oblasti informatizácie by mohol byť vzorom každému. Aj telekomunikačná aplikácia Skype je jednou z veľkých estónskych inovácií.
Názov Skype vznikol z pôvodného označenia Sky peer-to-peer, ktoré bolo skrátené ako Skyper a neskôr dostalo svoju finálnu verziu, používanú dodnes.
Amazon
CEO Jeff Bezos chcel od začiatku svoju spoločnosť pomenovať názvom, začínajúcim sa na A. Amazon (podľa rieky Amazonka) jeho podmienku spĺňal a navyše mal pekný obrazný význam – tak, ako je Amazonka najväčšou riekou sveta, je aj Amazon jednou z najväčších „riek“ internetu.
Asi každý si všimne, že ide o hru s anglickou frázou „read it“. Zaujímavosťou ale je, že slovíčku reddit sa v latinčine dá pripísať význam „dať na schválenie“, čo je vlastne niečo, čo užívatelia Redditu pridávaním príspevkov robia.
Virgin
Pod skupinu Virgin patrí niekoľko miliónových firiem, ktoré zabrdli do všetkých možných oblastí, od hudobného vydavateľstva až po leteckú prepravu. Podľa životopisu Richarda Bransona názov Virgin navrhol jeden zo zamestnancov, pretože celú firmu považoval za nováčikov „nepoškvrnených“ biznisom.
PEZ
Ďalšia nemecká značka, ktorej názov vznikol skrátením škaredého dlhého slova. Tentoraz to bolo slovíčko pfefferminz. Prvé cukríky tohto výrobcu totiž mali chuť mäty. Dnes by sme si ani nedokázali predstaviť, že by PEZy neexistovali v tuctoch rôznych druhov.
Kodak
Niektoré názvy sa spájajú so zaujímavým príbehom. A potom je tu Kodak. George Eastmann, zakladateľ firmy, mal rád písmeno K a potreboval jednoduchý názov. Výsledkom je slovo Kodak, ktoré nemá absolútne žiaden význam.
Volvo
Spoločnosť bola založená ako jedna z vetiev firmy, vyrábajúcej guľôčkové ložiská. Guľôčkové ložisko je nenápadná súčiastka, okolo ktorej sa ale točí celý svet priemyslu. Názov Volvo vznikol použitím latinského výrazu pre „gúľam sa“.
Häagen-Dazs
Häagen-Dazs je celosvetovo populárna zmrzlina a pôvod jej mena je skutočne bizarný. Reuben Mattus, poľský židovský emigrant a majiteľ značky, týmto názvom vzdal hold Dánsku, ktoré počas druhej svetovej vojny poskytlo pomoc mnohým židovským utečencom. Häagen-Dazs v skutočnosti dánsky len znie a v dánčine nemá žiaden význam. V dánskom jazyku dokonca ani neexistuje písmeno ä.
Nikon
Názov je spojený z japonských slov „nippon“ a „kogaku“, čo spolu znamená japonská optika. Spoločnosť, ktorá je japonská a venuje sa optike, by si lepší názov skutočne nemohla priať. Veľkou výhodou je aj to, že ide o jednoduché pomenovanie, ľahko vysloviteľné asi vo všetkých jazykoch sveta.
Sony
Japonský obor má na svedomí mnohé milované produkty, spájané predovšetkým s hudbou a zábavou. O Playstatione alebo Walkmane počul určite každý. Sony má okrem výroby elektroniky pod palcom aj gigantické hudobné vydavateľstvo. Samotné pomenovanie Sony je výsledkom spojenia latinského slova sonnus (zvuk) a amerického slangového výrazu sonny (mladý a bystrý chalan).
Zdroj: businessinsider.com