Starbucks a Klub bitkárov
Len nedávno sme ti na EMEFKA priniesli informáciu o tom, že v legendárnom filme Klub bitkárov sa v mnohých scénach objavuje jeden obyčajný, no vo filme veľmi signifikantný predmet. Ide o pohár Starbucks. Neobjavuje sa len v kancelárii rozprávača, ale aj v troskách jeho vybuchnutého bytu a dokonca v rukách niektorých komparzistov v pozadí.
K veci sa vyjadril aj samotný režisér filmu David Fincher: Vo viacerých rozhovoroch spomenul, že umiestňoval logo Starbucks do takmer každej scény vo filme zámerne. Nešlo však o klasický product placement (žiadne platené promo), ale o kritický komentár k všadeprítomnej korporátnej kultúre.
Fincher to vysvetlil tak, že keď sa pozeral na moderné americké mestá, mal pocit, že všade je rovnaká káva, rovnaké značky, rovnaké nablýskané reťazce – a že to dusí autenticitu miest. Preto spravil z prítomnosti Starbucks akýsi vizuálny vtip a zároveň metaforu: „Nezáleží, kde ste, vždy tam nájdete Starbucks,“ povedal pre médiá.
Kód Matrixu je niečo iné, než sa zdá
Slávny zelený „kód z Matrixu“, ktorý sa stal jedným zo symbolov modernej kinematografie, má prekvapivo nenápadný pôvod. Jeho autorom je produkčný dizajnér Simon Whiteley, ktorý prezradil, že inšpiráciu nenašiel v počítačovej vede ani v zložitých algoritmoch, ale v kuchyni.
Presnejšie povedané – v japonskej kuchárskej knihe svojej manželky. Whiteley naskenoval recepty na sushi, následne znaky graficky upravil a doplnil číslami a katakanou. Výsledkom bol tajomný digitálny dážď, ktorý dnes pozná každý fanúšik sci-fi.
Hoci „matrixový kód“ pôsobí ako zložitý program alebo šifrovaná realita, v skutočnosti ide o premenu každodenného textu na ikonický vizuálny efekt. Tento malý trik ukazuje, že veľké filmové nápady často nevznikajú vo vedeckých laboratóriách, ale v obyčajných veciach okolo nás.
Psycho obsahuje prvú scénu splachovania v histórii
A tu sa pozrieme na legendárnu klasiku, ktorá ovplyvnila žáner hororu viac než čokoľvek iné. Reč je o filme Psycho od Alfreda Hitchcocka. Vo filme sa udeje pasáž, ktorá vyznie kuriózne, no v tom čase išlo o niečo relatívne prelomové. Psycho z roku 1960 je totiž považovaný za prvý hollywoodsky film, v ktorom je explicitne ukázané spláchnutie záchoda na plátne.
Konkrétne ide o scénu, kde Marion Crane v moteli píše výpočty na kúsok papiera a po rozhodnutí ich zničiť papier roztrhá a spláchne ho v záchode. Krátko nato nasleduje legendárna scéna v sprche.
Vtedajší hollywoodsky kód (tzv. Haysov kód) považoval zobrazenie toaliet a už vôbec ich používanie za „nevhodné“ či „neslušné“. Hitchcock tento zákaz cielene porušil, a tým film vošiel do dejín aj takouto malou, ale významnou „provokáciou“.
Votrelec mal pôvodne končiť úplne inak
Ešte len nedávno sme ti na EMEFKA priniesli článok o tom, že pôvodný Votrelec mal končiť úplne inak. V normálnej verzii sa hlavná hrdinka Ripleyová usádza do záchranného modulu, vystreľuje mimozemšťana do vesmíru a následne uniká preč od výbuchu detonovanej lode Nostromo. Mimozemšťan je porazený a prichádzajú záverečné titulky. Pôvodne to však malo byť úplne inak.
Votrelec si počas svojho vývoja prešiel mnohými zmenami – napríklad hlavná postava mala byť hraná mužom a hlavnou zaujímavosťou je, že film mal končiť o dosť zlovestnejšie a absurdnejšie. Niekto mal totiž nápad, aby mimozemšťan xenomorph Ripleyhovej zjedol hlavu, posadil sa do kresla, vzal do ruky mikrofón a prihovoril sa Zemi s jej hlasom a slovami, že sa blíži. Malo to byť omnoho zlovestnejšie ukončenie filmu – ktoré pred pár rokmi akýmsi spôsobom zduplikoval sci-fi film Život.