Psychologické techniky, ktoré ti pomôžu z mysle dostať preč presne to, čo potrebuješ

Občas si nevieme dať rady s myšlienkami, ktoré nám neprospievajú.

Zdroj: © Profimedia

Určite to poznáš – chceš na niečo zabudnúť, ale nedarí sa ti. Nijak. Stále si to omieľaš v hlave dookola a túžiš po tom, aby ti to z nej jednoducho vyletelo. Raz a navždy. 

No zbytočné myšlienky ťa prenasledujú a veľakrát sa pristihneš pri tom, že až priveľa času venuješ spomínaniu na minulosť, hlavne na veci, čo si urobil zle. A to ťa vyčerpáva a zbytočne odoberá čas, ktorý by si mohol využiť na oveľa, oveľa príjemnejšie voľnočasové aktivity ako premýšľanie nad tým, čo si kedy a ako pokašľal…

Výhľad Z Okna, Posedenie, V Interiéri, Dievča, Žena
https://pixabay.com/sk/photos/v%C3%BDh%C4%BEad-z-okna-posedenie-v-interi%C3%A9ri-1081788/

Možno ti tieto psychologické techniky pomôžu zbaviť sa negatívnych spomienok, respektíve ti ich upraviť na príjemnejšiu verziu.

Zastav sa v premýšľaní

Pokiaľ si chceš niečo zapamätať, pravdepodobne si to budeš dookola v hlave opakovať, aby si na to nezabudol. Technika zabúdania funguje opačne. Zakaždým, keď ťa „posadnú“ blbé myšlienky, zahoď ich skrátka do koša. Preruš takto ladený myšlienkový prúd a snaž sa myšlienky nahradiť inými, pozitívnymi. Časom sa ti to zautomatizuje a už to bude jednoduchšie.

Fotografie, Fotografom, Starý, Fotky, Pamäť, Nostalgie
https://pixabay.com/sk/photos/fotografie-fotografom-star%C3%BD-fotky-256887/

Zmeň kontext

Keď premýšľaš o nejakej svojej zlej spomienke, pravdepodobne sa ti v mysli vybaví množstvo detailov, ako, kde a kedy sa sa to stalo a za akých okolností a s kým si pri tom bol.

V podstate si spomenieš na celý kontext konkrétnej situácie. Vedci dokázali, že akákoľvek spomienka je spojená aj s kontextom zážitku a ten nám vlastne umožňuje a pomáha pamätať si ho.

Takže, keď chceš na niečo zabudnúť, mal by si tým pádom zmeniť kontext. Mohol by si sa pokúsiť pripojiť nejaké nové kontroverzné podrobnosti zážitku, niečo tam pomocou svojej fantázie pridať, a svoj mozog pomýliť do takej miery, že danú spomienku nakoniec nebude vnímať až tak negatívne.

Nahraď škaredú spomienku peknou

Krátko po absolvovaní nejakého negatívneho zážitku, by si ho mal „nahradiť“ a zároveň aj vytlačiť z mysle nejakou silnejšou pozitívnou udalosťou. Napríklad, po vyčerpávajúcom rozhovore s ex si kúpiš niečo, po čom túžiš už dlhú dobu, budeš sa venovať tvojej obľúbenej činnosti alebo sa chvíľu s niekým pomaznáš (súčasný partner, kamoš, kamoška, domáce zvieratko).

Tento trik funguje, ak to urobíš hneď po tom, ako sa ti negatívna udalosť prihodila a v hlave sa ti to ešte nestihlo poriadne uložiť.

Bokeh, Ľudia, Pár, Kiss, Muž, Žena, Úsmev, Vianoce
https://pixabay.com/sk/photos/bokeh-%C4%BEudia-p%C3%A1r-kiss-mu%C5%BE-%C5%BEena-2594745/

Rozptyľuj svoju myseľ pozitívnymi zážitkami

Občas zvykneme venovať príliš veľa času spomienkam na veci, ktoré sa nám nepodarili alebo skrátka nevypálili dobre. V tom prípade sa odporúča neúspech z našej minulosti vymeniť za nejakú podobnú, no pozitívnu udalosť.

