Už si sa možno aj ty niekedy ocitol v situácii, že si si kúpil vec alebo objednal službu, ktorú si vôbec nepotreboval, pretože ti ju predajca šikovne „vnútil“. Alebo si robil niekomu láskavosť, lebo ťa o to pekne poprosil, namiesto toho, aby si robil to, čo si mal naplánované.
Ak áno, v tom prípade máš aj ty problém s tým, že nevieš hovoriť ľuďom nie. Do určitej miery je to prijateľné, ak ide o blízke osoby, ktoré fakt potrebujú pomoc. No často sa stáva, že tvoju slabosť dotyční začnú využívať. Rovnako aj predajcovia sa riadia určitými technikami, ktoré ak nepoznáš, ľahko naletíš a minieš peniaze za niečo, čo si vôbec nechcel.
Toto sú manipulačné techniky založené na psychológii, s ktorými si sa už možno stretol aj ty.
1) „Veď to tak robia všetci!“
Dobrí predajcovia zvyčajne venujú zvýšenú pozornosť vzhľadu a sociálnej skupine klienta. Ak si napríklad študent a rozhliadaš sa po nejakom tovare, povedia ti, že všetci študenti to kupujú, a preto to nutne potrebuješ aj ty.
Je to psychologická finta založená na tom, že pracovníci používajú našu potrebu socializácie a nutkanie niekam patriť. Čiže, ak sa niekam zaraďujeme a všetci okolo nás to majú, aj my to chceme vlastniť, lebo sa nechceme príliš vyčleňovať. Rovnako to je aj v bežnom živote, ak nás chce niekto o niečom presvedčiť, použije argument: „Veď to tak robia všetci!“ Tak prečo nie aj ty?
2) Zmierňujú svoje požiadavky
Existuje psychologická metóda, ktorá hovorí, že ak dostaneš zápornú odpoveď, opýtaj sa znova, no svoju požiadavku tentokrát zjemni. Ak ťa kamoš požiada o 50 eur, šanca na to, že mu ich dáš, je nižšia, ako keď chce požičať iba 20. Keď sa nám to zdá tentokrát prijateľnejšie, už požiadavku neodmietneme.
3) Vytvárajú si s nami bližší vzťah
Vedci zo štátnej univerzity Sam Houston zistili, že ľudia s väčšou pravdepodobnosťou súhlasili s vyplnením prieskumu pod podmienkou, ak obsahovala vlastnoručne napísanú správu so žiadosťou o pomoc. Hovorí sa tomu dôležitosť osobného kontaktu.
Takže, keď sa ťa predajca opýta, ako sa voláš alebo pre koho kupuješ veci, snaží sa tak vytvoriť spojenie, pretože to uľahčuje predajný proces a zvyšuje šancu, že si niečo kúpiš. Takisto, ak nás nejakí „kamaráti“ o niečo žiadajú, často využívajú osobné frázy, zdrobneniny, a poukazujú na to, ako ťa majú veľmi radi a aký veľký kamoš si, aj keď si to predtým vôbec tak nevnímal.
4) Nepretržitý kontakt
Podľa vedcov zo Stanfordskej univerzity sa ľudia cítia nepríjemne, keď niekoľkokrát odmietnu toho istého človeka. Ak teda odmietneš žiadosť a tá istá osoba sa k tebe neskôr obráti s inou požiadavkou, s najväčšou pravdepodobnosťou už budeš automaticky súhlasiť. Je to preto, že sa podvedome cítiš vinný a je ti trápne znovu povedať nie.
5) Prinútia ťa hovoriť áno
Táto psychologická technika je tiež do veľkej miery využívaná. Ak chceš, aby dotyčný povedal áno, polož aspoň dve bezvýznamnejšie otázky, o ktorých určite vieš, že dostaneš pozitívnu odpoveď, a potom požiadaj tú istú osobu o láskavosť.
Psychológovia hovoria, že je to preto, lebo sa držíme našich hodnôt a vzorcov správania, a tak sme nútení kladne odpovedať na stále viac a viac žiadostí. Ak zistíš, že hovoríš áno na stále viac a viac vecí, majú ťa tam, kde chceli.
6) Pripomínajú ti, že ide o tvoje rozhodnutie
Pripomenutie človeku, že je slobodný a do ničoho nie je nútený, je tiež veľmi účinný trik. Psychológovia vysvetľujú, že táto technika ti pripomína tvoju slobodu, spôsobuje ti príjemné pocity a zdvojnásobuje šance, že povieš áno.