Práca z domu bola snom nás mnohých, až pokým sa nestala nevyhnutnou realitou spôsobenou pandémiou koronavírusu. Po pár týždňoch strávených v našich provizórnych pracovniach nasledovalo zistenie, že ani doma to nie je až také ideálne.
A po istom čase nám kancelária a „normálny“ pracovný režim začali doslova a dopísmena chýbať. Kto by to bol pred takým mesiacom povedal?
Čínsky experiment ukázal, že podobné pocity zdieľa mnoho ľudí. Na jednej strane, zamestnanci, ktorí pracujú z domu, môžu dosahovať vyššiu pracovnú spokojnosť a byť produktívnejší ako pri práci v kancelárii. Zároveň ich trápi osamelosť a izolovanosť, pretože sa už viac necítia súčasťou komunity.
No mnohým sa nám do cesty za dokonalou pracovnou idylkou stavajú aj iné prekážky. Tu sú najväčšie chyby, ktorých sa pri práci z domu dopúšťame, a rýchle riešenia, ako si s tým poradiť.
Ostávame celý deň v pyžame
Vedci dokázali, že naše oblečenie ovplyvňuje našu náladu, energickosť a aj spôsob myslenia. Samozrejme, je v poriadku si v pyžamku poleňošiť počas víkendu aj cez deň, no keď máme pracovať, môže to na nás pôsobiť kontraproduktívne. Pravdepodobne to zapríčiní, že sa budeme cítiť lenivo, uvoľnene a nebudeme mať motiváciu pracovať vôbec.
Čiže, k pracovnému nastaveniu nám môže pomôcť každé ráno sa vychystať tak, ako keby sme šli normálne do kancelárie. To nášmu mozgu pomôže oddeliť domácu atmosféru od tej pracovnej.
Možno si nechceš ničiť svoje „najlepšie šatníkové kúsky“ doma, keď ťa nikto nevidí. V tom prípade by bolo fajn si spomedzi nich vybrať zopár takých, ktoré budeš nosiť výlučne vo svojom home office, a keď ti pracovná doba skončí, dáš sa znovu do domáceho úboru alebo pyžama.
Nedodržiavame denný režim
Chodíme spať v neskorých ranných hodinách a vstávame až naobed. Možno nás tento benefit práce z domu vždy lákal, lenže dlhodobo to organizmu vôbec neprospieva. Pri takomto režime klesá naša produktivita a cítime sa byť unavení fyzicky i psychicky.
Dobrým riešením je, keď začneme dodržiavať pôvodný denný harmonogram a čas vstávania, resp. si ho jemne upravíme v prípade, že za normálnych okolností strávime cestou do práce dlhšiu dobu. Taktiež by sme mali chodiť spávať v rovnaký čas ako predtým.
Vyrušujú nás príslušníci našej domácnosti
Naši členovia rodiny mnohokrát berú fakt, že sme doma, ako synonymum toho, že máme dovolenku. V podstate si zamieňajú home office s voľným časom, a preto nás často vyrušujú pri práci a očakávajú, že im budeme nonstop k dispozícii. A pritom zadania a povinnosti sú tu, a v mnohých prípadoch je ich ešte viac ako zvyčajne.
Je preto potrebné im dať výrazne najavo, že to tak nie je, a nerobiť výnimky. Tak si skôr uvedomia, že neuspejú, a nadobro to prestanú skúšať. Taktiež si s nimi treba sadnúť a normálne im to povedať. Niekedy to človeku jednoducho nedôjde, pokiaľ mu to jasne nevysvetlíš…
Miešame osobný čas s pracovným
To je jeden z najväčších problémov pracovnej morálky. Napíše nám kamoš, pozabudneme sa pri prezeraní príspevkov na Instagrame alebo si len tak odbehneme urobiť niečo iné a prácu odložíme bokom. A tak strácame čas a na konci dňa zistíme, že sme v podstate nič nestihli. Tu pomôže jedine stanoviť si jasné hranice medzi osobným a pracovným životom.
Čiže, keď pracujeme, venujme sa iba práci, a keď oddychujeme, iba oddychu. Medzi prácou si treba dopriať aj prestávky, počas ktorých budeš iba relaxovať. Pokiaľ to človek kombinuje, nebude stíhať pracovné povinnosti a na konci dňa sa bude cítiť, tak či tak, vyčerpaný.
Málo pohybu
Mínusom práce z domu je to, že telu chýba fyzická aktivita. Aj keď si možno ani predtým neholdoval pohybu, predsa si ho mal, chtiac-nechtiac, viac. Priemerný človek, ktorý pracuje v kancelárii, spraví okolo 6886 krokov za deň (cesta do práce, z práce, do obchodu, na stretnutie…).
Keď si doma, tak sa väčšinou pohybuješ maximálne (ruku na srdce) tak od chladničky do spálne. A to neprospieva tvojej fyzickej ani duševnej kondícii.
Ak nerád beháš alebo cvičíš, skús sa aspoň dvakrát denne ísť poprechádzať cez najbližšie ulice alebo niekde do prírody. Pokiaľ nechceš alebo vôbec nemôžeš vychádzať von, nájdi si nejakú krátku, nenáročnú rozcvičku na Youtube.
Kancelária v posteli
Okrem toho, že ostávame celý deň v pyžame, majú niektorí z nás tendenciu pracovať z postele a poležiačky. Tento spôsob práce môže byť z dlhodobého hľadiska škodlivejší, ako by sme si mohli myslieť.
Náš mozog si musí spájať spálňu iba s odpočinkom, a keď začneme robiť tam, kde by sme mali iba spať, môžeme si s tým spôsobiť vážne ťažkosti, a to, napríklad, nespavosť a nedostatočnú produktivitu.
Preto miestnosti, ako spálňa a pracovňa, nezlievaj dohromady. Usporiadaj si pracovný stôl a svoju miestnosť, kde budeš iba robiť, uprac si tam a nanos všetko potrebné.
Chýba nám spoločnosť
Ak bývaš sám a ešte k tomu máš teraz home office, síce ťa neotravujú členovia domácnosti, ale je dosť možné, že ti tá samota začne časom liezť na mozog. Potom sa môžeš cítiť osamelo, smutne a depresívne.
Tieto pocity taktiež neprospievajú tvojej koncentrácii, skôr naopak. Sociálne interakcie sú nevyhnutné pre duševnú pohodu, a tá má prepojenie s produktivitou v pracovnej sfére. Samozrejme, keď sme sami, sme možno sústredenejší, ale všetkého priveľa škodí.
Ak sa nemôžeš teraz s nikým stretávať, nahraď fyzický kontakt tým, že si s niekým (kamarátkou, kolegyňou, mamou) budeš pravidelne telefonovať, či už cez mobil alebo Skype či videochat.