Napríklad, ak ti niečo nevyšlo v práci a cítiš sa kvôli tomu zle, spomeň si na chvíle, keď sa ti veci podarili. Prípadne, ak si uvaril niečo hnusné, pripálil večeru, spomeň si na moment, keď si ukuchtil nejakú špecialitu, ktorá všetkým chutila. Alebo, ak si mal s niekým blízkym nepeknú roztržku, vymeň to za myšlienky na spoločné pozitívne momenty. Jednoducho, nahraď škaredé pekným a budeš sa cítiš lepšie.

Odhaľme prílišnú emocionalitu

Niekedy, pod vplyvom rôznych faktorov, reagujeme príliš precitlivene, a preto si zafixujeme niečo ako negatívnu udalosť a následne si to uložíme ako nepríjemnú spomienku, aj keď sa možno nič také strašné nestalo.

Pokús sa preto pozrieť na tú situáciu z inej perspektívy. Popros o posúdenie tretiu stranu, blízkeho človeka, ktorý ti dokáže dať objektívny názor. Možno, keď budeš počuť o tom, že sa nič také strašné nestalo z úst inej osoby, negatívna emócia sprevádzajúca danú myšlienku sa stratí.

Výsledok vyhľadávania obrázkov pre dopyt laughting"
https://www.pikrepo.com/fvxdg/laughing-woman-in-flowers-with-smile

Zameraj svoju pozornosť na riešenie

Pokiaľ sú to spomienky na niečo negatívne, čo ťa ťaží a ovplyvňuje tvoj život doteraz, snaž sa nájsť riešenie. Pretože, pokiaľ sa budeš sústrediť na to, ako sa z toho dostať, automaticky si začneš predstavovať, že sa tvoja situácia zlepší a potom je pravdepodobné, že sa tak naozaj aj stane.

A je to vždy lepšie ako sa nechať unášať v prúde negatívnych myšlienok. Čokoľvek si v minulosti zbabral, snaž sa zamerať na to, ako si to schopný vylepšiť.

Naplň svoju myseľ novými, pozitívnejšími zážitkami

Začni sa venovať nejakým aktivitám, ktoré v tebe zanechajú intenzívnejšie spomienky a pocity, ako veci, čo ťa trápia. Či už nové koníčky, cestovanie, to všetko sú to činnosti, ktoré zaujmú tvoju pozornosť. Potom nebudeš mať čas a ani chuť zaoberať sa tým, čo bolo.

Výsledok vyhľadávania obrázkov pre dopyt enjoy life"
https://www.flickr.com/photos/[email protected]/44765700760
Reagujte!
Grr Grr
0
Grr
Fuuj Fuuj
11
Fuuj
Fňuk Fňuk
1
Fňuk
Jeej Jeej
22
Jeej
Uups Uups
0
Uups
Haha Haha
0
Haha
Woow Woow
3
Woow

Komentuj post a napíš, čo si o tom myslíš!

⬇️

Pridaj komentár

Pre odoslanie komentáru sa musíte prihlásiť. Ak ešte nemáte účet zaregistrujte sa.

Mrkni aj tento článok:
13-ročný chlapec zarába peniaze pre chorého brata vo vlastnom nechtovom štúdiu

Prihlásiť sa

Nemáte účet?
Zaregistrovať sa

reset password

Späť na
Prihlásiť sa

Zaregistrovať sa

Prosím registrujte sa na emefka.sk

Späť na
Prihlásenie
Choose A Format
Personality quiz
Trivia quiz
Dotazník
Príbeh
Zoznam
Meme
Video
Audio
Image

SLEDUJ EMEFKA

NA SOCIÁLNYCH SIEŤACH

SLEDUJ NA INSTAGRAME